پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸
در حالی که برخی از اعضا شورای شهر یزد و کارشناسان شهری با انتخاب سیدحسینی مخالف هستند اما موافقان این انتخاب، اقتدار و پیگیری را یکی از ویژگی‌های بارز سیدحسینی دانسته و معتقدند که برای توسعه یزد نیاز به حضور چنین افرادی در صندلی مدیریت شهری است.
شعارسال: موقعیت جهانی شهر یزد باعث شده که حساسیت ویژه‌ای در نحوه مدیریت این شهر ایجاد شود و بخصوص انتخاب شهردار به عنوان یکی از مدیران تاثیرگذار در سرنوشت شهر، دچار حساسیت و چالش بسیاری شده است.

پروسه انتخاب شهردار زمان زیادی را به خود اختصاص داده. برخی از فعالان شهری و اعضا شورای شهر بر این باورند که مدیریت یزد باید در اختیار یک متخصص معماری و شهرسازی با سابقه اداری باشد. بروز تخلفات بسیار در بافت تاریخی یزد از جمله میدان امیرچخماق، خیابان قیام و ... که در زمان معاونت عمرانی سیدحسینی در استانداری رخ داده باعث گلایه شهرسازان و میراث دوستان بوده است.

در اجرا خیابان قیام اشتباهات زیادی رخ داده که مجموعه افراد و نهادهای شهری و استانی باید پاسخگو باشند. از انتخاب طرح تا گرفتن مشاوره از افراد غیرمتخصص جز اشتباهات این طرح محسوب می‌شود که شهردار وقت، شورای شهر دوره قبل و معاونت عمرانی استانداری همگی باید در این مورد پاسخگو باشند.

به گفته برخی از فعالان شهری، فروش شهر، باندبازی و عدم تخصص در اداره شهر از جمله اتفاقاتی است که باید در این مورد توضیح داده شود.

غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد آشنایی به امور شهری، سوابق درخشان در معاونت عمرانی استانداری یزد، داشتن سوابق میراثی، آشنایی با بافت تاریخی و تلاش برای ثبت جهانی یزد را از دلایل معرفی سیدمحمدرضا سیدحسینی به عنوان شهردار یزد دانست و گفت: بحث وجود بدهی به شهرداری که از جانب یکی از مخالفان در جلسه شورای شهر مطرح شد؛ وجاهت قانونی و اخلاقی نداشته؛ چرا که طبق گفته این عضو شورای شهر برادر شهردار منتخب به شهرداری بدهی دارد، که آن هم در این شرایط اقتصادی به تعویق افتادن پرداختی‌ها امری طبیعی است و تنها این مورد نبوده؛ شهرداری معوقات بسیاری دارد.

سفید در گفت‌وگو با اسکان نيوز در خصوص اجرا طرح خیابان قیام و اعتراضاتی که به این پروژه شد، تاکید کرد: در مورد این طرح اگر اشتباهی هم انجام شده مدیران دوره قبل شهرداری باید پاسخگو باشند. بودجه مربوط به شهرداری بوده و شورای شهر با اجرا این طرح موافقت کرده است. نمی‌دانم نظر معاونت عمرانی وقت استانداری با اجرا این طرح مساعد بوده یا نه؟ اما قطعا شهرداری طرح را مصوب و بودجه لازم را پرداخت کرده است.

قضاوتی در مورد درستی و غلطی طرح ندارم، اما این مورد باید بررسی شود. صحبت‌ها و استدلال‌های مطرح شده تنها برای مخالفان قابل قبول بوده و این موارد قابیلت پیگیری در محاکم رسمی و تخصصی را ندارد.

طرح خیایان قیام که پس از تصویب کمیسیون ماده تغییر کرده و به امضا شهردار وقت، رئیس میراث فرهنگی وقت و معاونت عمرانی استانداری یزد

نقشه تغییر یافته پس از تصویب کمیسیون ماده 5

مصوبه کمیسیون ماده پنج در مورد خیابان قیام

نقشه طرح خیابان قیام در کمیسیون ماده 5 تصویب شد

سیاسی‌کاری شورا شهر یزد

مرتضی شایق، عضو شورای شهر یزد در گفت‌وگو با اسکان نيوز با تاکید بر این‌که در شورای شهر پنجم بیشتر مباحث سیاسی مورد نظر تا مباحث اجرایی، گفت: نظر اقلیت در شورای شهر پنجم و کارشناسان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و به تجربه افراد متخصص هیچ توجهی نمی‌شود. اکثریت با این استدلال که نظر آن‌ها غالب بوده تا کنون هر کاری که خواسته‌اند انجام داده‌اند.

به گفته عضو شورای شهر یزد، علی‌رغم مخالفت تعدادی از اعضا شورا شهر، مهدی جمالی‌نژاد، شهردار وقت اصفهان به یزد آورده شد و پس از استعفا وی برای پذیرش سمت معاونت عمرانی وزارت کشور با این استعفا مخالفت شد اما بازهم تاثیری نداشت و معتقد بودند که حضور ایشان در وزارت کشور برای شهر یزد مفید خواهد بود.

پس از آن پیشنهاد و تایید صلاحیت فرهمند به عنوان شهردار یزد حدود چهار ماه زمان را به خود اختصاص داد و بعد هم ایشان انصراف داند که بازهم مورد تایید برخی از اعضا شورای شهر یزد نبود.

و پس از آن هم معاون استاندار یزد، زینی‌وند مطرح شد. اما برخی از اعضا شورای شهر معتقد بودند که با گذشت حدود دو سال بهتر است که شهرداراز میان مدیران شهری انتخاب شود.

و حالا سیدمحمدرضا سیدحسینی کاندیدا شهردار یزد که بازهم با مخالفت برخی از اعضا شورای شهر مواجه نشد که البته این مخالفت به جایی نرسید.

شایق اجرا غیرقانونی پروژه خیابان قیام، دریافت مجوز ساخت یک مجموعه آپارتمانی با اضافه ساخت و بدهیه به شهرداری را از دلایل مخالفت با این انتخاب دانست و گفت: شهردار وقت یزد، مسئول میراث فرهنکی و سیدحسینی به عنوان معاونت عمرانی استانداری یزد پروژه خیبان قیان را بدون انجام کارکارشناسی و طی مراحل قانون اجرا کردند که مورد اعتراض واقع شد.

نامه ساخت‌وساز در ملک شراکتی سیدحسینی

علاوه بر آن، ایشان و چندتن از اعضا خانواده مجوز ساخت یک مجموعه آپارتمانی را گرفتند که دو برابر پروانه، ساخت‌وساز انجام شد که برای این تخلفات ساختمانی باید پاسخگو باشد. چگونه فردی که خودش متخلف بوده می‌تواند در مقام شهردار مانع تخلفات شهری و ساخت‌وساز شود.

به گفته شایق، سیدحسینی چهار سال است که بابت یک پروژه ساختمانی مبلغ 401 میلیون تومان به شهرداری یزد بدهکار بوده. یک فرد بدهکار چگونه می‌خوهاد با موارد اینچنینی برخورد قانونی کند.

عضو شورای شهر یزد در پاسخ این سئوال که پروسه انتخاب شهردار طولانی شده و عده‌ای معتقدند که شورا زمان می‌خرد؟ تاکید کرد: به نظر می‌رسد که باید نماینده ولی فقیه، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، استانداری و فرماندار وارد این قضیه شوند و ببینند که کوتاهی از سوی کدام نهاد انجام می‌شود.

شایق می‌گوید: آقایان بخاطر عدم تایید صلاحیت شهردار پیشنهادی تمام ارگان‌ها را زیر سئوال برده‌اند و معتقدند که حرفشان درست است. این وضعیت برای شهر جهانی یزد آن هم در آستانه نوروز و فصل گردشگری شایسته نیست.

یزد باید در ابعاد مختلف توسعه یابد

اما ونوس عامری، دیگر عضو شورای شهر در گفت‌وگو با اسکان نيوز نظرات اعضا را با عنوان موافق و مخالف تعبیر نمی‌کند و می‌گوید: برخی دوستان باور داشتند که شهرداری بعدی باید سرپرست فعلی شهرداری یزد باشد. چرا که سال‌ها در سیستم مدیریت شهری بوده و این تجربه می‌تواند در اداره امور یزد تاثیر مثبت داشته باشد.

عامری با تاکید بر تجربیات مدیران در شهرداری یزد، اظهار کرد: باید برای یزد یک افق بلند مدت و تحول عظیم در نظر داشت در حالی که اگر مدیران شهری انتخاب شوند همین روال با یک شتاب کمتر یا بیشتر ادامه خواهد داشت. آن‌چه که در حال حاضر وجود دارد، حاصل تفکر و تلاش این دوستان است. یزد باید در ابعاد مختلف به توسعه برسد.

عضو شورای شهر یزد با بیان این‌که سیدحسینی پایه‌گذار یزد به عنوان میراث جهانی بود، گفت: مدیریت جسارت و نگاه بلند می‌خواهد. شورای شهر پنجم در ابتدا فعالیتش هم سیدحسینی را پیشنهاد داد اما بخاطر بحث استانداری، گزینه دیگری انتخاب شد. در طی این مدت بارها این پیشنهاد مطرح شد اما ایشان موافق نبودند.

گفتنی است که تلاش بر این بوده تا روند انتخاب شهردار به سرعت انجام شود و زمانبر نباشد.

عامری در پاسخ به اسکان نيوز در خصوص عدم تایید صلاحیت سیدحسینی برای استانداری و بدهی پرداخت نشده به شهرداری، گفت: در مورد تایید صلاحیت استانداری چیزی نشنیدم و استاندار دیگر انتخاب شد. سیدحسینی هیچ بدهی و پرونده‌ مالی در شهردار ندارد. در خصوص انتخاب ایشان با دادستانی صحبت شده و هیچ‌گونه محکومیت مالی وجود ندارد و شبهه‌ای نیست. شاید برخی از اعضا خانواده موارد مالی داشته باشند و این را نباید به حساب خود فرد نوشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان ، تاریخ انتشار: 15 اسفند 1397 ، کدخبر: 17994 ، www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین