پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۷۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که عرضه کود ثبت نشده و به‌دلیل قاچاق است، گفت: در جریان فرآیند کنترل کیفی کود، ١٥ کارخانه متخلف تعطیل شد.

شعارسال: معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که عرضه کود ثبت نشده و به‌دلیل قاچاق است، گفت: در جریان فرآیند کنترل کیفی کود، ١٥ کارخانه متخلف تعطیل شد. عباس کشاورز در نشستی خبری به مناسبت دهه فجر با بیان این‌که در بحث کود، نخستین رصدی که سال ٩٢ در این زمینه انجام شد، حاکی از بی‌کیفیت بودن این نهاده‌ها بود، اظهار داشت: در این راستا نظامی برای کنترل کیفی کود ایجاد کردیم و امروز در کشور ما کود دارای نظام ثبت و کد رهگیری است. وی ادامه داد: تاکنون بیش از هشت‌هزارو200 برند وارد این نظام و آزمایش شده؛ شش‌هزارو 400 مورد آن‌ها گواهی قبولی گرفته‌اند؛ تعدادی هنوز در آزمایشگاه هستند و حدود یک‌هزارو 200 مورد نیز رد شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که در این راستا برخوردهای شدیدی با متخلفان صورت گرفته، افزود: بسیاری از جریمه‌ها سنگین شده‌اند که برخی هم وابسته‌های وزارتخانه بوده‌اند؛ ضمن این‌که بیش از ١٥ کارخانه تعطیل شده است. به گفته کشاورز، این کارخانجات در استان‌های شمالی، کردستان، یزد، خوزستان و سمنان واقع بوده‌اند. وی افزود: در این راستا هم کودهای بخش خصوصی و هم دولتی کنترل می‌شود؛ حتی کودهای شرکت خدمات حمایتی هم کنترل می‌شود. کشاورز تصریح کرد: به‌طور کلی عرضه کود بدون برچسب و ثبت نشده قاچاق است.

خبری از اعلام نرخ خرید گندم نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره این‌که سرانجام تکلیف نرخ خرید تضمینی گندم به کجا رسید و چرا این مسأله امسال این همه با تأخیر مواجه شده، اظهار داشت: امیدواریم شورای اقتصاد هرچه سریع‌تر این مسأله را تعیین تکلیف کند. کشاورز با بیان این‌که امسال نخستین‌باری نیست که چنین تأخیری اتفاق می‌افتد، گفت: این امر بی‌سابقه نیست، نمی‌گویم اتفاق خوب و شایسته‌ای است؛ اما می‌گویم بی‌سابقه نیست. وی خاطرنشان کرد: موضوع گندم با بحث نان گره خورده و چون قیمت نان یارانه‌ای است دولت نیز رعایت درآمدهایش را می‌کند؛ بنابراین تصمیم‌گیری در این زمینه برای دولتمردان مشکل شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که امسال به حدود ۱۳۰ هزار تن وش پنبه در کشور نیاز داریم، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پنج‌سال آینده در زمینه تولید پنبه به خودکفایی برسیم. وی در زمینه تولید دانه‌های روغنی نیز با اشاره به این‌که ظرفیت تولید کلزا در ایران از اتحادیه اروپا بیش‌تر است، گفت: فکر می‌کنم سال آینده درصد خوداتکایی ما در این زمینه به بیش از ۱3-۱2 درصد برسد. کشاورز با اشاره به اتفاقات خوبی که در زمینه تولید کلزا رخ داده است، تصریح کرد: در حال حاضر کشاورزان به تولید این محصول بسیار راغب شده‌اند و بهینه کردن مصرف بذر را پذیرفته‌اند. هم‌اکنون مصرف بذر این محصول به حدود شش کیلوگرم رسیده؛ اما باید چهار کیلوگرم شود. این در حالی است که در چهار سال قبل مصرف این بذر ۲۰ کیلوگرم بوده است.

واردات شکر در سال ۹۷ ضروری نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که در گذشته حدود ۵۰ درصد شکر در ایران وارداتی بود، یادآور شد: با توجه به بحران آب در کشور اقدامات بسیار زیادی درجهت بهبود عملکرد چغندرقند انجام گرفت و در همین راستا، عملکرد چغندرقند طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ از ۴۲ تن به ۶۰ تن رسیده است و هم‌اکنون عملکرد چغندرقند در کشور ما در حد اتحادیه اروپا است. به گفته کشاورز میزان تولید چغندر در کشت پاییزه سال جاری ۷۴ تن بوده است. وی با بیان این‌که تاکنون هشت میلیون و ۵۰ هزار تن چغندرقند در کشور تولید شده است، گفت: با احتساب شکر نیشکری، بیش از یک‌میلیون و ۹۲۰ هزار تن شکر در کشور تولید شده و بر این اساس واردات این محصول در سال ۹۷ ضروری نخواهد بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به تولید برنج در سال جاری خاطرنشان کرد: امسال دومیلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شد؛ در حالی که پیش‌بینی ما یک‌میلیون و ۹۷۰ هزار تن بود. وی افزود: در زمینه تولید برنج ۱۱۳ درصد توفیق در برنامه داشتیم. کشاورز با اشاره به تولید گیاهان علوفه‌ای در کشور یادآور شد: تولید گیاهان علوفه‌ای در کشور باید اضافه شود؛ چراکه گیاهان علوفه‌ای به‌ویژه علوفه‌های خشبی قابل واردات نیست. وی عنوان کرد: رویکرد ما در زمینه گیاهان علوفه‌ای این است که باید تولید به اندازه کافی باشد و در این راستا، چند گیاه جدید را معرفی کرده‌ایم که ازجمله آن‌ها می‌توان به آمارانتوس علوفه‌ای، سورگوم و ارزن اشاره کرد. معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: همچنین تنوع ذرت را افزایش دادیم و از آبیاری میکرو برای صرفه‌جویی در مصرف آب بهره گرفتیم. کشاورز تصریح کرد: از دیگر اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، این است که گیاه کینوا را برای نخستین‌بار وارد کشور کردیم و در حال حاضر این گیاه در بیش از هفت استان به‌صورت پایلوت در سطحی معادل ۲۴ هکتار کشت شده است. وی با بیان این‌که کینوا در استان‌های قم، اصفهان، زابل، یزد و غیره کشت شده، گفت: این گیاه مقاوم به خشکی و شوری است و ظرف پنج سال سطح زیرکشت آن باید به ۳۰ هزار هکتار برسد. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که کینوا در حال حاضر با قیمت‌های گزاف وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: ما از طریق فائو، کینوا را وارد کشور و کشت آن را شروع کردیم. کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در ۹ ماهه سال جاری ۳۷۰ هزار تن گوجه تازه از کشور صادر شده است، عنوان کرد: همچنین ۵۰۰ هزار تن فرآورده گوجه‌فرنگی، ۸۰۰ هزار تن هندوانه و خربزه و ۱۰۰ هزار تن پیاز طی این مدت از کشور صادر شده است.

طی 4 سال گذشته بهره‌وری آب سالانه ۶ درصد افزایش یافته است

معاون وزیر کشاورزی با بیان این‌که ظرف چهار سال گذشته سالی شش‌درصد بهره‌وری آب را در تولیدات کشاورزی افزایش داده‌ایم، اظهار داشت: به عبارتی سالانه 5/4 میلیارد مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است که اگر این روند استمرار یابد، بحران آب مدیریت می‌شود. کشاورز با بیان این‌که برنامه ما برای سال جاری، تولید 6/12 میلیون گندم بود، گفت: با شرایط سخت اقلیمی، 3/12 میلیون تن گندم تولید کردیم. ضمن این‌که خودکفایی گندم همچنان استمرار خواهد داشت. وی افزود: اقدامات جدیدی در زمینه تولید گندم انجام شده است، ازجمله این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان وارد معرفی ارقام جدید شده‌اند و امسال برای نخستین‌بار ۹ رقم جدید را ثبت کرده‌اند. همچنین آفت سن را در حد استاندارد کنترل کرده‌ایم و سال آینده هیچ گندم خسارت‌زده‌ای ناشی از این آفت نخواهیم داشت. کشاورز تصریح کرد: علاوه‌بر این کیفیت گندم ارتقای خوبی یافته است و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. ضمن این‌که در بخش ناوگان مکانیزاسیون نیز پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است. این مقام مسئول با بیان این‌که ما یک درصد تولید کشاورزی دنیا را داریم، گفت: این در حالی است که در سال ۹۵ مصرف کود در کشور ما ۴۶ صدم جهان بوده است. به عبارتی ایران کم‌تر از نصف کود دنیا را مصرف می‌کند. کشاورز با اشاره به این‌که نیاز کودی کشور 5/4 میلیون تن است، گفت: ما به سختی 5/2 میلیون تن کود مصرف می‌کنیم. وی با بیان این‌که بیش از ۸۸ درصد کود مورد نیاز در داخل تولید می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران زیادی می‌خواهند کود تولید کنند و تضمین کرده‌ایم که محصولشان را به شرط آن‌که پروانه ثبت داشته باشد از آنان خریداری کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در این راستا ما دو اقدام جدید نیز انجام داده‌ایم. اول این‌که استاندارد کودها را به‌روز کرده‌ایم و این کار هنوز ادامه دارد، دوم این‌که فایل جدیدی برای توسعه مواد بیو، چه کود و چه آفت‌کش باز کرده‌ایم که این‌ها دارای توانایی‌های خوبی هستند و اگر ما روزی بخواهیم کشاورزی ارگانیک را گسترش دهیم باید از این مواد استفاده کنیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 17بهمن1396، کدخبر: 38812: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
0
0
یعنی ما 6400 تا مارک کود داریم؟؟؟
دمشون گرم خدایی
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین