پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۸۳۸
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴
استاندار گیلان در نشست تلفیقی کمیته احیای تالاب و کمیته گردشگری دریایی با تاکید بر لزوم پیوند گردشگری دریایی و احیای تالاب انزلی گفت: احیای تالاب بین المللی انزلی با توسعه گردشگری دریایی با هدف درآمد زایی برای مردم شتاب می گیرد.

شعار سال: دکتر مصطفی سالاری در این نشست که با حضور 2تن از نمایندگان مجلس در استان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، فرمانداران شهرستان های حاشیه تالاب انزلی و سایر مدیران استانی برگزار شد، اظهار کرد: نباید منتظر باشیم که همه مشکلات با تخصیص کامل اعتبارات و منابع مالی رفع شود و باید مشکلات تالاب انزلی و رودخانه های زرجوب گوهر رود، به تدریج اصلاح و در نهایت احیا شود.

وی با ارزشمند دانستن فعالیت های اجتماعی در راستای فرهنگ سازی، افزود: در آغاز طرح بوم گردی نیز شاهد بودیم که برخی روستاها در برابر اجرای این طرح حتی مقاومت می کردند اما امروز، مردم خودشان پیشگام هستند و این امر بیانگر آن است که در صورت معرفی درست این قبیل کارها به مردم نتیجه خوبی حاصل می شود.

استاندار گیلان تاکید کرد: در برخی موارد که نیاز باشد زیرساخت ها از سوی دولت فراهم شده و مردم می توانند با دریافت تسهیلات بانکی و ساخت سازه های گردشگری با حفظ موازین زیست محیطی فعالیت خود را آغاز کنند و ما نیز از فعالیت هایی که منع زیست محیطی نداشته باشد، استقبال و حمایت می کنیم.

دکتر سالاری با اشاره به تخصیص 70 میلیارد ریال اعتبار برای احیای تالاب و توسعه گردشگری در استان تصریح کرد: قایق های برقی ، موتوری و اقامتگاه ها، رستوران های شناور و سایر موارد از جمله فرصت هایی است که می تواند برای حاشیه نشینان تالاب انزلی درآمد زا باشد و یقینا اگر مردم در هربخشی ذینفع شوند، خودشان جلوی تعرضات را می گیرند.

وی با بیان اینکه در طرح های مرتبط با گردشگری دریایی باید فعالیت های طبیعت گرایانه مورد توجه باشد، گفت: باید مصالح بکار رفته در سازه های گردشگری دریایی کاملا طبیعت گرا باشد و سازه های ناهمگن و غیر مرتبط با تالاب و زیست محیطی ایجاد نشود چرا که مردم نیز آن را نمی پسندند.

استاندار گیلان با تاکید براینکه محیط زیست از دغدغه های امروزی مردم است خاطر نشان کرد: پیگیری های لازم در خصوص اصلاح محدوده اراضی تالاب انزلی و تطبیق آن با کنوانسیون رامسر انجام شود.

دکتر سالاری با استقبال از پیشنهاد ایجاد کمربندی دور تالاب انزلی افزود: در صورت ایجاد کمربندی بر دور تالاب انزلی ، علاوه بر اتصال روستاهای ساحلی به یکدیگر ، هم دسترسی گردشگر و نظارت بر تالاب تسهیل می شود و در صورتی که اینگونه موارد با تعریف درست حقوقی برای استفاده مردم مهیا نشود، با پدیده تالاب خواری مواجه می شویم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی، آب دریای خزر تا چند دهه پیشروی ندارد، تاکید کرد: در صورت واگذاری مالکیت زمین های حاشیه تالاب به مردم به صورت فصلی از سوی دولت، از بسیاری از تصرفات جلوگیری می شود.

استاندار گیلان تاکید کرد: در راستای ایجاد رضایتمندی مردم از استقرار در کنار تالاب، تفکیک اراضی و احراز مالکیت ها با کمک مشاوران انجام شود. دکتر سالاری با اشاره به اینکه در توزیع اعتبارات میزان و نوع عملکرد افراد و دستگاه ها ملاک است تصریح کرد: هر کسی که برای ارائه خدمات به مردم و توسعه پایدار با ایجاد فضاهای گردشگری در نقاط ساحلی و مستعد استان پیشگام شود، مورد حمایت قرار می گیرد اما باید درآمد زایی و جذب گردشگر در آن کارها لحاظ شود.

وی با تاکید بر لزوم تسهیل کارهای مردم برای تشویق و ترغیب آنان تصریح کرد: نباید در پیرامون تالاب و آب بندان های روستاها و نقاطی که شرایط خوبی برای درآمد زایی دارند، افرادی بیکار داشته باشیم.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم تسریع در ایجاد شناگاه ها با جذب اعتبارات لازم گفت: در ستاد ساماندهی سواحل با شناسایی بناهایی که بدون مجوز و به صورت ناهمگن ساخته شده ، می توان با اعطای تسهیلات به مردم آنها را ترغیب کرد که سازه های خود را به شکل بهتری درآورند و از این راه این سازه ها را نیز ساماندهی کرد.

دکتر سالاری با تاکید براینکه مردم باید بدون دغدغه و استرس در چارچوب قانون کشور درامد کسب کنند افزود: آمادگی آن وجود دارد که در صورت معرفی طرح از سوی منطقه ازاد انزلی برای کارهای معیشت زا و فعالیت هایی که با محیط زیست منافاتی نداشته باشد، حمایت شود.

وی با اشاره به اتمام احیای یک سوم از رودخانه گوهر رود رشت تا یک سال آینده یادآور شد: رودخانه زرجوب پیچیدگی های خاص خود را دارد و احیای این دو رودخانه در دستور کار قرار دارد.

تالاب انزلی با حدود 19 هزار هکتار وسعت در طول سواحل جنوبی دریای خزر در جوار شهر انزلی گسترده شده است.

این تالاب نقش مهمی در زیست بوم گیلان و کشور ایفا می کند؛ تالاب کنترل کننده سیل های ویرانگر و تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه جمعیت زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است.

این تالاب سال 1354 در فهرست تالاب های بین المللی رامسر به ثبت رسید .

علاوه بر تاثیرات اقلیمی، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر به گیلان بشمار می رود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب به لحاظ کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن گره خورده است.

این تالاب سال 1993 به دلیل مخاطراتی مانند افزایش رسوبات، آلودگی آب ، تغییر سطح آب دریای خزر در فهرست تالاب های در معرض خطر (مونترو) قرار گرفت.

فاضلاب های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی ، سموم کشاورزی ، پسماندها و نخاله ها ، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی ، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب،ورود رسوبات از رودخانه ها و انتقال آلودگی ازدریا و نوسانات آب دریا حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته است.

از سال 1374 تاکنون حدود 130 سانتی متر کاهش آب سطح دریای خزر ثبت شده که اثرات آن به خشک شدن تدریجی تالاب منجر شده است.

احیاء حوزه آبخیز تالاب با احداث تله های رسوبگیر ، ایجاد تالاب مصنوعی برای پایش طبیعی رسوبات و فلزات سنگین ، برداشت رسوبات ، نی زدایی و احیاء آبراهه های دارای شرایط اضطراری از جمله برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت تالاب انزلی عنوان شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار 10اسفند 96، کدمطلب:683338، www.borna.news


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین