پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۱۲۵
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸
طرح 550 هزار هکتاری موسوم به مقام معظم رهبری در خوزستان در سفر مقام معظم رهبری به خوزستان در سال 76 مصوب شد. سال 76 مقام معظم رهبری به خوزستان سفری داشتند و در همان سفر طرح 800 هزار هکتاری تسطیح و زهکشی خوزستان به تصویب رسید؛ از آن‌جا که مقام معظم رهبری پیگیر اجرای طرح بودند این پروژه به طرح موسوم به مقام معظم رهبری مشهور شده است.

شعارسال: طرح 550 هزار هکتاری موسوم به مقام معظم رهبری در خوزستان در سفر مقام معظم رهبری به خوزستان در سال 76 مصوب شد. سال 76 مقام معظم رهبری به خوزستان سفری داشتند و در همان سفر طرح 800 هزار هکتاری تسطیح و زهکشی خوزستان به تصویب رسید؛ از آن‌جا که مقام معظم رهبری پیگیر اجرای طرح بودند این پروژه به طرح موسوم به مقام معظم رهبری مشهور شده است. طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در محدوده ایلام و خوزستان است. طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری یک طرح مهم و اثرگذار در حوزه کشاورزی خوزستان و ایلام است و نقش موثری در اشتغال‌زایی و افزایش تولیدات کشاورزی خوزستان و ایلام دارد. در سال 76 بخشی از طرح اجرا شد؛ اما ادامه کار به‌دلیل وضعیت زمین‌ها و نوع بافت خاک‌های منطقه به مطالعات بیش‌تری نیاز داشت که بعد از آن هم با کمبود بودجه و اعتبار مواجه شد و به حالت نیمه متوقف درآمد. اما دولت یازدهم برای از سر‌گیری و به سرانجام رساندن طرح موسوم به مقام معظم رهبری اقداماتی را انجام داد. دولت یازدهم با تأمین اعتبارات لازم برای اجرای این طرح مصمم به پیگیری و به اتمام رساندن آن بود. در این طرح بیش‌تر به صورت فاینانس عمل می‌شود و بخشی از اعتبار لازم از بودجه جاری کشاورزی تأمین می‌شود. این طرح همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 1392 با تخصیص5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی سرعت گرفت. فاز اول طرح احیای اراضی خوزستان اواخر آبان‌ماه سال جاری با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. با حضور «اسحاق جهانگیری» فاز اول طرح احیای 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام در سطح 295 هزار هکتار به بهره‌برداری رسید. فعالیت‌های اصلی انجام‌شده در اجرای این طرح شامل احداث شبکه‌های فرعی آبیاری، احداث شبکه‌های زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی است.

نمایندگان خوزستان برای تخصیص بودجه فاز دوم تلاش کنند

محمدصادق حسنی جوریابی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس،  اظهار داشت: طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در استان‌های خوزستان و ایلام ازجمله طرح‌های مهم کشور برای بهبود کشاورزی و معیشت مردم به‌شمار می‌رود. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، یادآورشد: طرحی که دستور اجرای آن در سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان صادر شد برای اجرای آن ۵/۱ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت. جوریانی ادامه داد: حذف و عدم تصویب بودجه طرح 550 هزار هکتاری نشان از شکست کامل نمایندگان استان در انجام وظایف ذاتی آن‌ها نسبت به خوزستان است. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: درحالی‌که نمایندگان برخی استان‌ها خواسته‌های غیرعلمی خود را به مجلس تحمیل می‌کنند؛ ولی نمایندگان خوزستان نمی‌توانند بودجه فاز 2 طرح 550 هزار هکتاری را که فرمان مقام معظم رهبری بوده و مصوبه هیئت وزیران را هم دارد و حق قانونی و شرعی مردم استان است، احیاء کنند. ازاین‌رو ضرورت دارد که نمایندگان خوزستان برای تخصیص بودجه برای اجرای فاز دوم طرح تلاش کنند.

لزوم تخصیص بودجه فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری

از سوی دیگر عبدالغفور ایران‌نژاد، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با تأکید بر لزوم تخصیص بودجه فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری گفت: عدم ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی نظیر ایجاد شبکه‌های آبیاری، زهکشی و تسطیح اراضی سبب شده است پتانسیل‌های بالقوه خوزستان بالفعل نشود و این اراضی از قابلیت کافی برای تولید برخوردار نباشد. از این رو طرح احیای 550 هزار هکتار از اراضی دشت‌های خوزستان و ایلام در دستورکار قرار گرفت. در سفر اول هیئت دولت به استان خوزستان در سال 1385، مصوب شد در راستای تحقق منویات معظم‌له طرح احیاء و توسعه کشاورزی خوزستان اجرایی شود. وی ادامه داد: طی چند سال گذشته برآورده نشدن انتظار ایجاد شده در مردم در اجرای طرح عظیم احیای اراضی 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام باعث دلسردی شده بود که پس از استقرار دولت یازدهم و توجه جدی رئیس‌جمهور به بخش کشاورزی در نخستین سفر استانی ریاست‌جمهور به این منطقه، در دی‌ماه 92 دستور اجرایی و عملیاتی طرح به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد و طرح با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و موافقت مقام معظم رهبری با تأمین اعتبار 5/1 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی شتاب بیش‌تری یافت؛ اما عدم تخصیص بودجه برای اجرای فاز دوم طرح تبعات جبران‌ناپذیری را در روند اجرای طرح وارد می‌کند. ایران‌نژاد ادامه داد: تبدیل شدن منطقه به قطب کشاورزی و توسعه اقتصادی و اجتماعی در راستای تحقق توسعه پایدار در منطقه اجرایی طرح، ایجاد اشتغال پایدار، ایجاد امکان استفاده مطلوب از موقعیت جغرافیایی منطقه (تابش مناسب آفتاب، خاک مناسب، آب کافی) و افزایش درآمد شاغلان بخش کشاورزی از اهداف اقتصادی طرح احیای 550 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام به‌شمار می‌رود. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با اشاره به اهداف اجتماعی طرح افزود: از اهداف اجتماعی این طرح سازماندهی و جلوگیری از مهاجرت‌ روستاییان و کاهش حاشیه‌نشینی در شهرها، تعامل و ارتباط با بهره‌برداران برای کاهش تنش‌ها و تعارضات، جلب مشارکت حداکثری مردم در اجرای پروژه‌ها، نیازسنجی، امکان‌سنجی، ساماندهی، سازماندهی و توانمند‌سازی تشکل‌های بهره‌برداری برای حفظ، نگهداری و بهره‌برداری از شبکه‌ها محسوب می‌شود.

درآمد 160هزار میلیارد ریالی برای کشاورزان خوزستان

علی وقف‌چی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، درباره اهمیت درآمدزایی طرح 550 هزار هکتاری اظهارداشت: با اجرای گام نخست این طرح درآمد سالانه کشاورزان استان 80 هزار میلیارد ریال افزایش یافته که با اجرای فاز دوم، این رقم به 160 هزار میلیارد ریال خواهد رسید. به گفته وی، این در حالی است که ارزش مجموع تولیدات سالانه کشاورزی و باغی خوزستان با احتساب نیشکر حدود 250 هزار میلیارد ریال است. وقف‌چی با اشاره به عوامل موفقیت در اجرای فاز نخست این طرح گفت: عزم ملی، حمایت همه‌جانبه، همراهی مردم و همت دولت (وزارت جهاد کشاورزی و نیرو) از عوامل موفقیت اجرای گام نخست طرح 550 هزار هکتاری بوده است. وی با بیان این‌که در اجرای فاز دوم این طرح نباید فرصت‌سوزی کرد، بر تخصیص اعتبار لازم برای شروع فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری تأکید کرد.

4 میلیارد دلار برای اجرای طرح باید اختصاص یابد

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، نیز  با ابراز خوشحالی از اجرای فاز اول طرح 550 هزار هکتاری گفت: فاز اول طرح 550 هزار هکتاری به پایان رسیده است و برای شروع فاز دوم به تأمین آب نیاز داریم. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: وزارت نیرو متعهد شده است آب لازم برای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری را تأمین کند. برای فاز دوم طرح به اعتبارات بالایی نیاز داریم. از این رو ضرورت دارد که از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای اجرای طرح در نظر گرفته شود. وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در خوزستان گفت: ظرفیت کشت چغندرقند در خوزستان بسیار زیاد است و می‌توان چند کارخانه دیگر نیز در این زمینه در خوزستان راه‌اندازی کرد. ساخت این کارخانه‌ها در استان موجب بهبود اشتغال، اصلاح الگوی کشت و... می‌شود. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: در گام نخست این طرح 5/1 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی و ذخیره ارزی، برای اجرای آن اختصاص یافت و هم‌اکنون در گام نخست ۳۳۰ هزار هکتار از این طرح به بهره‌برداری رسیده است. برای اجرای فاز دوم علاوه‌بر تخصیص آب، چهار میلیارد دلار از محل صندوق ارزی برای اجرا و تکمیل این طرح بزرگ ملی باید اختصاص یابد. نیکزادی‌پناه افزود: فاینانس خارجی طرح دچار مشکل نشده است و در این زمینه جلساتی را برگزار کردیم و پیگیر مسأله هستیم. پیش‌بینی ما این است که فرآیند فاینانس خارجی طولانی است و چون به‌دنبال اجرای طرح در سال 98 هستیم، باید از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات در نظر گرفته شود.

آغاز اجرای فاز دوم به نفع کشاورزان است

محمدباقر سعادت، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با اشاره به اجرای مرحله اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی استان ابراز امیدواری کرد که آغاز مرحله دوم طرح سبب شادی مردم، به‌ویژه کشاورزان بهره‌بردار شود. وی با بیان این‌که اهتمام به این طرح به حمایت همه‌جانبه نیاز دارد، خاطرنشان کرد: مسئولان اثرگذار هم باید همه توان خود را برای برطرف کردن موانع به‌کار گیرند تا این طرح به سرانجام برسد. وی مسأله ریزگرد را از مشکلات عمده استان خوزستان معرفی کرد و گفت: اگرچه طبق اعلام مسئولان بالغ‌بر ۷۰ درصد ریزگردها از عراق و عربستان می‌آید؛ اما همین ۳۰ درصد کانون‌های داخلی نیز آسیب‌زاست که خوشبختانه با اقدامات موثر جهاد نصر و انتقال آب، کانون‌های بحرانی به مرحله نهال‌کاری رسیده است.

افزایش اشتغال با اجرای طرح 550 هزار هکتاری

علی‌محمد شاعری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، در پاسخ به این پرسش که چرا احیای زمین‌های کشاورزی و طرح 550 هزار هکتاری با تأخیر حدود 20 ساله اجرا شده است، گفت: در سفر مقام معظم رهبری در سال 76 به خوزستان دستور لازم برای به ثمر نشاندن طرح 550 هزار هکتاری از سوی معظم‌له صادر شد و در سال 92 بنابر احیای اراضی گذاشته شد که در شرایط فعلی 250 هزار هکتار آن انجام شده است و در مرحله دوم بقیه اراضی به بهره‌برداری خواهد رسید و در دستورکار قرار خواهد گرفت. وی اظهارداشت: دولت یازدهم و دوازدهم از منابع موجود استفاده بهینه کردند تا این اراضی کشاورزی احیاء شود. عضو کمیسیون کشاورزی ادامه داد: طرح 550 هزار هکتاری بزرگ‌ترین طرح کشاورزی تاریخ ایران است که با اقدامات انجام شده دهه‌ها امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کند. عضو کمیسیون کشاورزی گفت: اجرای طرح احیای 550 هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی موجب افزایش تولید و اشتغال می‌شود. اگر این طرح به پایان برسد سالانه 5/9 میلیون تن افزایش تولیدات کشاورزی خواهیم داشت.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری روزنامه صبح کشاورزی ، تاریخ انتشار : 18اسفند 97، کد خبر:63788 www.sabzineh.org،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین