پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۳۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷
مدیر روابط عمومی موسسه جهاد نصر با بیان این‌که در زمان اوج فعالیت فاز یک طرح ۵۵۰ هزار هکتاری استان خوزستان و ایلام، حدود 9‌ هزار نفر شاغل بودند، اظهار داشت: با توجه به این‌که در فاز دوم طرح علاوه‌بر شبکه‌های اصلی، شبکه‌های فرعی هم باید اجرا شود؛ اجرای فاز دوم نقش مهمی در اشتغال‌زایی دارد و در صورت اجراشدن این فاز، برای بیش از 9 ‌هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد.

شعارسال: مدیر روابط عمومی موسسه جهاد نصر با بیان این‌که در زمان اوج فعالیت فاز یک طرح ۵۵۰ هزار هکتاری استان خوزستان و ایلام، حدود 9‌ هزار نفر شاغل بودند، اظهار داشت: با توجه به این‌که در فاز دوم طرح علاوه‌بر شبکه‌های اصلی، شبکه‌های فرعی هم باید اجرا شود؛ اجرای فاز دوم نقش مهمی در اشتغال‌زایی دارد و در صورت اجراشدن این فاز، برای بیش از 9 ‌هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد.

موسی پرویزی  درباره تبعات اجرانشدن فاز دوم طرح رهبری گفت: قطعاً اجرانشدن فاز دوم این طرح تبعات بسیاری برای منطقه خوزستان، ایلام و کل کشور خواهد داشت؛ ازجمله تبعات اجتماعی. همان‌طورکه می‌دانید، غالباً تبعات وجود مشکلات اقتصادی به‌صورت تبعات اجتماعی بروز می‌کند؛ برای مثال بیکاری یکی از معضلات اجتماعی است که به‌راحتی قابل مدیریت نیست؛ بنابراین ازجمله مسائل و پیامدهای اجرانشدن فاز دوم بیکارشدن خیل عظیمی از نیروهای فعال در فاز یک است؛ آن هم در شرایطی که در فاز یک بالغ‌بر ۹۰ درصد نیروهای مشغول به کار از نیروهای بومی منطقه بودند.

وی افزود: از دیگر پیامدها این است که اگر فاز دوم اجرا نشود، عملاً کارایی فاز یک نیز به حد مطلوب نخواهد رسید.

مدیر روابط عمومی موسسه جهاد نصر در پاسخ به این سوال که برای تخصیص بودجه فاز دوم چه اقداماتی تابه‌حال انجام داده‌اید، گفت: وزیر محترم جهاد کشاورزی از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقدامات مفصلی انجام داده‌اند و هر روز در حال پیگیری این موضوع هستیم. همچنین استاندار خوزستان، نمایندگان ایلام و خوزستان در مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان و همچنین نماینده این دو استان در مجلس خبرگان رهبری در حال پیگیری و فعال‌کردن فاز دوم هستند؛ چراکه همه این عزیزان نگرانند که این حجم از بیکاری برای این دو استان و کشور می‌تواند نگران‌کننده باشد.

خواستار دریافت معوقات خود هستیم

معاون هماهنگی پروژه‌های اجرایی شرکت مهندسی مشاور آشناب درباره مشارکت در طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام گفت: ما در استان خوزستان در پروژه کرخه شمالی که در غرب شهرستان شوش است، فعالیت داشتیم و از سال ۱۳۹4 به‌عنوان مدیر طرح در این پروژه مشغول بودیم. همان‌طور که می‌دانید، مدیریت طرح درواقع ساختاری است که به‌نیابت از کارفرما همه مدیریت کار را با شرح خدماتی خاص و مشخص برعهده می‌گیرد و در حوزه نفت با اصطلاح NC هم شناخته می‌شود.

عبدالرضا کرد در گفت‌وگو با «سبزینه» گفت: درواقع در فاز یک مسئولیت مدیریت طرحی به‌وسعت حدود ۳۵ هزار هکتار را در قالب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری در استان خوزستان برعهده داشتیم و تابه‌حال نیز همکاری‌ ما ادامه دارد. درواقع الان طرح در مرحله اتمام است و تا اسناد، مدارک، تحویل موقت و مدارک فنی تحویل دستگاه و بهره‌بردار داده شود، کار ما ادامه خواهد داشت.

کرد درباره تعداد پرسنل مشغول در این پروژه‌ها گفت: در زمان اوج کار 43 نفر مهندس از طرف شرکت ما در پروژه حضور داشتند؛ همچنین ۱۶ خودرو نیز از شرکت ما در این پروژه مشغول بودند. در واقع این ۴۳ نفر جزو دانش‌آموختگان و مهندسانی هستند که درحال‌حاضر با توجه به رسیدن به مراحل پایانی کار به شش نفر رسیده‌اند.

وی درباره معوقات و مطالبات خود نیز گفت: در این پروژه دو قرارداد داشتیم؛ یک قرارداد مربوط به یک پروژه از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بود که مطالبات ما درواقع مربوط به مهرماه 1397 تا پایان خرداد سال ۱۳۹۸ و مبلغی بالغ بر 5/4 میلیارد تومان است که درواقع همان طرح کرخه شمالی است. یک قرارداد دیگر نیز به‌عنوان طرح ریزگردها و طرح مقابله با گردوغبار خوزستان داشتیم. در آن‌جا هم مدیر طرح بودیم و مسئولیت مدیریت انتقال آب و تأسیسات آبی را داشتیم که از رودخانه کارون با یک کانال به طول ۶۰ کیلومتر به نهال‌کاری‌هایی که اداره کل منابع طبیعی کاشته بود، آب‌رسانی کردیم. مطالبات ما هم در این پروژه حدود دومیلیارد تومان است که از شهریور ۱۳۹۷ تا پایان فروردین ۱۳۹۸ پرداخت نشده. در این پروژه نیز ۲۰ نفر نیروی تحصیل‌کرده از جانب شرکت ما حضور داشتند.

سهل‌انگاری تأمین اجتماعی در پرداخت بیمه بیکاری نیروهای بیکارشده فاز یک

کرد در پاسخ به این سوال که عدم اجرای فاز دوم چه تبعاتی برای شرکت شما دارد، گفت: وقتی در شرف اتمام کار قرار گرفتیم، برای تمام نیروهایمان خاتمه کار زدیم، درشرایطی‌که مطالباتشان از شهریور تاکنون پرداخت نشده است. همچنین باتوجه به این‌که شیب سرمایه‌گذاری بسیار و جذب نیرو و افراد تحصیل‌کرده هم به‌شدت زیاد بود، با اتمام فاز یک با هجوم بیکاری بسیار زیاد مواجه شدیم. درنتیجه سازمان تأمین اجتماعی که باید بیمه بیکاری به این افراد بیکارشده بدهد، بسیار سختگیرانه برخورد می‌کند. مسئولان باید تکلیف این افراد را هرچه سریع‌تر مشخص کنند؛ به‌هرحال از صورت‌حساب ما بیمه بیکاری کسر و به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌شود برای چنین روزی که وقتی نیروی کار ما بیکار می‌شود و کاری متناسب با تخصص خود پیدا نمی‌کند، با ارائه مدارک بتواند از خدمات بیمه بیکاری استفاده کند، اما متأسفانه چون بیکاری در خوزستان بسیار زیاد شده، سازمان‌های ذی‌ربط استان در این مورد بسیار سختگیری می‌کنند.

تأمین امنیت غذایی کشور با اجرای فاز دوم طرح رهبری

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور سازآب‌پردازان نیز گفت: در طرح رهبری در کرخه جنوبی استان خوزستان با مساحت تقریبی ۵0 هزار هکتار به‌عنوان مدیر طرح حضور داشتیم و ۱۰ پروژه در منطقه هویزه و دشت آزادگان اجرا کردیم.

علی خواجه احمد عطاری در گفت‌وگو با «سبزینه» گفت: ما در این پروژه‌ها مدیر طرح بودیم و بالغ بر ۴۰ پرسنل از شرکت ما در این پروژه‌ها حضور داشتند که همگی جزو کارشناسان و مهندسان هستند.

همچنین در پروژه‌های رامشیر و رامهرمز قریب به ۳۰ نفر از پرسنل مهندسی ما مشارکت داشتند. البته در زمان اوج کار پروژه‌ها با احتساب مهندسان، کارگران و نیروهای پیمان‌کاران چیزی حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ نفر شاغل مستقیم داشتیم. الان این پروژه‌ها خاتمه یافته و این افراد منتظرند که اگر فاز دوم شروع شود، مجدداً شروع به کار کنند.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۹ از زمان مقدمات و شروع این طرح حضور داشتیم و با توجه به اعتمادی که کارفرمایان (ابتدا جهاد کشاورزی و در مرحله بعد موسسه جهاد نصر) به ما داشتند، در پروژه حضور داشتیم و از همان زمان برای نیروهای کاری‌ خود پتانسیل‌سازی کردیم. به هر ترتیب افرادی که در زمینه طرح‌های شبکه فرعی، در زمینه مشکلات اجرایی و پیمانی صاحب تجربه شده‌اند و می‌توان گفت بیش از 100 نفر از طریق شرکت ما در این پروژه بوده‌اند، الان با توجه به خاتمه فاز یک پروژه رهبری، همه آماده کار هستند، اما متأسفانه شرایط کار برایشان مهیا نیست و طبیعتاً این موضوع باعث صدمه‌دیدن مجموعه کارشناسی استان به‌صورت خاص می‌شود.

عطاری در پایان خاطرنشان کرد: درواقع یکی از جدی‌ترین تبعات عدم اجرای فاز دوم، بیکاری نیروهای متخصص و به‌ویژه مهندسان و کارشناسان و بلااستفاده‌ماندن تجربه‌هایی است که در این زمینه حاصل شده است؛ ضمن این‌که الان حدود ۲۵۵ هزار هکتار از طرح باقی‌ مانده که درواقع اراضی‌ تحت پوشش انهار سنتی هستند و همان‌طور که می‌دانید، انهار سنتی تلفات بسیار زیادی از لحاظ راندمان آبیاری دارد و در صورت اجرایی‌شدن فاز دوم، تلفاتی در مصرف آب نخواهیم داشت. به این ترتیب، اگر فاز دوم اجرا شود، قطعاً به بحث افزایش عملکرد محصولات، بهبود وضعیت معیشت خانواده‌ها و افزایش تولید محصولات کشاورزی که برای امنیت غذایی هم بسیار حائز اهمیت است، کمک می‌کند.

 اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام با چالش‌هایی روبه‌رو شده است و تخصیص بودجه برای این فاز با شبهاتی روبه‌روست. این در شرایطی است که به‌گفته متخصصان و شرکت‌های درگیر در فاز یک این پروژه، عدم اجرای فاز دوم این طرح مشکلات عدیده‌ای در پی خواهد داشت؛ ازجمله بیکاری بیش از 9 ‌هزارنفر نیروی متخصص که عمدتاً از اهالی بومی این دو استان هستند. از سوی دیگر به‌گفته این متخصصان، نتیجه‌دادن کامل کارهای اجرایی در فاز یک در گرو اجرای فاز دوم است و عدم اجرای فاز دو به‌معنای بلااستفاده‌ماندن بخشی از کارهای انجام‌شده در فاز یک است. البته اخیراً از سوی دفتر مقام معظم رهبری دستوری جهت پیگیری پیوسته جهت تخصیص بودجه و اجرای فاز دوم صادر شده است که امیدواریم روند تخصیص اعتبارات هرچه سریع‌تر اجرایی شود.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری سبزینه ،تاریخ انتشار: 19 مهر1398،کدخبر:76181 ،www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
0
جهاد نصر چقدر نصیبش شده؟ راستی جهادهای استانی چطور در یک شرکت خاص ادغام شدند؟ رئیس هیات مدیره کی بود؟ خوب از اسم بچه های جهاد و جنگ استفاده کردیدها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین