پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۰۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲
معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران از استمرار خودکفایی گندم در سال آینده خبر داد و گفت: طی سه سال اخیر با استمرار خودکفایی گندم به جای واردات اقدام به صادرات آرد و مشتقات آن کرده ایم.

شعارسال: «حسن عباسی معروفان» درباره سخنان دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه در زمینه خودکفایی کشور در تولید محصولات استراتژیک همچون گندم و صادرات این محصول افزود: این خبر بسیار خوبی بود که توسط ایشان مطرح شد و جا دارد که اعلام کنم در حال حاضر میزان مصرف گندم کشور بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن است.

وی گفت: طبق آمارها در سالهای ۹۶ ، ۹۵ و ۹۴ به ترتیب حدود هشت میلیون و ۷۷۲ هزار تن، ۱۱ میلیون و ۵۲۰ هزار تن و هشت میلیون و ۸۲ هزار تن گندم از کشاورزان توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری شد در حالیکه در سال ۹۳ تولید گندم ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ، سال ۹۲ نزدیک به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن و سال ۹۱ حدود ۲ میلیون تن بوده است.

عباسی معروفان تصریح کرد: در سالهای مذکور میزان تولید گندم بیش از میزان خریداری شده بوده به نحوی که بخشی از گندم به عنوان بذر و بخشی به خودمصرفی کشاورزان رسیده است.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار داشت: این روند نشان می دهد که در سه سال اخیر تولید گندم نسبت به سالهای قبل از روند صعودی برخوردار بوده و این استمرار تولید به ثبات رسیده است.

وی همچنین تصریح کرد: با افزایش تولید گندم به همان میزان واردات این محصول کاهش یافت و ما به یک کشور صادرکننده در این زمینه تبدیل شده ایم به طوری که در سال ۱۳۹۱ نزدیک به ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم به کشور وارد می شد اما در سال ۹۵ نزدیک یک میلیون تن و امسال حدود ۵۵ هزار تن گندم برای فراوری و صادرات وارد کشور شده است.

عباسی معروفان پیش بینی کرد که برای سال آینده نیز با تولید بیش از ۱۰ میلیون تن محصول گندم در کشور استمرار خودکفایی تداوم یابد.

وی با بیان این که طی سه سال اخیر واردات گندم به حداقل خود رسیده است، گفت: اکنون بالای ۶۰۰ هزار تن گندم، آرد و مشتقات کیک، بیسکوئیت و کلوچه صادر شده است در حالی که در سال ۹۱ نزدیک ۷ میلیون تن واردات گندم انجام شد که این امر باعث خروج قابل توجه ارز از کشور می شد.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به این که قیمت هر تن گندم وارداتی ۳۵۰ دلار محاسبه می شود، افزود: خودکفایی ما در تولید گندم منجر به ۳ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در این بخش شده است.

او درباره صادرات این محصول نیز گفت: سال گذشته با تولید ۱۳ میلیون تن گندم و خرید بیش از ۱۱ هزار تن از این محصول با سه تن مازاد تولید مواجه شدیم که مجوز صادرات آن برای یک میلیون تن صادر شد و تاکنون ۶۰۰ هزار تن از این محصول به کشورهای هدف از جمله افغانستان، عراق و عمان صادر شده است.

عباسی معروفان تصریح کرد: صادرات گندم در درآمد صادرات غیرنفتی نیز تاثیر گذار است زیرا سال گذشته نزدیک به ۵۰ هزار تن صادرات انجام شد اما امسال این رقم به ۶۰۰ هزار تن می رسد که بیش از ۱۰ تا ۱۱ برابر نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می دهد.

وی همچنین از صادرات گندم دوروم ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایتالیا خبر داد.

گندم دوروم بعد از گندم معمولی دارای اهمیت زیادی است و در مقابل خشکسالی و بیماری ها از گندم های سخت بهاره مقاوم تربوده و به دو صورت پاییزه وصادرات می شود. انواع پاییزه آن در مقابل سرما مقاومند و برای تهیه آرد ماکارونی کشت می شوند. این گندم دارای سنبله های پر و ریشک دار است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اگروفودنیوز، تاریخ انتشار: 25بهمن1396 ، کدخبر: 1982: www.agrofoodnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
واقعا اگه همین عملکرد گندمو در بقیه محصولات کشاورزی هم اجرا کنن به خودکفایی کامل میرسیم
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
باید هم در این زمینه که غذایه اصلیه مردمه به خودکفایی برسیم همچنین کاری کنیم که قیمت تمام شدش پایین تر بیاد که با تورم قیمت نون بالا نره
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین