پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۹۶
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
وزیر کشاورزی گفت:امیدوارم با قولی که دست اندرکاران داده‌اند، بحث بیمه کشاورزی را سامان دهیم تا از خجالت کشاورزان دربیاییم.

شعار سال: «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی دوشنبه، 24 خرداد ماه با حضور در جلسه علنی بهارستان به ارائه گزارشی درباره وضعیت بخش کشاورزی و اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: اگر بنا داریم تولید را افزایش دهیم باید با حفظ مسائل پایه و پایداری در تولید بیشتر به افزایش بهره‌وری توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در خصوص تولید غلات سازمان فائو پیش‌بینی کرده است که در طول نیم قرن پیش رو، باید از حدود 2 هزار و 68 تن به 3 هزار و 9 میلیون تن برسیم.

حجتی با اشاره به تغییرات در روند تولید غذا در جهان گفت: در سطح بین‌المللی کشورهای در حال توسعه روز به روز علی‌رغم افزایش تولیدی که دارند در حال وابسته‌تر شدن هستند اما کشورهای توسعه یافته هر روز بیش از نیاز خود تولید می‌کنند و بازار جهانی در آینده در دستان آنها قرار خواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در کشورهای در حال توسعه در سال 2001 یعنی اوایل قرن 21 ضریب خودکفایی آنها 91 درصد بوده است اما در سال 2030 پیش‌بینی می‌شود که این عدد به رقمی حدود 87 درصد برسد و در سال 2050 این عدد به 86 درصد کاهش پیدا کند این در حالی است که تولیدات کشورهای پیشرفته روز به روز بیش از نیازشان می‌شود.

وی ادامه داد: البته این افزایش تولیدات در کشورهای صنعتی باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی شده است با این حال آنها همیشه در صدد هستند که امنیت غذایی خود را بالاتر ببرند.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تولیدات لبنی در جهان گفت: این گونه تولیدات مانند بقیه مسائل در کشورهای توسعه یافته هر روز بیشتر می‌شود اما این رقم برای کشورهای در حال توسعه دائما در حال کاهش است و این امر باعث افزایش وابستگی هر چه بیشتر کشورهای کمتر توسعه یافته به واردات اینگونه کالاها شده است.

* اختصاص روزانه یک میلیارد دلار به بخش کشاورزی در کشورهای توسعه یافته

حجتی گفت: این افزایش تولیدات در کشورهای پیشرفته در سایه حمایت تمام قد آن کشورها از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی صورت می‌گیرد. به خاطر ماهیت بخش کشاورزی سرمایه‌های سرمایه‌گذاران دائما در معرض خطر، ضرر و زیان است در نتیجه لازم است دائما مورد حمایت قرار بگیرد. کشورهای توسعه یافته روزانه در حدود یک میلیارد دلار به بخش کشاورزی خود یارانه پرداخت می‌کنند.

وی افزود: گاهی اوقات سوال پیش می‌آید که چرا قیمت تمام شده برنج در داخل بیش از 10 برابر قیمت بین‌المللی است که البته این سوال درباره برخی دیگر از محصولات نیز مطرح است دلیل این امر این است که بسیاری از کشورها برای حفظ بازارهای فروش خود حاضر هستند از تولیدکنندگان به هر قیمتی حمایت کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: پایداری در تولید یکی از نکاتی است که برای اجرای درست اقتصاد مقاومتی باید در نظر گرفته شود. اگر قرار است تولیدی افزایش پیدا کند پایداری آن مهم‌تر از خودش است و برای اینکه تولیدی پایدار باشد اولین نکته‌‌ای که باید به آن توجه کرد حفظ منابع پایه‌‌ای مانند آب و خاک است.

* نزدیک 2 میلیون هکتار شبکه‌های بالا دستی، شبکه‌های یک و دو اجرا شده است

حجتی گفت: نزدیک 2 میلیون هکتار شبکه‌های بالا دستی، شبکه‌های یک و دو اجرا شده ولی در بحث و اجرای شبکه‌های سه و چهار و چگونگی آبیاری در مزرعه دچار مشکل هستیم که این مسئله در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به توسعه سامانه‌های نوین آبیاری ادامه داد: این یکی از کارهای محوری است که در دستور کار قرار دادیم و در برنامه‌ای که ما تهیه کردیم در یک افق ده ساله این امکان در کشور ما وجود دارد که 4 میلیون هکتار از اراضی آبی که مشمول اجرای این طرح شود اجرا گردد ولی آنچه که امسال در دستور کار ما قرار دارد 250 هکتار است که امیدوارم که بتوانیم این را به خوبی انجام دهیم که البته در این سالها به این موضوع خوب پرداخته شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نوسازی اراضی در کشور افزود: نوسازی اراضی باعث افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب می‌شود.

*باید با توسعه مکانیزاسیون امنیت غذایی را حفظ کنیم

حجتی با بیان اینکه توسعه مکانیزاسیون یکی از مسائلی است که باید از طریق آن امنیت غذایی را حفظ کنیم تا به امنیت غذایی پایدار در کشور برسیم تصریح کرد: در این سالها این توفیق حاصل شد که با پشتیبانی بانک کشاورزی یک خط اعتباری امتداددار از نیمه دوم سال 92 شروع شد که تا امروز ادامه دارد لذا ما هیچ گونه محدودیتی در خصوص ارائه تسهیلات از طریق خطوط اعتباری که در بانک کشاورزی ایجاد شده نداریم.

وی اظهار داشت: در رابطه با این مسئله حدود 2500 میلیارد تومان اعتبار جذب شده که این موضوع ادامه دارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر امروز شاهد هستیم در اکثر محصولات تولید داشتیم و داریم در ارتباط با یکی از مسائل اساسی که به آن توجه شده است مربوط به موضوع بذر و نهال و آثاری که در افزایش تولید دارد است.

حجتی افزود: با توجه به تنش‌های اقلیمی که در داخل کشور وجود دارد لذا توسعه کشت‌های نشایی می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش مصرف آب داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از طرح‌های محوری که تأثیر بسزایی در کاهش مصرف آب دارد توسعه گلخانه‌ها و کشت‌های فشرده است که مصرف آب را حداقل تا 10 درصد کاهش می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما یک طرح 11 میلیون هکتاری در یک افق 10 ساله تعریف کرده ایم که حداقل به ازای مصرف یک میلیون تومان در هکتار نزدیک 500 متر مکعب آب می‌تواند در تغذیه سفره‌های زیرزمینی کمک شود.

حجتی افزود: ما سه طرح ویژه‌ای که با پشتیبانی و پیگیری رئیس جمهور و عنایت مقام معظم رهبری در رابطه با زیرساخت‌های در دستور کار ما قرار دارد و بخش عمده‌ای از کشور را متأثر می‌کند طرح‌هایی است که از محل صندوق توسعه ملی در اختیار ما قرار می‌گیرد که همان طرح معروف 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام است که تا امروز 200 هزار هکتار آن اجرا شده است.

وی ادامه داد: در هر حال حاضر 2000 پیمانکار و متخصص در این کارگاه‌ها مشغول بکار هستند که 91 کارگاه در این ارتباط فعال هستند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بخاطر وضعیت اقلیمی کشور و تنوع آن مزیت‌های خاصی را داریم که در کمتر جای دنیا این مزیت‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، مخصوصا در رابطه با وضعیت باغبانی ما مزیت حضور در بازارهای جهانی را داریم و همچنین در گیاهان دارویی مزیت منحصر به فردی را داریم.

*طبق برنامه ای میان مدت می‌توانیم تراز تجاری بخش کشاورزی را به صفر برسانیم

حجتی ادامه داد: در یک برنامه میان مدت اعلام کردیم که ما می‌توانیم تراز تجاری بخش کشاورزی را به صفر برسانیم.

وی تأکید کرد: در سال 92 ما تراز غذای کشور منهای 8.1 میلیارد دلار بوده و در سال 93 به منهای 5.45 % میلیارد دلار رسیده و در سال 94 به منهای 3.43% درصد رسیده است که امیدواریم در یک افق 5 ساله بتوانیم این مقدار را به صفر برسانیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کاهش تراز بخش عمده‌ای از آن مرقون افزایش تولید و کاهش واردات و افزایش صادرات است گفت: حدود 20 الی 30 درصد کاهش تراز مربوط به کاهش قیمت‌های جهانی است ولی در عین حال این افق و جهت‌گیری را در تولید محصولات کشاورزی داریم.

حجتی خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه در سالهای اخیر کشور متأسفانه وضعیت خوبی را در نرخ رشد نداشت بخش کشاورزی با همت بهره‌برداران و تولید کنندگان طبق گزارش مرکز آمار ایران رشد بخش کشاورزی 5.4 بوده و در برنامه ششم توسعه نیز پیش‌بینی شده که متوسط 5% را داشته باشیم.

وی با اشاره به میزان تولید در بخش کشاورزی گفت: از 97 میلیون تن به 104 میلیون تن در سال 93 و از 112 میلیون در 94 رسیده که حدود 15.5% بعد از یک دوره دو ساله را شاهد هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سیاست‌های تجاری در تولید کشور گفت: مشکلی که شاید همه مردم جهان از جمله تولیدکنندگان ما از آن رنج می‌برند سیاست‌های تجاری در ارتباط با تولید کشور است که البته خود روند تولید نیز قابل توجه است.

حجتی ادامه داد: درسالهای برنامه سوم یعنی از سال 81 تا 84 ما تولیدمان بر وارداتمان پیشی گرفته است و در سال 85 متأسفانه یک فاجعه‌ای در تولید شکر کشور شکل گرفت علیرغم اینکه در سالهای قبل متوسط 300 یا 400 هزار تن شکر وارد کشور می‌شده در سال 85 دو میلیون و 537 هزار تن شکر وارد کشور شده است .

وی تصریح کرد: متأسفانه در سالهای 87 و 88 تولید شکر در کشور به نصف رسید چون دو میلیون و 500 هزار تن شکری که وارد شد بازار را اشغال کرد و تعرفه به صفر رسید و با یارانه صادراتی که محصولات خارجی در کشتی‌ها بود وارد کشور شد و اتفاقی که افتاد این بود که در سال 88 تولید کشور از یک میلیون و 200 هزار تن به کمتر از نصف می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: واردات شکر در سال 92 یک میلیون و 500 هزار تن و در سال 93 به 823 هزار تن و در سال 94 به 521 هزار رسیده بود.

حجتی با اشاره به وضعیت گندم و خرید آن در سالهای اخیر ادامه داد: خرید گندم از دو میلیون و 200 هزار تن در سال 91، سال 92 چهارمیلیون و 800 هزار تن، سال 93 شش میلیون و 700 هزار تن و در سال 94 آنچه را که خریده شد 8 میلیون و 50 هزار تن و در سال 95 هم پیش‌بینی می‌شود 10 میلیون تن گندم خریداری شود.

* بیمه کشاورزی را ساماندهی می کنیم

وی افزود: امروز در صنعت مرغداری ظرفیت بالقوه‌ای تا حدود 1 میلیون تن صادرات مرغ را داریم در حالیکه ما حدود 2 میلیون و 200 هزار تن مصرف داریم.

حجتی اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم مطالبات کشاورزان را به درستی پرداخت کنیم اما امیدوارم با قولی که دست اندرکاران به ما داده‌اند بتوانیم بحث بیمه کشاورزی را سامان دهیم تا از خجالت تولیدکنندگان محصولات کشاورزی دربیاییم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مصوبات مجلس در این خصوص گفت: ما امروز مزرعه‌ای نداریم که کارشناس مسئول در مرکز خدمات دهستان نداشته باشد یعنی هر مزرعه یک کارشناس مسئول دارد.

وی درباره همسویی دیپلماسی خارجی برای افزایش صادرات گفت: این موضوع چه در صادرات و مزیت‌های صادراتی که داریم و هم مقوله کشت فراسرزمینی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

حجتی با اشاره به آمار واردات برنج گفت: در سال 92 یک میلیون و 900 هزار و در سال 93 یک میلیون و 200 هزار، سال 94 هفتصد و 45 هزار و در سال 95 تا به امروز 191 هزار برنج وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: تنها سالی که کشاورزها برنجشان را فروختند و هیچ مشکلی برایشان پیش نیامد سال 94 بود و در حال حاضر نیز قیمت برنج داخلی بسیار خوب است.

* اتخاذ محدودیت های زمانی و تعرفه ای برای واردات برنج

وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای برنجی که وارد می‌شود در سال گذشته تعرفه 40 درصد و مابه‌التفاوت 500 تومان در هر کیلو را گذاشته‌ایم لذا هم محدودیت زمان و هم محدودیت تعرفه گذاشته‌ایم.

حجتی تصریح کرد: سال گذشته قیمت جهانی شیر در اطراف مرزهای ایران 1200 تومان بود اما امسال 800 تومان شده است یعنی یک پس‌زدگی و حجم انبوه شیر برای ورود به کشورهای هدف وجود دارد.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه شیر در کشور ما نزدیک به 100 لیتر است اما در کشورهای توسعه یافته به 250 لیتر می‌رسد گفت: باید تحریک تقاضا کنیم و همچنین یارانه صادراتی به آن اختصاص دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به قیمت چای در کشور تصریح کرد: روزی که من پست وزیری را تحویل گرفتم چای کمتر از 20 هزار تن بود و امروز بیش از 30 هزار تن تولید می‌شود و صندوق سرمایه گذاری چای با 60 میلیارد تومان سرمایه ایجاد شد.

حجتی با اشاره به تولید پیله ابریشم افزود: این مسئله نیز همانند موضوع چای افزایش تولید را داشتیم.

وی اظهار کرد: سه سال قبل ما حدود 20 میلیارد دلار واردات غذا داشتیم و سال گذشته 9 میلیارد دلار واردات غذایی داشتیم این‌ها اعداد و ارقام گمرک است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: تراز بخش تراز غذایی کشور علیرغم افزایش غذایی کشور در سال 92 منهای 8.1 میلیارد دلار بوده و در سال 94 به منهای 3.4 رسیده است یعنی 4.7 میلیارد دلار این تراز کاهش داشته است.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 24 خرداد 1395، کد مطلب: 5648726:www. yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین