پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۲۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴
وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر سر افزایش قیمت گندم با شورای اقتصاد دچار اختلاف نظر شده‌ایم که امیدواریم به زودی این اختلاف به تفاهم تبدیل شود.

شعار سال: محمود حجتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در بخش تأمین نیازهای کشاورزی به تکیه بر استفاده از تولید داخل اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به طراحی و اجرای پروژه‌هایی همچون ذخیره سازی، افزایش تولیدات گلخانه ای، افزایش تولیدات محصولات زراعی مانند گندم و نیشکر، سیاست های نوین آبیاری، بخش گلخانه ها، کشت در قفس و افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی که در ستاد مربوطه به تصویب رسیده است مکلف هستیم.
او ادامه داد: پیشتر اعلام کردیم تا در افق چشم انداز تراز تجاری بخش غذا که منفی1،8 میلیارد ریال بوده را به صفر برسانیم. میزان واردات سال قبل حدود 94،2 میلیارد دلار بود و امسال قرار است به صفر برسد که رقمی معادل 400 میلیون دلار است.

اجرای 140 هزار هکتار شبکه آبیاری نوین در اراضی کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با تکیه بر تنوع اقلیمی و منابع کشور تصریح کرد: در بخش کشاورزی مزیت‌هایی داریم که محصولاتمان در دنیا می‌تواند قابل رقابت باشد، امسال با وجود همه کاستی‌ها، مصوباتی در زمینه برخی محصولات کشاورزی از قبیل کشمش، نیشکر و همینطور شیر که نیازمند یارانه‌های صادراتی بوده داشته‌ایم اما بازهم شرایط طوری نیست که بتوانیم به راحتی با رقبای خود در بخش بین‌الملل رقابت کنیم البته محصولات صادراتی زیادی همچون زعفران، گوجه فرنگی و غیره داریم.
حجتی گفت: ما همیشه اساس را بر افزایش بهره وری از آب می گذاریم راندمان آبیاری از 37 درصد به 44 درصد رسیده است و پروژه‌های انجام شده ای مانند شبکه های نوین آبیاری را پیش گرفته و متعهد شده ایم که 250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را زیر کار ببریم که تاکنون 140 هزار هکتار از این میزان تحویل داده شده و بقیه سال آینده تکمیل خواهد شد.
او افزود: امیدواریم بتوانیم در بحث گلخانه‌ها و تولید صیفی جات به خودکفایی برسیم در این راستا به همراه سه طرح مبنایی که توسط صندوق توسعه ملی حمایت‌های مناسبی از آنها به عمل آمده (طرح های مرزی و طرح سیستان و بلوچستان و ... ) به راندمان بالای 90 درصد رسیده ایم.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید برنج و افزایش هشت درصدی آن گفت: ما تولیدکننده‌ایم نه تعیین کننده قیمت بازار اما با این حال عرضه و تقاضا تقریباً نسبتی برابر دارد.
حجتی افزود: در برنج داخلی از استقبال خوبی برخورداریم و به یقین می توان گفت هیچ برنج تراریخته ای تا به حال در کشور تولید نشده است. البته از نظر دانش بنیانی و تحقیقاتی در حوزه تراریختگی فعالیت‌های گسترده ای به عمل آمده اما تولیدی نداریم.
او تصریح کرد: در ارتباط با پنبه کاری اقداماتی را روی بذر شروع کرده‌ایم تا بتوانیم پنبه را در مقابل کرم قوزه مصون کنیم.

توزیع شکر به کشاورزان به جای طلب آنها/ مشکل نقدینگی داریم

حجتی ادامه داد: بیش از یک میلیون تن شکر در کارخانجات وجود دارد اما مشکل کشاورزان این است که بنا داریم به جای پول به آنها شکر با بهای پایین تری بدهیم زیرا مشکل نقدینگی داریم.


واردات روغن انحصاری نیست

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیش از 93 درصد روغن مصرفی، واردات است تصریح کرد: با این حال در واردات این محصول انحصاری وجود ندارد زیرا از نظر دولت و قانون هر شهروند ایرانی که دارای کارت بازرگانی باشد می تواند روغن وارد کند.

او افزود: انحصار این است که دولت برای کسی زمینه‌ای ایجاد کند و برای دیگران خیر، اما توانمندی کسانی که در بازار جهانی قدرت سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند انحصار نامیده نمی‌شود، از حیث مقررات محدودیت و یا امضای طلایی ای در واردات این محصول وجود ندارد و اگر کسی امضای طلایی ای و یا انحصاری مشاهده کرد به ما اطلاع دهد.

حجتی ادامه داد: تصمیماتی اتخاذ شده تا در زمینه دانه‌های روغنی و نهادهای دانه ای که آب بر هستند (آب زیادی مصرف می کنند) واردات سهم بیشتری داشته باشد. در ارتباط با نهادهای دامی هم راه مقابله ای با انحصار ایجاد کرده ایم تا دیگران هم بتوانند پا به پای آنها که قوی ترند در عرصه تولید حضور یابند.
وزیر جهاد کشاورزی به افزایش تولید شکر از یک میلیون و 100 هزار تن به یک میلیون و 600 هزار تن اشاره کرد و گفت: اگر امروز کارخانه قند در خطه جنوب کشور می داشتیم نیازی به واردات نبود به این منظور تصمیمی اتخاذ کرده ایم که شکر را به کشت پاییزه تبدیل کنیم تا مصرف آب به یک چهارم برسد.
حجتی افزود: هرکس چهار کیلو شکر تولید کند می تواند یک کیلو شکر وارد کند یعنی سهم واردات برای تولیدکنندگان چهار به یک است اما درست تر این است که بتوانیم پول تولیدکنندگان را به طور کامل پرداخت کنیم نه اینکه به آنها امتیاز واردات بدهیم.
او ادامه داد: بر سر افزایش قیمت گندم با شورای اقتصاد دچار اختلاف نظر شده ایم که امیدواریم به زودی این اختلاف به تفاهم تبدیل شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 26 دی 1395، کد مطلب: 13951126000157: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
0
0
چرا اختلاف نظر، قیمت پایه تولید مشخص است و درصد یا حاشیه سود کشاورز هم مشخص.
یا می توان بر حسب تورم واقعی نه تورم اعلامی، درصدی را بر قیمت سال پایه گذاشت.
این که اختلاف نظر ندارد. نوعی فیلم بازی کردن است.
دوره مدیریت حجتی و پسرخاله ها، هم به تاریخ می پیوندد به زودی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین