پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۲۳۰
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
تفاوت فصلی ایران با کشور نیوزیلند باعث شده است این کشور به یکی از بهترین شرکای تجاری ایران در تبادلات صنایع کشاورزی تبدیل شود، همچنین نیوزیلند با برخورداری از دانش و فن روز جهان، می‌تواند در خروج کشاورزی ایران از سنتی به صنعتی مؤثر باشد.

شعار سال: با گشایش راه‌های روابط خارجی پس از برجام و سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، به نیوزیلند و ملاقات با وزیر صنایع پایه این کشور، زمینه‌های همکاری بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. یکی از موارد مورد توافق هر دو کشور، افزایش همکاری در صنعت کشاورزی است.

در همین راستا، وزارت جهاد کشاورزی در جهت احیاء و ارتقای روابط و همکاری‌های کشاورزی با نیوزیلند از "هون ناتان گای" وزیر صنایع پایه (کشاورزی) این کشور دعوت کرد تا سفری به ایران داشته باشد. نخستین حضور این مقام نیوزیلندی در تابستان سال جاری رقم خورد و طی این سفر سند همکاری‌های پروژه‌های کشاورزی بین دو کشور در حوزه‌های دامپروری، اصلاح نژاد دام، بذر، صنایع تبدیلی به‌ویژه تبادل تکنولوژی و تجارب در زمینه توسعه صادرات کیوی به امضا رسید.

در روز گذشته دومین سفر وزیر صنایع پایه (کشاورزی) نیوزلیند همراه با هیأت بلندپایه بخش خصوصی و دولتی انجام شد تا پروژه‌های پیشنهادی عملیاتی شود. در این هیأت بلندپایه که نمایندگان شرکت بزرگ لبنیاتی "فونترا" و شرکت "زسپری" حضور داشتند، در نهایت دو تفاهم‌نامه در زمینه توسعه تجاری دامپزشکی و باغبانی به امضاء رسید و توسعه همکاری در سایر زمینه‌ها به بررسی‌های بیشتر موکول شد.

هومن فتحی، مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره جزئیات این دو تفاهم‌نامه گفت: نخستین سند همکاری کشاورزی میان ایران و نیوزیلند تابستان گذشته در تهران به امضا رسید. این سند که در پنج بند تنظیم شده به توسعه تجارت، تشویق و ترویج همکاری میان بخش‌های مختلف کشاورزی، توسعه ارتباطات مستقیم میان بخش کشاورزی دو کشور، تقویت حضور بخش خصوصی و ایجاد فرصت تجارت و سرمایه‌گذاری برای تأمین منافع دوجانبه اشاره می‌کند.

وی بیان کرد: سفر روز گذشته این هیأت در راستای عملیاتی شدن بخشی از بندهای این سند بود که منتج به امضای دو تفاهم‌نامه در حوزه‌های دامپزشکی و باغبانی شد.

فتحی با تأکید بر لزوم و اهمیت راه‌اندازی زنجیره تولید در صنعت کشاورزی کشور، افزود: تفاهم‌نامه‌هایی که در حوزه باغبانی با طرف نیوزیلندی به امضاء رسید، با شرط راه‌اندازی زنجیره تولید از باغ تا عرضه و با بهبود بهره‌وری، مدیریت تولید است.

وی از راه‌اندازی شرکت‌های مشترک بین دو کشور خبر داد و یادآور شد: طرف نیوزیلندی همچینین موظف به ایجاد شرکت‌های مشترک با بخش خصوصی ایران شد و برند سازی محصولات باغی از جمله کیوی را بر عهده گرفت.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تضاد فصلی بین دو کشور، محصولات باغی همچون کیوی، محصولات خشکبار همچون کشمش و زعفران را از محصولات مورد توجه طرف‌های نیوزیلندی عنوان کرد و ادامه داد: پیش از این نیوزیلند نسبت به تبادل تجاری محصول کیوی ابزار علاقه کرده بود، اما در سفر اخیر وزیر صنایع پایه این کشور و هیأت همراه، به حضور در بازار محصولات خشکبار و زعفران ایران نیز تمایل نشان دادند.

فتحی نخستین تفاهم‌نامه امضاءشده را با شرکت "زسپری" عنوان و اظهار کرد: این شرکت در کشورهای مختلف نمایندگی‌های خود را تأسیس کرده است و تبادلات تجاری خوبی با آنها دارد و با افتتاح نمایندگی این شرکت در ایران می‌توان به نتایج خوبی در تجارت محصولات باغی دست یافت.

وی شرایط به‌وجودآمده را فرصتی بی‌نظیر برای بخش خصوصی دانست و تأکید کرد: شرایط خوبی برای حضور بخش خصوصی به‌وجودآمده است تا قراردادهای برد - برد را با شرکت‌های معتبر نیوزلندی ببندند و وزارت جهاد کشاورزی نیز از آنها حمایت خواهد کرد.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی درباره تفاهم‌نامه امضاءشده در حوزه دامپزشکی نیز، عنوان کرد: این تفاهم‌نامه در بحث‌های حاکمیتی و قاعده‌مند کردن واردات و صادرات محصولات دامی و لبنی به امضاء رسیده است و به معنی ادامه همکاری‌ها در این حوزه خواهد بود.

به گفته فتحی، در این دیدار همچنین دو طرف بر حل و فصل مسائل باقیمانده درباره تفاهم‌های قرنطینه دامپزشکی بین سازمان‌های ذی‌ربط دو کشور تأکید کردند.

وی با اشاره به بازدیدهای هیأت نیوزیلندی از پتانسیل‌های شرکت‌های تولیدی دامی و کشاورزی در کشورمان، اضافه کرد: این هیأت با هدف آشنایی با پتانسیل‌های ایران طی دو روز از چهار مرکز بازدید داشتند که ازجمله آنها می‌توان به شرکت لبنی "میهن" و مؤسسه سرم‌سازی رازی اشاره کرد.

فتحی در پایان تأکید کرد: در راستای سیاست‌های اصولی وزارت جهاد کشاورزی در جهت احیاء و ارتقای روابط و همکاری‌های کشاورزی با کشورهای هدف، ظرف دو سال اخیر تحرک چشمگیری در روابط با نیوزیلند ایجاد شده و انتظار می‌رود سفر انجام شده نقش مؤثری در اجرایی شدن پروژه‌ها و برنامه‌های مشترک داشته باشد./

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایانا، تاریخ انتشار 09 اسفند 1395، کد مطلب: :41319 www.iana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین