پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۲۰۹
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
روز گذشته تولد ۳۰سالگی وب بود. سر تیموتی جان برنرز لی مشهور به سر تیم برنرز لی ۳۰سال پیش در چنین روزی پیش‌نویس طرح خود در ارتباط با سیستم جدید مدیریت اطلاعات را مطرح کرد که باعث تحولی در جهان شد. این مهندس انگلیسی در سالگرد تولد وب نگرانی‌ها و امیدهای خود از آینده این فضا را طی نامه‌ای که سایت بنیاد وب منتشر کرده گفته است.

شعار سال: امروز، ۳۰سال پس از ارائه نسخه اصلی پیش‌نویس سیستم مدیریت اطلاعات نیمی از جهان آنلاین هستند. حالا می‌توانیم راهی را که تا امروز آمده‌ایم جشن بگیریم اما امروز علاوه بر این، فرصتی است که به راهی که در پیش داریم فکر کنیم. وب حالا تبدیل به یک مکان عمومی، کتابخانه، مطب دکتر، فروشگاه، دفتر کار، سینما، بانک و بسیاری چیزهای دیگر شده است. درحالی‌که وب از سویی برای بسیاری از مردم جهان فرصت‌های جدید به‌وجود آورده، برای گروه‌های در حاشیه قرار گرفته امکانی برای شنیده شدن فراهم آورده و زندگی روزانه ما را ساده‌تر کرده‌است. در سوی دیگر فضا و فرصتی را برای کلاهبرداران و صدایی برای نفرت‌پراکنان فراهم کرده و انجام بسیاری از جرائم را راحت‌تر کرده است. طبیعی است با خبرهای مختلفی که درباره سوءاستفاده از وب منتشر می‌شود بسیاری از مردم جهان بترسند و شک کنند که آیا واقعا وب برای خبر به‌وجود آمده است.
اگر به ۳۰سال گذشته و تغییر و تحولات وب نگاه کنیم شاید از اینکه فضای وب تغییر کند نا‌امید شویم. اگر ما برای ساختن وبی بهتر تسلیم شویم این فضای وب نیست که شکست خورده است، بلکه این ما هستیم که شکست خورده‌ایم.
برای حل هر مشکلی ما باید اول از همه آن را بفهمیم و درک کنیم. من به‌عنوان خالق این فضا هم‌اکنون سه منبع و ریشه اصلی سوءاستفاده از وب می‌بینیم.
1
ـ تعمد و نیات خرابکارانه؛ مثل حملات سایبری و هک‌ با پشتوانه و حمایت دولت‌ها، رفتارهای مجرمانه و اذیت و آزارهای آنلاین.
2
ـ نظام‌های طراحی شده برای مشوق‌های گمراه‌کننده که کاربران را فدا می‌‌کنند؛ نمونه‌اش مدل‌های درآمدی بر پایه تبلیغات است که برای جلب کلیک جایزه می‌دهند. این سیستم‌ها و مدل‌ها باعث گسترش اطلاعات غلط در وب شده‌اند.
3
ـ پیامدهای منفی غیرعمدی از طرح‌ها و سیستم‌هایی که برای خیر طراحی شده‌اند. مثل خشم‌ بیش از حد، قطبی شدن فضا و کیفیت پایین گفت‌وگوهای آنلاین. درحالی‌که جلوگیری کامل از بخش اول غیرممکن است ما می‌توانیم با استفاده از قوانین و برنامه‌نویسی‌های جدید آن را به حداقل برسانیم. این همان کاری است که در گذشته و در دنیای آفلاین صورت گرفته است. در بخش دوم نیاز به بازطراحی سیستم‌ها در مسیری برای تغییر مشوق‌ها داریم. در بخش پایانی هم باید به‌دنبال تحقیقاتی باشیم که سیستم‌ها و نظام‌های کنونی را بفهمیم و به‌دنبال مدل‌های جدیدی باشیم یا آنچه اکنون داریم را بهبود ببخشیم. شما نمی‌توانید برای وضعیت موجود یک دولت، یک شبکه اجتماعی یا روح و ذات انسان را متهم کنید و مقصر بدانید. این بسیار ساده‌انگارانه است که به جای پیدا کردن ریشه‌هایی که باعث این وضعیت شده فقط به بررسی ظاهری مشکلات بپردازیم. برای اینکه کاری درست برای بهبود وب انجام دهیم نیاز داریم که با هم در جامعه جهانی وب متحد شویم. در موقعیت‌‌های حساس مشابه نسل‌های گذشته ما قدم جلو گذاشته و با هم برای آینده‌ای بهتر همکاری کرده‌اند. با اعلام جهانی حقوق بشر، با قوانین دریایی یا پیمان فضایی کاری کرده‌اند که جهان جایی بهتر شود. اکنون هم وضعیت مشابهی وجود دارد. درحالی‌که وب شکل تازه‌ای به جهان ما داده است ما مسئولیت داریم اطمینان پیدا کنیم که وب فضایی در راستای حقوق بشر و خیر عمومی مردم جهان است. برای همین است که بنیاد وب با دولت‌ها، شرکت‌ها و شهروندان برای بهبود وضعیت وب با اقدامانی مثل توافق وب همکاری می‌کند.
این توافق بیان می‌دارد که ما قوانین و استانداردهای جدید برای بنیان وب نیاز داریم. کسانی که این توافق را امضا کرده‌اند این ماجرا را قبول دارند و متعهد شده‌اند برای ساختن وبی بهتر تلاش کنند. هیچ فرد و گروهی نمی‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد و این ماجرا نیاز به همکاری جهانی میان دولت‌ها، شرکت‌ها و همه شهروندان دارد. نبرد برای وب حالا یکی از مهم‌ترین مسائل زمان ماست. درحالی‌که نیمی از مردم جهان آنلاین هستند ما نباید بگذاریم که نیمی دیگر آفلاین باقی بمانند. وب برای همه مردم جهان است و ما به‌صورت جمعی قدرت آن را داریم که تغییرش دهیم. اگر کمی رویاپردازی داشته باشیم و زیاد کار کنیم می‌توانیم وبی را که می‌خواهیم داشته باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه هشمهری، تاریخ انتشار 22 اسفند 97، شماره: 50745


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین