پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۱۶۶
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹
تولید گز در شهر بلداجی، مرکز تولید گز کشور نسبت به سال گذشته به علت قیمت بالای گز و کاهش تقاضای خرید کاهش شدیدی یافته است.

شعارسال: تولید گز در شهر بلداجی، مرکز تولید گز کشور نسبت به سال گذشته به علت قیمت بالای گز و کاهش تقاضای خرید کاهش شدیدی یافته است.

گز نام یکی از شیرینی‌های معروف و سنتی ایران است که در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود. گز سازی در گذشته تنها در استان اصفهان انجام می شده است که با همت چهارمحالی‌ها این صنعت نیز در شهر بلداجی چهارمحال و بختیاری رشد یافت و هم اکنون توسعه کارگاه‌های گز سازی در استان چهارمحال و بختیاری موجب شده که این استان نیز به یکی از مهمترین تولید کنندگان این شیرینی سنتی ایران تبدیل شود.

فراگیری هنر گز سازی توسط چهارمحالی‌ها در کارگاه‌های گز سازی اصفهان و بهره گیری از مواد اولیه طبیعی در استان موجب شد تا این صنعت در استان چهارمحال و بختیاری توسعه یابد و شهر بلداجی به عنوان قطب تولید گز کشور مطرح شود.

فعال شدن ۱۰۰ کارگاه گز سازی کوچک و بزرگ در شهر بلداجی چهارمحال و بختیاری سبب شد تا این منطقه به پایتخت تولیدگز کشور تبدیل شود.

گز مهمترین نوع شیرینی در پذیرایی مردم استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری در ایام نوروز به شمار می‌رود و به همین خاطر گز سازان در ماه‌های پیش از نوروز تولید را چندین برابر می‌کنند تا بتوانند نیاز مردم در این زمینه را تأمین کنند.

ماه اسفند و ماه بهمن مهمترین ماه‌های تولید و رونق گز سازی در استان چهارمحال و بختیاری است به طوری که تولید در این ماه نسبت به دیگر ماه‌های سال شش برابر می‌شود.

تولید گز در سال جاری و در آستانه شب عید برخلاف سال‌های دیگر است و رونقی در تولید گز در این منطقه مشاهده نمی‌شود. تولید گز اشتغال سال‌های گذشته را ندارد، تقاضا و سفارش تولید نیز به خاطر قیمت بالای یک بسته گز کاهش یافته است.

افزایش قیمت مواد اولیه از جمله پسته و کاهش تقاضای خرید سبب شده است

یکی از تولید گنندگان گز در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: هرساله تولید گز در آستانه سال نو در این منطقه شش برابر می‌شد و اشتغال قابل توجهی در منطقه بلداجی ایجاد می‌شود.

طهماسبی بیان کرد: افزایش قیمت مواد اولیه از جمله پسته و کاهش تقاضای خرید سبب شده است تولید در این منطقه رونق سال‌های گذشته را نداشته باشد.

وی بیان کرد: قیمت یک بسته گز با افزایش مواد اولیه افزایش شدیدی داشته است و قیمت بالای آن در توان خرید بسیاری از مردم جامعه نیست.

وی تاکید کرد: یک بسته گز پسته ای که در گذشته قیمت ۲۰ هزار تومان را داشت هم اکنون به قیمت ۶۰ هزار تومان رسیده است و این قیمت بالا در توان خرید بسیاری از مردم نیست.

این تولید کننده گز بیان کرد: بسیاری از تولید کنندگان گز در این منطقه دست از تولید کشیده‌اند و هزینه‌های بالای تولید صرفه اقتصادی برای گز ساز ندارد.

بسیاری از واحدهای تولید گز در شهر بلداجی چهارمحال و بختیاری غیر فعال شده‌اند

رئیس اتحادیه گز سازان شهر بلداجی با اشاره به اینکه تولید گز در شهر بلداجی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، اظهار داشت: بسیاری از واحدهای تولید گز در این منطقه غیر فعال شده‌اند.

مهران ترکان بیان داشت: افزایش قیمت بی سابقه پسته و مواد اولیه موجب شده است که بسیاری از تولید کنندگان این بخش در شهر بلداجی غیر فعال شوند و تولید در این منطقه نسبت به سال‌های گذشته کاهش شدیدی داشته باشد.

رئیس اتحادیه گز سازان شهر بلداجی بیان کرد: بیش از ۱۰۰ کارگاه گز سازی کوچک و بزرگ در این منطقه فعال بودند که هم اکنون بخش قابل توجهی از این واحدهای تولیدی غیر فعال شده‌اند.


افزایش قیمت مواد اولیه و نبود تقاضای سفارش موجب بی رونقی تولید گز شده است

وی ادامه داد: قیمت یک بسته گز با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه رشد سه برابر داشته است و این امر بازار فرش این محصول را با چالیش جدی مواجه کرده است.

رئیس اتحادیه گز سازان شهر بلداجی تاکید کرد: افزایش قیمت مواد اولیه و نبود تقاضای سفارش موجب بی رونقی تولید گز در شهر بلداجی چهارمحال و بختیاری شده است.

وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی منطقه به علت افزایش قیمت مواد اولیه و نداشتن سرمایه در گردش نتوانستند مواد اولیه تهیه کنند و غیر فعال شدند.

رئیس اتحادیه گز سازان شهر بلداجی با اشاره به اینکه افزایش قیمت پسته و بادام نقش مهمی در افزایش قیمت گز داشته است، ادامه داد: گز سازان به دنبال پیداکردن جایگزینی برای پسته و بادام هستند تا بتوانند قیمت تولید گز را کاهش بدهند و فروش را بیشتر کنند.

بهره گیری از ایده‌های خلاقانه برای تولید گز با قیمت پایین برای تداوم فعالیت گز در شهر بلداجی چهارمحال و بختیاری توسط گزسازان ضروری است. در این میان مسئولان و مدیران مربوطه نیز برای حمایت از تولید و حفظ اشتغال باید گام‌های اساسی در حل مشکلات واحدهای تولیدی از جمله تأمین سرمایه در گردش بردارند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار : 18اسفند 97، کد خبر:6859069 ،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین