پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۹۵۱۰۲
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰
گراني قيمت مسكن موجب شده بسياري از افرادي كه سال گذشته براي دريافت وام خريد مسكن، اقدام به سپرده گذاري در صندوق پس انداز يكم بانك مسكن كرده بودند، امسال با توجه به ناتواني در خريد مسكن، پول خود را از بانك پس گرفته اند. كارشناسان معتقدند هم اكنون و با ادامه اين روند قشر ضعيف جامعه يا همان دهك هاي پايين در سخت ترين شرايط ممكن به سر مي برند.

شعارسال: بازار مسكن روزهاي خوبي را سپري نمي كند، به گونه اي كه رونق بازار معاملات مسكن در سال هاي اخير به پايين ترين حد خود رسيده است، از طرف ديگر قيمت خريد مسكن و اجاره آن بالاترين سطح را تجربه كرده است. آمار بانك مركزي و وزارت راه و شهرسازي نشان مي دهد متوسط قيمت فروش يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه هاي معاملات ملكي شهر تهران در بهمن 1397، به ده ميليون تومان رسيده كه نسبت به سال قبل 85درصد بيشتر شده است. همچنين تعداد معاملات آپارتمان هاي مسكوني شهر تهران در بهمن 1397 به 9300 واحد مسكوني رسيد كه نسبت به ماه مشابه سال قبل تقريبا نصف شده است. اين آمار بيانگر وقوع ركود تورمي در بازار مسكن است، يعني در حالي كه خريد و فروش مسكن رو به كاهش است، قيمت آن در حال افزايش است.

گراني قيمت مسكن موجب شده بسياري از افرادي كه سال گذشته براي دريافت وام خريد مسكن، اقدام به سپرده گذاري در صندوق پس انداز يكم بانك مسكن كرده بودند، امسال با توجه به ناتواني در خريد مسكن، پول خود را از بانك پس گرفته اند. كارشناسان معتقدند هم اكنون و با ادامه اين روند قشر ضعيف جامعه يا همان دهك هاي پايين در سخت ترين شرايط ممكن به سر مي برند، به همين جهت نسخه شفابخش جهت رفع اين مشكل اتخاذ سياست هاي انقلابي در اين بخش است. اين امر تا حدود زيادي با رفتن عباس آخوندي، از مسند وزارت راه و شهرسازي مهيا شد، چرا كه وي با تفكر عدم مداخله دولت در بازار مسكن، موجبات سقوط ساخت وساز مسكن در پنج سال اخير را فراهم كرد. گفتني است مطابق آمار رسمي طي پنج سال و يك ماه حضور عباس آخوندي در وزارتخانه راه و شهرسازي يعني از مرداد 92 تا شهريور امسال، قيمت مسكن در تهران 8/111درصد افزايش يافت.

وضعيت امروز پيش بيني ديروز كارشناسان بود

مجتبي بيگدلي، رئيس كانون سراسري انبوه سازان ايران با بيان اين كه صنعت ساختمان هيچ وابستگي خارجي ندارد، گفت: خوشبختانه كشور ما منابع زيادي دارد، اما متاسفانه از اين منابع به درستي استفاده نمي شود.

بيگدلي با تاكيد بر اين كه سالانه يك ميليون واحد مسكوني نياز داريم، ادامه داد: در شرايطي كه عرضه كمتر از تقاضا باشد مشخص است كه قيمت به صورت فزاينده اي افزايش خواهد يافت. بارها اين موضوع را در زمان صدارت عباس آخوندي در وزارت راه و شهرسازي گزارش داديم و حتي به دفتر رئيس جمهور هم اطلاع داديم كه افزايش قيمت در كمين بازار مسكن است، اما برخي با ارائه اطلاعات اشتباه به شخص رئيس جمهور مبني بر اين كه خانه هاي خالي زيادي در كشور وجود دارد و نيازي به ساخت مسكن نداريم كاري كردند كه وضعيت آشفته امروز پيش بيايد.

دبير جامعه اسلامي كارآفرينان كشور اضافه كرد: آقاي اسلامي، وزير جديد راه و شهرسازي رويكرد كاملا متفاوتي نسبت به آقاي آخوندي دارد و مسكن را در اولويت قرار داده است. اخيرا طرحي به سازندگان مسكن پيشنهاد كرده و به زودي به مرحله اجرا مي آيد كه مي تواند به كاهش هزينه هاي توليد مسكن منجر شود. به طوري كه به سازندگان كارت هاي اعتباري براي دريافت مصالح موردنياز مسكن داده خواهد شد. بيگدلي با ارائه پيشنهادي براي كاهش قيمت مسكن و توقف افزايش قيمت اين كالاي مهم گفت: براي اولين بار از طريق رسانه شما به دولت و مردم اعلام مي كنم انبوه سازان آمادگي دارند تا با استفاده از سرمايه هاي خود اقدام به ساخت مسكن كنند و در اين راه از دولت مي خواهيم براي مشخص كردن زمين براي خريد و همچنين تسهيل در صدور مجوزهاي موردنياز اقدامات لازم را انجام دهد.

رئيس كانون سراسري انبوه سازان ايران با تاكيد بر اين كه اگر زمين رايگان يا ارزان در اختيار توليدكنندگان صنعت ساختمان قرار بگيرد قيمت تمام شده كاهش مي يابد، افزود: اگر دولت مانند مسكن مهر زمين رايگان در اختيار سازندگان مسكن قرار دهد قيمت تمام شده به شدت پايين مي آيد به طوري كه ما در طرح مسكن مهر ساختمان ها را با هزينه تمام شده هر مترمربع 300 هزار تومان تحويل داديم كه اكنون بيش از چهار ميليون تومان خريد و فروش مي شود. وي تاكيد كرد: در مرحله اول آمادگي ساخت يك ميليون واحد مسكوني در كمتر از 18 ماه را داريم تا بتوانيم تقاضا را به همين نسبت كاهش دهيم.

شرط آرامش مسكن در سال 98

مصطفي قلي خسروي، رئيس اتحاديه املاك تهران، آينده با ثباتي را براي بخش مسكن در سال 98 پيش بيني كرد و به خبرنگار ما گفت: قيمت مسكن از چهار مولفه بورس، طلا، ارز و حامل هاي انرژي است كه در سال جاري سه مورد آن با رشد همراه بود و تجربه ثابت كرده پس از هر افزايش قيمت بي رويه اي خصوصا در بخش ارز سال بعد از آن با آرامش همراه مي شود كه پيش بيني ما براي سال آينده بر همين مبناست. وي با بيان اين كه بلاتكليفي بدتر از برنامه هاي بد و ناكارآمد است ادامه داد: همان طور كه آقاي روحاني و آقاي آخوندي وزير سابق راه و شهرسازي اذعان داشتند طي پنج سال گذشته برنامه اي براي حوزه مسكن نداشتند نشان از بلاتكليفي و برنامه نداشتن در اين حوزه است كه باعث افزايش بي رويه قيمت مسكن مي شود. خسروي تاكيد كرد: سياست هاي وزير جديد مسكن نشان مي دهد تحولاتي در بخش مسكن رخ خواهد داد و اگر عرضه افزايش يابد قيمت سرشكن خواهد شد و از رشد بي رويه قيمت جلوگيري مي شود. رئيس اتحاديه املاك تهران به گران شدن قيمت مسكن در سال جاري اشاره كرد و افزود: متاسفانه رفتار برخي از مردم در جهت گران شدن بيشتر است و اگر هم كمپيني مبني بر نخريدن يك كالا براي گراني تشكيل مي شود دلالان وارد بازار مي شوند كه دولت بايد با آنها برخورد كند. وي به آمار معاملات كل كشور در سال جاري اشاره كرد و گفت: در كل معاملات كشور 2درصد كاهش داشتيم. در كلانشهر تهران نيز ميزان كاهش معاملات به 24درصد مي رسد. اين كارشناس مسكن اضافه كرد: با توجه به كاهش توان خريد مردم، ظرفيتي براي افزايش قيمت وجود ندارد و اميدواريم سياست هاي وزارت راه و شهرسازي در بخش مسكن تقويت شود و به اين بخش مهم توجه بيشتري كنند.

تقويت عرضه مسكن به فراموشي سپرده شد

افشين پروين پور، عضو سابق شوراي عالي مسكن گفت: در حال حاضر بخش مسكن با ركود قابل توجهي روبه رو شده است هم در زمينه خريد و فروش و هم در زمينه ساخت وساز. وي افزود: متاسفانه در دولت هاي يازدهم و دوازدهم تقويت عرضه مسكن به فراموشي سپرده شد و ساخت وساز در اين بخش با افت محسوسي روبه رو شد. پروين پور با بيان اهميت كنترل سوداگري و افزايش قيمت در اين بخش اذعان كرد: به نظر من بايد سوداگري را از طريق گرفتن ماليات كنترل و با ارائه تسهيلاتي به متقاضيان بخش مسكن، عرضه در اين بخش را تقويت كرد.

عضو سابق شوراي عالي مسكن گفت: وزير جديد بايد به سرعت مسكن مهرهاي باقيمانده را تكميل كند و آن را در اولويت كاري خود قرار دهد و با احياي بافت هاي فرسوده و افزايش ساخت مسكن روستايي از طريق اعطاي وام به روستاييان در قالب يك بسته ويژه اين بخش را رونق بدهد. اين كارشناس در حوزه سياست گذاري مسكن گفت: اقساط بازپرداخت وام مسكن مهر صرف هزينه هاي زيرساختي يا افزايش سقف وام واحدهاي نيمه كاره اين طرح نشده است. پروين پور با اعلام اين كه اقساط بازپرداخت وام مسكن مهر به دولت برمي گردد، افزود: طبق قانون اقساط بازگشت شده به دولت بايد دوباره صرف هزينه هاي زيرساختي يا افزايش سقف وام واحدهاي نيمه كاره طرح هاي مسكن مهر مي شد. وي با تاكيد بر اين كه روند واگذاري طرح هاي مسكن مهر راضي كننده نيست، اظهار كرد: مشكلات زيرساختي، عدم تامين مالي و... سبب كند شدن اجراي طرح هاي مدنظر شده است. متاسفانه دولت اقساط وام بازگشت داده شده مسكن مهر را صرف امور ديگر مانند تجهيز صندوق مسكن يكم و افزايش سرمايه بانك مسكن كرده كه خلاف قانون است. وي ضمن اشاره به اين كه در زمان آغاز به كار دولت طي سال 92 طرح هاي مسكن مهر از 70درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار بود، گفت: طبق وعده دولت بايد طرح هاي مورد نظر در سال 93 به پايان مي رسيد كه متاسفانه هنوز اين مساله عملياتي نشده است. پروين پور يادآور شد: دولت قصد دارد طرح هاي مسكن مهر را در سال آينده به پايان برساند كه اميد است اين مهم محقق شود.

نمره آخوندي صفر بود

محمد عدالتخواه، كارشناس اقتصاد مسكن درباره راهكارهاي مهار گراني مسكن گفت: مشكل بخش مسكن با هجوم مردم به شهرها از رژيم قبلي آغاز شد به همين دليل بعد از انقلاب در قانون اساسي حق برخورداري مردم از مسكن آمده است. وي افزود: شوراي انقلاب در سال 58 زمين ها را به دو بخش زمين هاي باير و زمين هاي داير تقسيم كرد اما به دليل شرعي نبودن اين قانون در سال 60 قانون زمين شهري جايگزين اين قانون شد كه طبق اين قانون زمين ها به سه دسته تقسيم شدند زمين هاي موات، باير و مسبوق به احيا. عدالتخواه اظهار كرد: مشكل اصلي كشور در زمينه مسكن در چگونگي تشخيص زمين هاي مسبوق به احيا شروع شد يعني زمين هاي زيادي كه به گمان من مي توانست جزو زمين هاي موات باشد ولي متاسفانه صددرصدش زمين موات تشخيص داده نشد و در مالكيت سرمايه داران ماند. اين كارشناس اقتصاد مسكن ادامه داد: اين امر سبب شد با مرور زمان و با هزينه دولت براي اين خانه ها در قالب آب، برق، گاز و ديگر امكانات، قيمت اين زمين ها افزايش يافته و به نفع مالكان آنها شود، به همين دليل خانه دار شدن دهك هاي پايين با مشكل مواجه شده است. وي گفت:درصد بالايي از قيمت يك خانه مربوط به زمين آن خانه است چون اگر قيمت آن خانه قابل كاهش بود ديگر دهك هاي جامعه هم مي توانستند صاحب خانه شوند، به همين دليل بايد قبول كنيم به دليل افزايش طبقاتي و افزايش درآمدها، افرادي صاحب چند خانه بوده و تعداد زيادي از مردم بي خانه هستند. عدالتخواه تاكيد كرد: ما بايد ابتدا قيمت مسكن را ثابت نگه داريم و سپس مثل تمام كشورهاي پيشرفته ماليات بر ارزش افزوده از مالكان مسكن و همچنين خانه هاي خالي دريافت كنيم و اين درآمد را در قالب صندوق هايي صرف هزينه بي خانه ها و افراد دهك هاي ضعيف كنيم.

وي گفت: مسكن مهر طرح بسيار خوبي براي بخش مسكن بود منتها مشكلات خاص خودش را داشت كه بيشتر آن ناشي از عجله دولت بود، چون طبق قوانين بايد طي ده سال يا بيشتر ساخته مي شد. وي با انتقاد از سياست هاي آخوندي، وزير سابق راه در زمينه هاي مختلف اظهار كرد: به نظر من نمره آقاي آخوندي در بخش مسكن صفر است چون ايشان در زمينه هاي مختلف خصوصا مسكن مهر مرتب دو پهلو صحبت مي كرد و حتي مي گفت به دليل ساخته نشدن يك باب مسكن مهر در زمان ايشان خوشحال است اين در حالي است كه شش سال پيش بايد تمام مساكن مهر را تحويل متقاضيان مي داديم. اين كارشناس بخش مسكن در پايان گفت: سنگ بزرگ علامت نزدن است به همين دليل معتقدم نبايد خانه رايگان به مردم بدهيم بلكه بايد با تسهيلاتي زمينه خانه دار شدن آنها را فراهم كنيم.

عرضه زمين در سال هاي اخير صفر شد

فرهاد بيضايي، مدير گروه سياستگذاري مسكن دانشگاه علم وصنعت گفت: دولت در سال هاي اخير، سياست مشخصي در عرضه زمين نداشت و عرضه زمين در سال هاي اخير صفر شد. اين در حالي است كه قانون صراحتا اعلام كرده است كه زمين يا بايد به صورت رايگان در اختيار متقاضيان قرار گيرد يا اين كه حق بهره برداري را به اين متقاضيان بدهند.

وي افزود: با اين كه قانون در اين زمينه وجود داشت اما تقريبا اجرايي نشد. اين در حالي است كه تمام دولت هاي قبل و بعد از انقلاب برنامه هايي درباره زمين داشته اند.

اين كارشناس ادامه داد: وزير جديد بايد هر چه سريع تر مساكن مهر باقيمانده را تكميل كرده و در اختيار متقاضيان قرار دهد، همچنين طرح كليد به كليد را كه يكي از طرح هاي خوب در زمينه احياي بافت هاي فرسوده بود اجرايي كند.

بيضايي عنوان كرد: در بخش مسكن مهر، حرف و حديث هايي شنيده شده است مبني بر واگذاري اين طرح به استانداري ها كه اين استراتژي، اشتباه است و وزير جديد راه و شهرسازي اگر به دنبال برون سپاري اين طرح است و تمايل دارد توان وزارت راه و شهرسازي را به حوزه هاي ديگر اختصاص دهد، نبايد وظيفه تكميل طرح مسكن مهر را به استانداري ها واگذار كند بلكه اجراي طرح مسكن مهر بايد به بنياد مسكن انقلاب اسلامي واگذار شود زيرا يكي از وظايف اين بنياد از همان ابتداي انقلاب، انجام چنين ماموريت هايي بوده است.

اين كارشناس ارشد بخش مسكن ادامه داد: با واگذاري طرح مسكن مهر به بنياد مسكن انقلاب اسلامي، تجميع مديريت و پاسخگويي واحد ايجاد مي شود، در حالي كه واگذاري طرح مسكن مهر به استانداري ها كه مسوول رسيدگي به وظايف متعدد هستند، اقدامي نادرست است.

چون استانداري ها وظايف گوناگوني بر عهده دارند و با واگذاري تكميل مسكن مهر، اين وظيفه در اولويت هاي دست چندم آنها قرار مي گيرد و اتمام اين طرح طولاني مي شود.

او اضافه كرد: در صورت واگذاري طرح مسكن مهر به استانداري ها نمي توان انتظار داشت كه استانداري ها پاسخگويي و برنامه ريزي واحد داشته باشند و استراتژي مشخصي را در اين زمينه شاهد باشيم و اين واگذاري موجب مي شود، نه تنها مشكل مسكن مهر حل نشود بلكه اين مشكل دوچندان شود. اين در حالي است كه بنياد مسكن از جنس ساخت وساز است و پيشنهاد مي شود در صورت واگذاري طرح، از ظرفيت بنياد مسكن استفاده شود كه هم دولت بر آن نظارت دارد و هم اين كه وزير راه و شهرسازي مي تواند در اين زمينه اعمال نظر داشته باشد.

بيضايي با اشاره به بهره گيري از ظرفيت هاي بنياد مسكن انقلاب اسلامي مي گويد: هم اكنون كه طرح مسكن روستايي تقريبا تكميل شده است، بنياد ماموريت خاصي ندارد با واگذاري اين طرح به بنياد مي توان از ظرفيت بنياد مسكن استفاده و طرح مسكن مهر را تكميل كند. دولت بايد سامانه ملي املاك را راه اندازي كند تا بازار بخش مسكن تنظيم شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت بانک اطلاعات نشریات کشور ، تاریخ انتشار:14اسفند1397 ، کدخبر: 3874447: www.magiran.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین