پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۰۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، عملیات اجرایی زیست پالایی کاهش عمق لجن تالاب بین المللی انزلی به صورت آزمونه (پایلوت) در منطقه سرخانکل صومعه سرا آغاز شد.

شعار سال: عیسی کلانتری اظهار داشت: احیاء تالاب انزلی یکی از دغدغه های رئیس جمهوری است و این تالاب به عنوان تالابی جهانی شناخته می شود.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی این طرح امشب بصورت آزمایشی با نظارت فنی دانشگاه های مادر آغاز شد چراکه با شیوه های قدیمی، احیاء تالاب هم از نظر ریالی و هم انتقال یکصد میلیون تن لجن امکان پذیر نبود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با پیشنهاد شرکت های دانش بنیان وابسته به دانشگاه صنعتی اصفهان، تالاب بدون آنکه لجن بیرون آورده شود؛ تخلیه شده و مواد آلی آن برای تولید ماهی مصرف خواهد شد.
به گفته کلانتری، این طرح سال گذشته در سطح ۱۲ هکتار بصورت آزمایشی در استخرهای شیلات انجام شد و نتیجه خوبی هم داد و امسال نیز با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، در مرحله اول ۲۰۰ هکتار بصورت آزمونه آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه شرکت نجری طرح اطمینان ۹۹ درصدی از جواب مثبت اجرای عملیات دارد، اظهار داشت: در سال آینده با این روش یک هزار هکتار از تالاب انزلی احیاء می شود و طی سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ باید ۱۲ هزار هکتار دیگر از تالاب، تخلیه لجن شده و احیا شود.
کلانتری به سفر رئیس جمهوری به گیلان اشاره و اضافه کرد: تمامی بیمارستان های رشت از آلودگی برطرف شده و آب های آلوده بیمارستانی، وارد رودخانه ها نمی شوند چراکه سیستم فاضلاب بیمارستانی آنها راه اندازی شده است.
وی با اشاره به وجود حدود ۲۰ تالاب بزرگ در کشور گفت: تالاب خوزستان با بارش های انجام گرفته اخیر، آب دارد و با وارد شدن آب از رودخانه های افغانستان به هامون و آبگیری آن، شاهد کاهش ریزگردها در زابل و منطقه سیستان خواهیم بود.
کلانتری با اشاره به خشک بودن دو تالاب جازموریان و گاوخونی گفت: با این وجود دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۷ به سطح اکولوژیک برگشته و به طور کامل احیاء می شود چراکه امسال بیشترین آب را دارد و نسبت به سال قبل، ۲۶ سانتیمتر آب آن بیشتر است.
حوضه آبخیز تالاب انزلی ۳۵۰ هزار هکتار مساحت دارد. تالاب بین المللی انزلی از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و محل تخم ریزی آبزیان بوده و از نخستین تالاب‌های ثبت شده در معاهده رامسر در سال ۱۹۷۱ میلادی است.
تالاب بین المللی انزلی هم اکنون در فهرست مونترآل قرار گرفته است. قرار گرفتن در این فهرست به معنای این است که تالاب در حال خشک شدن است و به مراقبت نیاز دارد.
وسعت تالاب انزلی که زمانی حدود ۲۰ هزار هکتار بود اکنون به شدت کاهش یافته و طی سه دهه گذشته به دلیل ورود حجم زیادی از رسوبات و رشد بی رویه گیاهان مهاجم میانگین عمق آب تالاب انزلی از ۱۱ متر به کمتر از دو متر و در مناطقی حتی کمتر کاهش یافته است.
شهرستان صومعه سرا در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی گیل سداد، تاریخ 17 اسفند 97، کد مطلب: 116476: www.gilsadad.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
0
0
به صورت آزمونی تازه آغاز شد؟ جلل الخالق
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین