پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۸۹۰
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
رسوبات سواحل دریای خزر، تالاب‌ها و معادن استان نیاز به مطالعات وسیع زمین‌شناسی دارند.

شعارسال: رسوبات سواحل دریای خزر، تالاب‌ها و معادن استان نیاز به مطالعات وسیع زمین‌شناسی دارند.

«فرهاد دلق‌پوش»، گفت: وضعیت رسوبات سواحل دریای خزر، تالاب‌ها و معادن استان نیاز به مطالعات علمی و گسترده زمین شناختی دارد که باید به نحو درستی مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

وی نمونه‌برداری از مناطق مختلف استان، مطالعات و آزمایشات منطقه‌ای را حساس برشمرد و افزود: حفظ اقلیم طبیعی استان و بهره‌برداری صحیح از منابع مستلزم داشته‌های علمی مناسب جهت جلوگیری از کاهش آسیب‌هاست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در ادامه گفت: پیدایش و شناسایی گسل‌ها را که حاصل یک سری فعل و انفعالات در زمین است و گیلان نیز از وجود این گسل‌ها مستثنی نیست و تیم علمی و تحقیقاتی توانمندی، باید مطالعات کاربردی آن را انجام دهند.

دلق‌پوش در ادامه به نیاز پروژه‌های عمرانی به مصالح معدنی اشاره کرد و گفت:هم‌اکنون جهت تکمیل و اتصال راه‌آهن بین‌المللی «آستراخان- آستارا» به رشت(به طول 250 کیلومتر)که از آذربایجان به گیلان می‌آید و باعث جابجایی و ترانزیت 20 میلیون تن کالا در سال خواهد شد و نیاز شدید به مصالح معدنی دارد و نیاز است برخی تصمیمات کلان و محدودیت‌های ملی در بخش معدن در جهت پیشرفت پروژه‌های عمرانی، باید برطرف شود.

وی اتخاذ و رویه درست در برداشت مواد معدنی از جلگه‌ها و بستر رودخانه‌ای استان را بسیار حائز اهمیت دانست و از این نشست بi عنوان تحول در بحث زمین‌شناسی استان یاد کرد و گفت: باید مطالعات علمی دقیق و سیاست واحدی را برای بهره‌برداری از مواد معدنی جلگه ای با پشتوانه تحقیقاتی برای استان انجام شود که همت کارشناسان فنی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی را می طلبد.

«مرضیه لک»، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز پس از گزارش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: این سازمان تاکنون 36 همایش زمین‌شناسی برگزار کرده که امسال نیز همایش «علوم زمین»مصادف با روز زمین پاک در اردیبهشت ماه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در حاشیه همایش پیش رو قرار است دو سند همکاری با سازمان محیط‌زیست و دیگری با مرکز پژوهش‌های اقیانوس‌شناسی امضاء شود که در نوع خود تأثیر بسزایی در استان گیلان ایجاد خواهد کرد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور هم‌چنین افزود: در یکی از بندهای این سند همکاری به بررسی دریاچه کاسپین می‌پردازد که برای نخستین بار قرار است مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و اطلاعات بسیار ارزشمندی در این حوزه به استان اضافه می‌شود که تاکنون انجام نشده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 26 فروردین 1397، کدخبر: 97012608745، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین