پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۹۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
یک کارشناس پتروشیمی گفت:در حالیکه صادرات LPG به دلیل تحریم ها کاهش یافته است می توان با تخصیص آن به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها،ضمن جلوگیری از سوزاندن آن،محصول با ارزشی همانند پروپیلن تولید کرد

شعارسال:یک کارشناس پتروشیمی گفت:در حالیکه صادرات LPG به دلیل تحریم ها کاهش یافته است می توان با تخصیص آن به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها،ضمن جلوگیری از سوزاندن آن،محصول با ارزشی همانند پروپیلن تولید کرد.

گاز مایع یا همان LPG محصولی با ارزش حرارتی بالا و ارزشمندی است که در کشور سالانه حدود ۸ میلیون تن توسط پالایشگاه‌ها و برخی از پتروشیمی‌های کشور تولید می‌شود. بیشترین ظرفیت تولید LPG کشور در منطقه پارس جنوبی ( عسلویه) است. این محصول ارزشمند که در گذشته به عنوان سوخت خودروهای گاز سوز استفاده می‌شد، امروزه همچنان نیاز بخشی از نقاط کشور که به خطوط سراسری گاز دسترسی ندارند را برطرف می‌کند.

در سال ۹۶ میزان تولید ال.پی.جی کشور حدود ۸.۳ میلیون تن بود که از این میزان ۵.۵ میلیون تن آن به ارزش حدودی ۴۵۰ دلار برای هر تن صادر شد و ۲.۳ میلیون تن نیز به مصرف خودروها رسید. در سال ۹۷ با عملیاتی شدن تحریم‌های نفتی و گازی کشور، میزان صادرات این فرآورده با ارزش کاهش داشت. در نتیجه این کاهش صادرات و با توجه به اینکه ال.پی.جی محصولی است که همراه تولیدات پالایشگاه‌های گازی تولید می‌شود، ایران علاوه بر عرضه در بورس چاره‌ای جز تزریق آن به خط لوله سراسری به منظور مصرف داخلی کشور نداشت.

نگاه سودآور به محدودیت‌های تحریم

حسین ابراهیمی، کارشناس حوزه پتروشیمی، در گفتگو با خبرنگار مهر در ارتباط با اخبار منتشر شده پیرامون سوزاندن محصول ال.پی.جی گفت: پتروشیمی پارس در منطقه عسلویه یکی از تولید کنندگان LPG و گاز اتان است. این پتروشیمی اتان تولیدی خود را به پتروشیمی آریا ساسول تحویل و LPG را با هدف صادرات تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: این پتروشیمی با دریافت گاز غنی و با جداسازی برش‌های گاز طبیعی و ارسال به خط لوله سراسری گاز طبیعی، در زمینه تولید گاز اتان (فروش به پتروشیمی آریا ساسول) و LPG و صادرات آن فعالیت می‌کند. با توجه به اعمال تحریم‌ها علیه کشور و محدودیت در صادرات LPG، این پتروشیمی به دلیل این مشکل با تزریق LPG به خط لوله گاز سراسری توانسته است ظرفیت تولید اتان خود را به ۱۰۰ درصد برساند.

به گفته این کارشناس انرژی، این پتروشیمی با سوزاندن LPG با ارزش حرارتی بسیار بالاتر از اتان در خط لوله سراسری، موجب سوزانده شدن بخشی از منابع با ارزش هیدروکربوری کشور می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در نمونه‌های مشابه در دنیا، ال.پی. جی یا همان گاز مایع را در اختیار پتروشیمی‌ها به عنوان خوراک قرار می‌دهند، اظهار داشت: LPG که در حال حاضر محصول رو دست مانده پتروشیمی پارس و پالایشگاه‌های پارس جنوبی است، می‌تواند به عنوان خوراک صنایع پتروشیمی همچون جم باشد که با افزایش سهم خوراک LPG به عنوان خوراک واحدهای کراکر، علاوه بر جلوگیری از سوزاندن LPG سبب افزایش تولید محصولاتی با ارزش همچون پروپیلن و بوتادین شود که کاربردهای مختلفی از جمله نساجی، پزشکی و … دارد.

همچنین شنیده می‌شود که این محصول را با اعطای تخفیفاتی قابل توجه در خارج از بورس می‌فروشند. این در حالی است که LPG می‌تواند به عنوان خوراک برخی از واحدهای پتروشیمی کشور باشد که علاوه بر جلوگیری از خام فروشی آن هم با قیمت تخفیف دار، ظرفیت تولید محصولات نظیر پلی پروپیلن که در کشور با کمبود آن مواجه هستیم، افزایش دهد.

براین اساس لازم است وزارت نفت با رعایت منافع همه حلقه‌های درگیر در این موضوع، یک تصمیم و سیاست یکپارچه که ضامن منافع کشور نیز باشد، اتخاذ کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار21 اسفند 97، کدخبر: 4565898، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین