پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۳۰۰
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
رئیس‌جمهور عراق با اشاره به روابط میان ایران و عراق گفت که سفر آتی رئیس جمهور ایران به بغداد مهم خواهد بود.
شعارسال: برهم صالح، رئیس جمهور عراق در گفت‌وگو با رسانه‌های عراقی در رابطه با سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به عراق گفت: سفر روحانی، رئیس جمهور ایران به بغداد سفر مهمی خواهد بود. من پیش از این به تهران سفر کردم و گفت‌وگوهای عمیقی در رابطه با مسائل متعدد با مقامات ایرانی داشتم.

وی افزود: روابط ما با ایران بسیار مهم است، به تمام کشورهایی که به آنها سفر کردم اعلام کردم که منفعت عراق در این است که روابط بسیار خوبی با ایران داشته باشد و من به عمد این عبارت را تکرار می‌کردم و می‌گفتم که منفعت عراق به این است که چنین روابطی را تداوم دهد.

رئیس جمهور عراق در ادامه گفت: روابط ما با ایران بر همان اساس روابطمان با کشورهای عربی نیست و این روابط به ضرر روابطمان با کشورهای خلیج (فارس) و کشورهای دیگر نیز نخواهد بود، بلکه روابطی مفید برای ملت عراق و تمام طرف‌ها خواهد بود.

برهم صالح گفت که ما با ایران ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک داریم همچنین میان دو ملت اشتراکات فرهنگی و اجتماعی وجود دارد. در زمان مبارزه علیه نظام قبلی (نظام صدام) ایران به معارضان عراقی پناه داد، در زمان جنگ اخیر با داعش نیز ایران از آوارگان عراقی استقبال کرد و در حمایت از نیروهای عراقی مبارز علیه داعش نقش مهمی ایفا کرد.

وی افزود: ما باید به جهان و به خودمان نیز اهمیت روابطمان با ایران را یادآور شویم. در دیدار با حسن روحانی در رابطه با توافق ۱۹۷۵ گفت‌وگو کردیم. همچنین در رابطه با لزوم به وجود آمدن تفاهم در رابطه با مسائل مختلف میان ایران و عراق بحث کردیم. بی شک به هر دولتی ارثی از گذشته می‌رسد و توافق ۱۹۷۵ ارثی است که به ما رسیده است و دو طرف به آن پایبند هستیم. من می دانم که دیدارهایی میان طرف ایرانی و عراقی در رابطه با این مساله انجام شده است اما این مذاکرات هنوز به پایان نرسیده‌اند، ان شاالله در سفر پیش روی آقای روحانی به بغداد در رابطه با این مساله بحث خواهد شد و به توافق و تفاهم خواهیم رسید.

رئیس جمهور عراق ادامه داد: به یاد دارم که با یکی از مقامات بلند پایه عربی دیدار داشتم، او شروع به صحبت کردن در رابطه با روابط ایران و عراق کرد، من پیش دستی کردم و به او گفتم که روابطمان با ایران برای ما بسیار مهم است، ما با آنها روابط تاریخی و جغرافیایی داریم. او سپس به من گفت جناب رئیس جمهور ما می‌خواهیم که شما با ایران روابط خوبی داشته باشید چه بسا به ما کمک کنید که در منطقه گشایشی ایجاد کنیم.

وی در پایان گفت که عراق می‌تواند پلی برای ایجاد روابط بهتر میان کشورهای منطقه باشد و این مساله به سود همه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، پیش از این نیز محمد علی الحکیم، وزیر خارجه عراق در صفحه توئیتر خود نوشته بود: بغداد به در آغوش گرفتن برادران و دوستان خود و مشورت با آنها در چارچوب مسائل سیاسی و دیپلماتیک ادامه خواهد داد. یازدهم و دوازدهم این ماه حسن روحانی، رئیس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به عراق خواهند آمد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 14 اسفند 1397 ، کدخبر: 97121407476 ، www.isna.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین