پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۱۳۷
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در سفر سال ۱۳۷6 مقام معظم رهبری به استان خوزستان کلید خورد و با وقفه‌ای ۱۲ ساله،‌ در سال ۸۷ در سفر هیئت‌دولت به خوزستان، اعتبار این طرح در ردیف بودجه سالانه قرار گرفت.

شعار سال: در سال ۱۳۸۸ طرح ۵۵۰ هزار هکتاری معروف به طرح مقام معظم رهبری با پیش‌بینی نه طرح در قانون بودجه در دشت‌های خوزستان و ایلام شروع شد. با اجرای این طرح قرار است در ۵۰۰هزار هکتار از زمین‌های خوزستان و ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی ایلام عملیات آماده‌سازی، هموارسازی و ایجاد کانال اجرا شود. فاز اول طرح در آبان‌ماه امسال با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و در سطح ۲۹۵ هزار هکتار به بهره‌برداری رسید و قرار است اجرای فاز دوم هم با تأمین اعتبار از سال ۹۸ آغاز شود. محصولاتی که در این زمین‌ها کشت می‌شوند عمدتاً گندم، ذرت، چغندرقند، محصولات علوفه‌ای و باغی است. در حال حاضر ۲۷۰ هزار هکتار از زمین‌های آماده‌شده در فاز یک زیرکشت رفته است.

طرح 550 هزار هکتاری حق مسلم کشاورزان است

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: متأسفانه دولت در لایحه بودجه رقمی برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری ندیده است؛ درحالی‌که این طرح با توجه به فرمان مقام معظم رهبری و همچنین مصوبه سال گذشته هیئت‌وزیران جزو حقوق مسلم مردم و کشاورزان خوزستان است. نماینده مردم آمل در مجلسافزود: درصورتی‌که نمایندگان خوزستان نتوانند در قانون بودجه منابع مالی فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری را اعمال کنند، این طرح عملاً راکد و علاوه‌بر از بین‌ رفتن نه هزار شغل مستقیم، بخش کشاورزی خوزستان نیز با خسارت‌هایی جبران‌ناپذیر مواجه خواهد شد. یوسفیان‌ملا افزود: در بودجه سال 98 دولت باید در راستای اجرای فاز دوم احیای طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام از منابع صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلار به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص دهد. وی از نمایندگان خوزستان خواست موضوع احیای بودجه فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری را جزو نخستین خواسته‌های خود مطرح و آن را مصوب کنند.

اتمام فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری به پنج سال زمان نیاز دارد

محمد فیضی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره لزوم بازبینی در تخصیص بودجه فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام، با بیان این‌که اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به دو میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد، گفت: اجرای فاز دوم این طرح به‌شدت نیازمند بودجه و اعتبار است و درصورت تأمین اعتبار از سال ۹۸ آغاز می‌شود و در مدت پنج سال پایان می‌پذیرد. نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلسافزود: برای تأمین اعتبار تلاش می‌کنیم تا از یک‌سو دستور مقام معظم رهبری را برای اختصاص از محل صندوق توسعه ملی بگیریم و از دیگر سو نمایندگان مجلس و مسئولان ذی‌ربط تلاش می‌کنند تا در بودجه سال ۹۸ افزایش اعتبار صورت گیرد. فیضی افزود: بودجه اجرای فاز دوم آن‌قدر کم است که نمی‌توان به آن امیدوار شد و اجرای این طرح به اعتبار ویژه‌ای نیاز دارد. آب مورد‌نیاز برای فاز دوم تعیین تکلیف شده و در انتظار تخصیص بودجه است تا ایجاد زیر‌ساخت‌های آن آغاز شود.

گزارش مکتوب بیاید، ورود می‌کنیم

علی بختیاری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلسورود مجلس به این طرح و رفع مشکلات و تصمیم‌گیری برای اختصاص اعتبارات موردنیاز را منوط به ارائه گزارشی مکتوب و رسمی از سوی وزارت جهاد کشاورزی درباره روند اجرای کار دانسته و اظهار داشت: تمام اطلاعاتی که کمیسیون کشاورزی مجلس درباره طرح 550 هزار هکتاری خوزستان در اختیار دارد، از جلسات مختلف مجلس و برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها بوده، درحالی‌که هنوز هیچ گزارش مکتوبی از وزارتخانه ذی‌ربط دریافت نکرده است. بختیاری افزود: کمیسیون کشاورزی تصمیم گرفته برای بررسی و ارزیابی مراحل پیشرفت کار طرح مذکور و همچنین بررسی مشکلات و هزینه‌های انجام‌شده گروهی را به محل اجرای پروژه اعزام کند.

طرح 550 هزار هکتاری پس از اتمام رها نشود

همچنین علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که خوزستان ملی‌ترین استان کشور است و تا وقتی نبض خوزستان بزند نبض کشور می‌زند، گفت: طرح 550 هزار هکتاری موجب اشتغال بیش از 12 هزار نفر شده است و این‌که این طرح این تعداد اشتغال ایجاد کرده، از افتخارات دولت است. وی با تأکید بر لزوم تخصیص بودجه برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری ادامه داد: در طرح کشاورزی خوزستان مهم این است موضوعاتی را که موفق تلقی می‌شود شناسایی کنیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در استان 68 طرح و پروژه را به‌عنوان وظایف ذاتی تعریف کردیم که یکی از این طرح‌ها همایش بررسی ابعاد طرح 550 هزار هکتاری است و مهم‌ترین بخش همایش نیز این است که این طرح را می‌توان ارزیابی علمی کرد. یوسف‌نژاد تصریح کرد: در طول تاریخ باید به نظرات کارشناسی و علمی احترام گذاشت و طرح احیای اراضی خوزستان پس از دستور مقام معظم رهبری در دولت‌ها بررسی شد، اما هنر دولت یازدهم و دوازدهم بود که آن را اجرا کرد.

طرح 550 هزار هکتاری تمام‌شده به‌حساب می‌آید

حمدالله کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خوزستان برای اجرای این طرح ظرفیت و قابلیت لازم را دارد و این طرح کارشناسی و علمی است و بحث با وزارت نیرو درباره اختصاص آب به 220 هزار هکتار آن حل‌ شدنی است و طرح 550 هزار هکتاری تمام‌شده به‌حساب می‌آید. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: طرح 550 هزار هکتاری خوزستان تنها طرحی در استان است که اجرای آن بدون یک مخالف بوده و این‌که این طرح با این عظمت و گستردگی حتی یک مورد مراجعه برای شکایت نداشته از افتخارات است. کریمی ادامه داد: از افتخارات دیگر این طرح این است که همه ارکان نظام در این طرح دخیل هستند و نگاه به آن مثبت است و علت آن نیز مردمی ‌بودن طرح است. وی با اشاره به لزوم مدیریت طرح 550هزار هکتاری خوزستان عنوان کرد: در کنار آموزش بهره‌برداران در طرح 550 هزار هکتاری باید این طرح در آینده مدیریت شود و نباید پس از اتمام رها شود؛ زیرا ما در استان تجربه طرح توسعه نیشکر را داریم که پس از اتمام رها شد. کریمی در پاسخ به این‌که آیا در مسائل فنی و اجتماعی طرح 550 هزار هکتاری مطالعات کامل و جامعی وجود دارد یا خیر، گفت: همان‌گونه که از نام طرح احیای اراضی پیداست، این طرح در زمین‌هایی اجرا می‌شود که موات بوده، آب‌خور نیستند و در آن کشت و زرعی نمی‌شود.

اعتبار ‌طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان در بودجه سال ۹۸ اندک تعیین شده است

محمود زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اعتبار اندک طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در بودجه سال ۹۸، گفت: برای جلوگیری از توقف طرح در انتظار تأمین اعتبار بخشی از پروژه توسط صندوق توسعه ملی هستیم. وی در ادامه با بیان این‌که در فاز یک بیش از نه هزار و 400 نفر در این طرح مشغول به کار بودند، افزود: برای اجرای فاز دوم نیز پنج هزار نفر فعالیت خود را ادامه می‌دهند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان این‌که استفاده از بودجه عمومی، صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی؛ سه محل تأمین اعتبار پروژه است، یادآور شد: اکنون اولویت ما با صندوق توسعه ملی است و اعتبار موردنیاز برای به پایان‌رساندن فاز دوم این طرح 22 هزار میلیارد تومان است. زارع در ادامه یادآور شد: در حال حاضر پیشنهاد تخصیص 200 میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی از سوی برخی از نمایندگان داده شده که در انتظار تأیید آن هستیم. با اختصاص این مبلغ می‌توان عملیات اجرایی 50 هزار هکتار از فاز دوم طرح را در سال 98 انجام داد.

طرح 550 هزار هکتاری به صرفه‌جویی در آب منجر می‌شود

از سوی دیگر محمدمهدی مفتح، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: برای تأمین اعتبار فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری خدمت مقام معظم رهبری نامه‌ای ارسال شد. این نماینده مجلس یادآور شد: درصورتی‌که نمایندگان خوزستان تمام همت خود را برای جذب کامل بودجه طرح 550 هزار هکتاری به‌کار گیرند، با دریافت اعتبارات موردنیاز، پیش‌بینی می‌شود این طرح در بازه زمانی پنج‌ساله به پایان برسد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به تأمین منابع از فاینانس خارجی یادآور شد: در حال حاضر مؤسسه جهاد نصر با یک سرمایه‌گذار چینی در حال مذاکره است، اما به‌سبب زمان‌بربودن مذاکرات بعید است که منابع مالی آن در سال 98 به‌دست آن‌ها برسد. وی در ادامه با بیان این‌که تأمین اعتبار طرح 550 هزار هکتاری باید به یک مطالبه عمومی در خوزستان تبدیل شود‌، یادآور شد: درصورتی‌که طرح فوق نیمه‌کاره رها شود، تبعات جبران‌ناپذیری برای استان دارد.

طرح 550 هزار هکتاری و ایجاد اشتغال برای 300 هزار نفر

محمود شکری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز اظهار داشت: سال گذشته 8/2 میلیون تن افزایش تولید محصولات کشاورزی ناشی از اجرای فاز یک طرح 550 هزارهکتاری خوزستان و ایلام اتفاق افتاد و پیش‌بینی می‌شود اجرای کل طرح 5/9 میلیون تن افزایش تولید محصولات کشاورزی را به‌همراه داشته باشد. با اجرای کامل طرح 550 هزار هکتاری برای 300 هزار نفر هم اشتغال ایجاد خواهد شد. وی در ادامه با بیان این‌که افزایش درآمد خالص ناشی از اجرای این طرح به 16 هزار میلیارد تومان خواهد رسید؛ جلوگیری از مهاجرت، کمک به صنایع داخلی و تثبیت اشتغال را از دیگر دستاوردهای این طرح عنوان کرد و گفت: همچنین با توجه به این‌که استان‌های خوزستان و ایلام با برخی کشورهای همسایه نیز هم‌مرز هستند، اجرای این طرح بستری را برای صادرات فراهم می‌کند. عضو کمیسیون اقتصادی با تأکید بر لزوم تأمین بودجه فاز دو طرح ادامه داد: علاوه‌براین پیش‌بینی می‌شود سالانه 5/1 میلیارد مترمکعب آب در پی اجرای این طرح صرفه‌جویی شود. وی ادامه داد: تأمین حقابه طرح 550 هزار هکتاری رهبر انقلاب از ضروریات است؛ همچنین به‌علت کم‌آبی و شوری آب زیاد زمین‌های خوزستان، میلیون‌ها اصله درخت نخل تلف شدند و انتقال آب بین‌حوضه‌ای علاوه‌بر مشکلات زیست‌محیطی و آثار اقتصادی و اجتماعی، امنیت ملی را تحت‌الشعاع قرار داده است. شکری درباره بودجه استان خوزستان، افزود: دولت در چهار مورد به مردم خوزستان ظلم کرده و حقایق را به‌گونه‌ای جلوه داده که روح و روان مردم را به‌شدت آزرده است. وی گفت: کاهش شدید بودجه سال ۹۸ استان نسبت به سال گذشته، حذف ردیف بودجه ریزگردها و برق، حذف اعتبارات کشاورزی و درج سه درصد اعتبارات نفت در بودجه خود استان گواه بر این مدعاست؛ به‌عبارتی اگر سه درصد بودجه نفت استان کم شود، استان خوزستان به ردیف هفتم سقوط می‌کند. این نماینده مردم در مجلس دهم درباره پرداخت حق مرزی هم تصریح کرد: با توجه به این‌که شهرستان‌های کارون و باوی در شمول این قانون هستند و اصلاحیه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شده است، انتظار می‌رود دولت هرچه سریع‌تر حق مرزی همه کارکنان و بازنشستگان را پرداخت کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 29 بهمن 97، شماره: 62570


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین