پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۴۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
در حالی که منابع آمریکایی علنا مسئولان عراقی را به مجازات در صورت همکاری با ایران تهدید کردند، یک مقام مسئول کردستان عراق از صحت و سقم فشار واشنگتن بر آنها جهت عدم حضور رئیس‌جمهور ایران در این منطقه پرده برداشت.رسانه‌های عراقی به نقل از منابع آمریکایی خبر دادند واشنگتن به مسئولان عراقی هشدار داد در صورتی که احساس کند آنها با ایران برای دور زدن تحریم‌ها همکاری می‌کنند در اعمال تحریم بر این کشور تردید نخواهد کرد.

شعار سال: در حالی که منابع آمریکایی علنا مسئولان عراقی را به مجازات در صورت همکاری با ایران تهدید کردند، یک مقام مسئول کردستان عراق از صحت و سقم فشار واشنگتن بر آنها جهت عدم حضور رئیس‌جمهور ایران در این منطقه پرده برداشت.

رسانه‌های عراقی به نقل از منابع آمریکایی خبر دادند واشنگتن به مسئولان عراقی هشدار داد در صورتی که احساس کند آنها با ایران برای دور زدن تحریم‌ها همکاری می‌کنند در اعمال تحریم بر این کشور تردید نخواهد کرد.

این خبر در حالی منتشر شد که حزب دموکرات کردستان عراق هم به شایعات منتشرشده در رسانه‌ها در مورد فشار واشنگتن به اربیل برای عدم استقبال از حسن روحانی در این منطقه واکنش نشان داد.

«ریبین سلام» عضو حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرد: سفر هر مسئولی به هر نقطه‌ای به‌طور حتم با اهداف و برنامه‌های خاصی انجام می‌شود و رئیس‌جمهور حسن روحانی در سفر خود به عراق برنامه‌ای برای حضور در منطقه کردستان عراق نداشت، چون هدفی برای بررسی آن در این منطقه نداشتند، اما با توجه به برنامه‌های سفر آقای ظریف ایشان در سفر قبلی خود از این منطقه دیدار کردند.

این مقام حزب دموکرات کردستان عراق با اشاره ضمنی به فشارهای واشنگتن به دولت اقلیم کردستان افزود: اقلیم کردستان عراق سیاست شفافی را در تعامل با تمامی کشورها در پیش گرفته است و تلاش می‌کند تا در چارچوب حفظ منافع اقلیم، روابط متوازنی را با آمریکا از یک سو و ایران از سوی دیگر داشته باشد.

با این حال، به اعتقاد بسیاری از شخصیت‌ها و کارشناسان عراقی، ایران برنده اصلی راند فعلی تقابل تهران ـ واشنگتن در رینگ مبارزه حفظ منافع در عراق محسوب می‌شود.

محمود المشهدانی، رئیس اسبق پارلمان عراق و از شخصیت‌های اهل تسنن این کشور، معتقد است دلیل پیروزی ایران بر ایالات متحده آن است که ایران در عراق جسمی کوچک با عقلی بزرگ دارد، اما ایالات متحده جسم بزرگی با عقلی کوچک است.

عدنان الظرفی، نماینده شیعه پارلمان عراق این نظر را به شکل دیگری تفسیر کرده و می‌گوید: آمریکایی‌ها صرفا حضور نظامی در عراق دارند، در حالی که ایران در بافت سیاسی و نظامی عراق نفوذ کرده و هم‌اکنون در حال گسترش حضور اقتصادی و فرهنگی خویش است.

به اعتقاد کارشناسان امور منطقه، تهران نباید در باد این موفقیت خود بخوابد، به‌ویژه که رقبای سیاسی و اقتصادی‌اش حتی لحظه‌ای را برای حفظ جایگاه خود در عراق تلف نکردند و این امر را می‌توان از حضور هیأت ترکیه همزمان با حضور روحانی در نجف برای تدارک سفر اردوغان به بغداد و ورود یک هیأت بزرگ اقتصادی عربستانی به محض پرواز هواپیمای رئیس‌جمهور از نجف به فرودگاه بغداد لمس کرد.

عراق هم امروز بیش از هر زمان دیگری مجبور است بین فشارهای گسترده و پیشنهادات وسوسه‌انگیز محور آمریکا و متحدانش از یک سو و بافت ریشه‌دار روابط با ایران انتخاب‌های سختی را انجام دهد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اعتماد آنلاین تاریخ انتشار 24اسفند 97، کد خبر: 278756، www.etemadonline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
0
0
امریکا هر کاری میکنه تا کشور را فلح کنه اما نمیدونه ایرانی ها چقدر خلاق و پرتوان هستن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین