پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۸۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۸
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: براساس فرهنگ و روحیه جهادی و باور به توانایی ساختن کشور هیچ توقفی در جریان پیشرفت و توسعه کشور نباید ایجاد شود.

شعارسال: محمود حجتی در گردهمایی سراسری مسوولان حوزه‌های نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و سازمان‌های تابعه در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی گفت:متاسفانه فرهنگ «توجیه‌گری» با اتکا به آمار و ارقام، بهانه‌ای برای انجام ندادن کار و جایگزین فرهنگ تلاش مستمر برای رسیدن به موفقیت‌ها شده است.

وی با بیان اینکه همواره در ارزیابی عملکردها باید خود را بدهکار بدانیم و به انجام امور با کیفیت بهتر بیاندیشیم، افزود: در زمینه بهره‌برداری از منابع آب و خاک با تولید آمار درست و به‌کارگیری نامناسب، طبیعت و اقلیم را عامل محدود کننده و عدم موفقیت قلمداد می‌شود که این موضوع یکی ازمصادیق توجیه‌گری است.

حجتی با بیان اینکه متوسط بارش کشور یک شاخص آماری درست و حاصل میانگین بارش ۸۰۰ میلیمتر تا ۵۰ میلیمتر در مناطق مختلف کشور است، تصریح کرد: این شاخص درست برای قضاوت و تصمیم‌گیری درباره بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک در فعالیت‌های کشاورزی مناسب نیست به طوری‌که در مناطق دارای بارش ۸۰۰ میلیمتر با اتکا به آمار میانگین بارش کشوری حدود ۲۰۰ میلیمتر، مدیریت‌ها تنبلی و ناکارآمدی خود را با این شاخص ها توجیه می‌کنند در حالی‌که کشورمان در طول تاریخ همین طور بوده و آبا و اجداد ما با ابزار و امکانات قدیمی و محدودیت‌ها و نارسایی‌های موجود همیشه کنار طبیعت بوده‌اند و ما نیز می‌توانیم با عزمی جدی با همدلی و همراهی و با استفاده از ابزار و امکانات و دانش جدید،سازگار با طبیعت از منابع بهتر بهره‌برداری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه از مدیران مناطق با بارش ۵۰ میلیمتر هیچ انتظاری برای کشاورزی نمی‌رود، اذعان داشت: برای پیشرفت و توسعه و استقلال کشور باید فرهنگ «توجیه‌گری» از کشور رخت بربندد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در مجموعه این وزارت فرهنگ توجیه‌گری جایی ندارد، اظهار داشت: خوشبختانه فرهنگ و مدیریت جهادی و تلاش مجدانه و مدبرانه در تمام سطوح این وزارت در جریان است.

حجتی با اشاره به خودکفایی کشور در تولید گندم و افزایش تولید محصولات استراتژیک گفت: متاسفانه برخی داخل همسو با رسانه‌های خارجی از موضع دوستدار ملت و سرزمین، بحث آب و طبیعت را مدام برجسته می‌کنند و دنبال تعطیلی کشاورزی هستند.

وی تاکید کرد: در بحث آب باید بهترین سیاست‌ها، برنامه‌ها و روش‌ها را اتخاذ کنیم تا مصرف بهینه شود؛ راندمان آبیاری افزایش یابد و از منابع آب در اختیار، محصول بیشتری تولید شود.

حجتی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید به منظور بهره برداری بهینه از منابع آب، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و همچنین سیاست افزایش بهره‌وری از طریق توسعه کشت‌های نشایی و گلخانه‌ای و گسترش کشت‌های پاییزه را در دستور کار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان و مغفول بخش کشاورزی، توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی شیبدار دارای بیش از ۳۰۰ میلیمتر بارش را از جمله برنامه‌های بهره برداری از این ظرفیت عنوان کرد.

حجتی با اشاره به دو انقلاب کشاورزی سفید و زرد در هند به‌منظور تامین شیر و روغن مورد نیاز این کشور، گفت: در چهار سال گذشته با توسعه کشت کلزا، خوداتکایی کشور در روغن را از ۶ درصد در سال ۹۲ به ۱۸ درصد در سال ۹۶ رساندیم.

وی با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری با مشارکت مردم از سوی این وزارت پیگیری می‌شود، خاطرنشان ساخت: آبخیزداری از برنامه‌های بهره‌وری آب است و با اجرای آن علاوه بر جلوگیری از سیل و مهار روان آب‌ها، سفره آب زیرزمینی تقویت می‌شود. از دستگاه‌های فرهنگی و نمایندگی‌های ولی‌فقیه انتظار می‌رود که با اقدامات فرهنگی و تبیینی خود زمینه گسترش مشارکت مردم در فعالیت‌هایی مانند آبخیزداری و همچنین تغییر نگرش و ارتقای فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی را فراهم کنند.

وزیر جهاد کشاورزی استفاده از کود و سم در بخش کشاورزی را همچون غذا و دارو برای انسان اجتناب ناپذیر دانست و افزود: میزان استفاده از کود و سم در کشور پایین‌تر از میانگین جهانی است ولی در برخی موارد بدمصرفی وجود دارد که باید متوقف شود.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های فرهنگی نباید به مقابله با مصرف کود و آفت‌کش در کشاورزی بپردازند بلکه باید با بدمصرفی آن مقابله کنند.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: با توجه به ضرورت نظام و انقلاب امیدواریم بتوانیم با کمک هم و پشتیبانی دولت، مجلس و رهبری رسالت تاریخی خود را ایفا و با تلاش و فعالیت خود، دینمان را به نسل آینده و شهدای کشور ادا کنیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اگروفودنیوز، تاریخ انتشار: 29فروردین1397 ، کدخبر: - : www.agrofoodnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
ای کاش که این طرح ها زودتر از این ها اتفاق میفتاد
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین