پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۹
محققان دانشگاه تهران با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با انجام پژوهشی ژنوتیپ‌های انگور مقاوم به شوری را مشخص کردند.در سال های اخیر سرمایه گذاری ها روی فعالیت های حوزه انگوركاري به علت سود دهی بالا و بازگشت سرمایه سریع با اقبال روبرو شده است. اما این حوزه نیز همچون سایر حوزه ها با تنش هایی روبرو است. شوری یکی از این تنش های محیطی است که تولید این محصول را با مخاطره روبرو می کند. گزارش ها نشان می دهد در ایران 30 درصد از اراضی تحت كشت آبي متأثر از شوري است.

شعار سال: تابستان به پایان که نزدیک می شود عطر شهد انگور فضای اطراف تاکستان ها در استان قزوین را پر می کند. سبدهای پر از انگور شیرین که تند تند توسط کارگران پر می شود و در پشت وسایل حمل بار قرار می گیرد تا راهی سایر شهرها و حتی کشورها می شود. انگور يكي از مهمترين ميوه هاي توليد شده در جهان است كه در گستره وسيعي از شرايط اقليمي گرمسيري تا معتدل سرد و مرطوب تا خشك و بياباني كشت مي‌شود. اما پتانسیل موجود در این حوزه می تواند رونق اشتغال و کارآفرینی را به همراه داشته باشد.

البته در سال های اخیر سرمایه گذاری ها روی فعالیت های حوزه انگوركاري به علت سود دهی بالا و بازگشت سرمایه سریع با اقبال روبرو شده است. اما این حوزه نیز همچون سایر حوزه ها با تنش هایی روبرو است. شوری یکی از این تنش های محیطی است که تولید این محصول را با مخاطره روبرو می کند. گزارش ها نشان می دهد در ایران 30 درصد از اراضی تحت كشت آبي متأثر از شوري است. از آنجاكه اغلب تاكستان های ايران در مناطق نيمه بيابانی واقع شده اند، آينده توليد انگور به عنوان يكی از مهمترين محصولات اقتصادی بخش باغبانی درگرو اصلاح و استفاده ازپايه‌های مقاوم به شوری بويژه يون كلر است.

بر این اساس محققان کشور در دانشگاه تهران با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرحی با عنوان «بررسی تحمل به شوری برخي ژنوتيپ های انگور به منظور انتخاب پايه» انجام دادند. هدف از اين تحقيق بررسی تحمل شوری و نحوه توزيع يون های مرتبط با تنش شوري در شش رقم و ژنوتيپ انگور از گونه ويتيس وينيفرا شامل شاهرودي (سرخ فخری)، سفيد فخری، سبز انگور، ديوانه كاشمر، SH068 و GT01 در شرايط گلخانه‌اي بود.

با توجه به اینکه مناطق مختلف در ایران با مشکل شوری دست و پنجه نرم می کنند در این طرح پایه های مناسب برای پیوند انگور که شوری را تحمل کنند مشخص شد. البته میزان شوری در خاک های مناطق مختلف متفاوت است. خاک‌هایی که هدایت الکتریکی آن‌ها بیشتر از Ds/m ۴ باشد جزء خاک های شور طبقه‌بندی می‌شوند. در این پژوهش پس از اتمام کار پایه هایی که تا میزان شوری 5 و 6 Ds/m را تحمل می کنند مشخص شدند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت معاونت علمی ریاست جمهوری؛ تاریخ انتشار 18 اسفند 97، کد خبر: 42819، www.isti.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین