پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۴۳۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
بسیاری از مسئولان بر این باروند که طبق روال همه ساله قیمت اقلام آجیل و خشکبار به سبب نیاز واحد‌های صنفی به نقدینگی از ۲۰ اسفند در بازار کاهش می‌یابد.

شعار سال: از ابتدای سال قیمت آجیل و خشکبار تحت تأثیر عوامل متعدد با افزایش چشمگیری در بازار روبه‌رو شد که بسیاری از خانوارها به سبب رشد صد در صدی قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل چاره ای جز حذف آن از سبد مصرفی خود نداشتند.

با توجه به آنکه اقلام آجیل و خشکبار به سبب سنت دیرینه ایرانیان جز اجتناب ناپذیر سفره شب عید مردم به شمار می رود و از طرفی به شدت تحت تاثیر نوسان نرخ ارز است، بنابراین مدیریت بانک مرکزی در روزهای پایانی سال در جلوگیری از روند افزایشی و حتی سیر نزولی قیمت تاثیر بسزایی دارد.

گشت و گذار در بازار آجیل و خشکبار نشان می‌دهد که هر کیلو پسته اکبری با نرخ ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار، پسته فندقی ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار، پسته احمد آقایی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار، بادام هندی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار، تخمه ژاپنی ۴۰ تا ۶۰ هزار، تخمه کدو ۳۵ تا ۶۰ هزار، آجیل چهار مغز ۲۵۰ هزار، معغز فندق ۹۰ تا ۱۵۰ هزار، مغز بادام درختی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار و مغز گردو ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که نسبت به سال گذشته در بسیاری از اقلام بالای صد درصد رشد داشته است.

سودجویی دلالان و عوامل واسطه عامل اصلی گرانی/ کاهش ۹۰ درصدی تولید اقلام آجیل و خشکبار صحت ندارد

بسیاری از فروشندگان براین باورند که کمبود عرضه ناشی از کاهش تولید عامل اصلی گرانی آجیل و خشکبار است و در مقابل محمدعلی، طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سودجویی عوامل واسطه و دلال عامل اصلی گرانی است، اظهار کرد: اگرچه تولید برخی اقلام آجیل و خشکبار به سبب سرمازدگی بهاره کاهش داشته است، اما میزان آن به حدی نبوده که بخواهیم تقصیر اصلی گرانی را بر گردن کمبود تولید بیندازیم.

وی افزود: با توجه به تنوع اقلیمی در کشور، تولید اقلام آجیل و خشکبار از کیفیت بی نظیری در دنیا برخوردار است که همین امر دلیل اصلی تقاضا در بازارهای هدف به شمار می رود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش ۹۰ درصدی تولید اقلام آجیل و خشکبار را تایید می‌کنید، تصریح کرد: اگرچه در برخی نقاط سرمازدگی خسارتی را به بخش وارد کرده است، اما میزان آن به حدی نیست که فعالان بازار و کارشناسان مطرح می کنند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین شرایط بازار آجیل و خشکبار در ایام پایانی سال با خبر شویم؛

حباب کاذب ۱۵ درصدی قیمت مغز فندق/ واردات رسمی بادام هندی بر تعادل قیمت اثر گذار است

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه آجیل و خشکبار وجود ندارد، اظهار کرد: البته میزان فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل یک چهارم تا یک پنجم کاهش داشته است.

وی از ثبات نرخ آجیل و خشکبار در یک ماه اخیر در بازار خبر داد و گفت: طبق روال همه ساله قیمت اقلام آجیل و خشکبار به سبب نیاز واحد‌های صنفی به به نقدینگی از ۲۰ اسفند سیر نزولی به خود می‌گرفت به طوریکه اقلام به قیمت خرید و در برخی مواقع کمتر از نرخ خرید در بازار عرضه می‌شد و امسال هم پیش بینی می‌شود که قیمت آجیل و خشکبار طی روز‌های آتی در بازار کاهش یابد.

احمدی، عدم ماندگاری اقلام آجیل و خشکبار و کاهش تقاضا در فصل تابستان را یکی از دیگر عوامل سیر نزولی قیمت در بازار اعلام کرد.

این مقام مسئول از حباب کاذب قیمت برخی اقلام در بازار خبر داد و افزود: هم اکنون قیمت مغز فندق حدود ۱۵ درصد و پسته ۱۰ تا ۱۵ درصد حباب دارد که در روز‌های آتی پیش بینی می‌شود قیمت این اقلام به نرخ واقعی خود برسد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار درباره تاثیر واردات تخمه آفتابگردان و کدو بر تعادل بازار بیان کرد: با توجه به افت چشمگیر تولید، عدم ورود این اقلام اعضا را در تامین با مشکلاتی روبه‌رو نمی‌کرد که خوشبختانه با موافقت وزارت جهاد کشاورزی با واردات شاهد تعدیل قیمت هستیم که استمرار این روند بر کاهش نرخ در بازار تاثیر گذار خواهد بود.

وی از کاهش واردات ۲۰ درصدی نرخ تخمه آفتابگردان و کدو در بازار خبر داد و گفت: با تسریع گمرک در ترخیص اقلام روند نزولی قیمت در بازار ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول کاهش ۸۰ درصدی تولید آجیل و خشکبار را عامل اصلی گرانی نسبت به مدت مشابه سال قبل دانست و افزود: امسال تولید برخی اقلام آجیل و خشکبار به سبب سرمازدگی فروردین و اردبیشهت تا ۹۰ درصد کاهش یافته که از این رو ۶۰ درصد گرانی‌ها مربوط به افت تولید و مابقی نوسان نرخ ارز، قیمت‌های جهانی و رونق صادرات است.

وی ادامه داد: با توجه به سرمازدگی باغات و برخی درختان و بحث‌های فنی کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، امکان باردهی محصول در برخی موارد تا ۲ سال وجود ندارد و به همین دلیل به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داده ایم که برخی اقلام به منظور تامین کسری بازار و تعدیل قیمت باید از طریق واردات تامین شود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با اشاره به اینکه تمامی بادام هندی‌های موجود در بازار قاچاق است، تصریح کرد: واردات رسمی بادام هندی بر کاهش قیمت بسیاری از اقلام تاثیر گذار خواهد بود، چرا که بعد از پسته یکی از مهم‌ترین اقلام خشکبار در بازار به شمار می‌رود. از این رو با وزارت جهاد کشاورزی برای رفع حباب قیمت‌ها و واردات رسمی بادام هندی در حال رایزنی هستیم.

علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ آجیل و خشکبار نسبت به هفته‌های گذشته در بازار خبر داد و گفت: طی دو هفته اخیر، قیمت اقلام آجیل و خشکبار تحت تاثیر ثبات نرخ ارز تغییر چندانی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت اقلام آجیل و خشکبار تحت تأثیر قیمت ارز است، افزود: با استمرار روند کاهشی قیمت دلار پیش بینی می‌شود که قیمت آجیل و خشکبار با کاهش حداقل ۱۰ درصدی طی روز‌های آتی در بازار روبه‌رو شود.

ارزانی ممقانی با اشاره به اینکه قیمت آجیل و خشکبار حبابی ندارد، بیان کرد: حباب کاذب قیمت تحت تأثیر عرضه و تقاضاست، اما امسال به سبب کاهش حجم خرید از سوی خانوار‌ها نرخ تمامی اقلام آجیل و خشکبار در بازار واقعی است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار ادامه داد: با توجه به آنکه واحد‌های صنفی در ایام پایانی سال نیاز به نقدینگی دارند، بنابراین در بسیاری از موارد قیمت اقلام آجیل و خشکبار خود را با حداقل سود به بازار عرضه می‌کنند.

به گفته وی، اگر بانک مرکزی نرخ ارز در ایام پایانی سال را مدیریت کند، از این رو این امر در ثبات و حتی کاهش قیمت آجیل و خشکبار تاثیر بسزایی دارد.

این مقام مسئول درباره آخرین وضع قیمت اقلام آجیل و خشکبار در بازار بیان کرد: نرخ مصوب هر کیلو تخمه کدو گوشتی ۴۵ تا ۵۵ هزار، تخمه ژاپنی ۳۰ تا ۴۵ هزار، مغز بادام درختی ۹۰ تا ۱۸۰ هزار، پسته فندقی ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار، پسته احمد آقایی ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار، پسته اکبری ۱۸۰ تا ۲۸۰ هزار، فندق ۶۵ تا ۸۰ هزار، نخودچی ۱۵ تا ۲۵ هزار، آجیل چهار مغز ۱۹۰ هزار، مغز فندق ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار، مغز گردو ۱۳۰ تا ۱۶۰ هزار، تخمه آفتابگردان ۳۰ تا ۳۵ هزار، مغز گردو ۱۳۰ تا ۱۶۰ هزار، گردو با پوست ۵۰ تا ۷۰ هزار و بادام هندی ۱۹۰ تا ۲۴۰ هزار تومان است.

ارزانی ممقانی تصریح کرد: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار و حقوق‌های ناچیز کارمندی و کارگری از مسئولان انتظار می‌رود که سبد کالایی را برای کارمندان و کارگران در نظر بگیرند تا علاوه بر رونق بازار، فشار کمتری براین قشر به سبب تأمین مایحتاج مورد نیاز خانوار وارد شود.

آجیل و خشکبار جز کالای لوکس سبد خانوار محسوب می شود/ افزایش قیمت ارز عامل اصلی گرانی آجیل و خشکبار در بازار

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به علل گرانی اقلام آجیل و خشکبار در بازار اظهار کرد: امسال قیمت اقلام آجیل و خشکبار تحت تأثیر مولفه‌های مختلف نظیر نوسان نرخ ارز، سودجویی عوامل واسطه و دلال و احتکار در انبارها، سرمازدگی و رونق صادرات با افزایش چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار روبه‌رو شده است.

وی افزود: بسیاری از دلالان و عوامل واسطه در ابتدای فصل با هماهنگی یکدیگر و خرید محصول از کشاورز اقدام به ذخیره و احتکار آن در انبار‌ها می‌کنند تا بتوانند با کمبود تصنعی قیمت‌ها را افزایش دهند.

پاپی زاده با اشاره به اینکه قیمت اقلام آجیل و خشکبار کالای صادرات محور به شمار می‌رود، بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت ارز، صادرات آجیل و خشکبار نسبت به مدت مشابه سال قبل رونق گرفت که همین امر خود به خود عرضه و قیمت در بازار داخل را تحت تاثیر خود قرار داد.

این مقام مسئول ادامه داد: اگرچه میزان تولید برخی اقلام همچون پسته به سبب سرمازدگی نسبت به سال گذشته کاهش یافت، اما میزان آن به حدی نبوده که کارشناسان کمبود تولید را علت اصلی گرانی آجیل و خشکبار در بازار مطرح می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه آجیل و خشکبار جزو کالا‌های لوکس سبد خانوار محسوب می‌شود، تصریح کرد: در سال ۹۷، دولت برای تأمین کالا‌های اساسی سبد خانوار ۱۴ میلیارد دلار ارز اختصاص داد که برای سال آینده همین میزان را در نظر گرفته است، اما خشکبار جزو کالای لوکس نیست که دولت برای آن یارانه‌ای در نظر بگیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان تاریخ انتشار 15 اسفند 97، کد خبر: 6855286، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
0
1
میشه صادرکننده رتبه اول پسته باشی و تو کشور خودت مردم نتونن پسته بخرن این ناشی از چی میتونه باشه جز ضعف مدیریت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
0
1
ارزونی؟؟ اونم دم عید؟؟ وقتی تقاضا براش چند برابر میشه؟ اصن امکان داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین