پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۱۵۴
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری و صنایع غذایی جهاد دانشگاهی مشهد گفت: سهم چین و هند و دیگر کشور های خارجی از کالاهای سوغات در بازار مشهد تا 45 درصد است.

شعارسال: عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری و صنایع غذایی جهاد دانشگاهی مشهد گفت: سهم چین و هند و دیگر کشور های خارجی از کالاهای سوغات در بازار مشهد تا 45 درصد است.

دکتر آرش قهرمان روز یکشنبه در نشستی با عنوان 'زیارت نوروزی، سوغات در زنجیره گردشگری مشهد' سهم مالی کالاهای تولید چین را در سال 2014 میلادی از بازار سوغات این شهر پنج هزار میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: حتی در حوزه هایی که تولیدات ایرانی مزیت رقابتی دارند به وفور واردات کالاهای سوغات صورت می گیرد.

وی افزود: بر این اساس 65 درصد مهر و تسبیح عرضه شده در بازار سوغات مشهد تولید چین و هند است. این در حالی است که عرضه کالاهای خارجی به عنوان سوغات مشهد فاقد بعد روانی رهیاد و رهاورد زیارتی است و در عین حال موجب ضربه زدن به اشتغال بومی می شود.

رئیس پژوهشکده گردشگری و صنایع غذایی جهاد دانشگاهی مشهد نیز در این نشست گفت: دو هزار و 800 تا سه هزار میلیارد ریال از گردش مالی 20 هزار میلیارد ریالی سالانه مرتبط با سفر زائران به مشهد مربوط به صنعت سوغات است.

دکتر هادی رفیعی همچنین 55 درصد از کل سوغات خریداری شده توسط زوار را در بازار مشهد داخلی و 45 درصد آن را خارجی ذکر و بیان کرد: همچنین سهم صنایع دستی در سبد خرید گردشگران مشهد بخاطر گرانی این نوع کالا فقط 10 درصد است. هزینه برای خرید سوغات در مجموع 17 درصد از کل سبد گردشگری را در این شهر شامل می شود.

وی افزود: اصلی ترین کالاهای سوغات مشهد به لحاظ تعداد و فراوانی شامل نقل و نبات، زعفران، زرشک، پوشاک و پارچه و به لحاظ ارزش ریالی پوشاک، مواد خوراکی و صنایع دستی است.

رئیس پژوهشکده گردشگری و صنایع غذایی جهاد دانشگاهی مشهد ادامه داد: 'فقدان برند معتبر در عرصه تولید سوغات و بی توجهی نسبت به محتوای پیام کالاهای سوغات، ذائقه و پسند مشتریان' از نقاط ضعف صنعت داخلی سوغات مشهد در مقابل رقبای خارجی است.

وی گفت: در این چارچوب اکثر کالاها فاقد عقبه محتوای فرهنگی مرتبط با شهر مقدس مشهد هستند و این در حالی است که تولیدکننده کالای سوغات باید نسبت به اینکه 'گردشگر چه کالایی را به عنوان سوغاتی می خرد، احساس درونی خریدار نسبت به خریدش چیست، سوغات از دید مخاطبان آن چه می تواند باشد و همچنین تحلیل رقبا و ماهیت اصلی محصول' توجه داشته باشد.

دکتر رفیعی مشهد را با جمعیت انبوه زائر و مسافر دارای قابلیت بخورداری از برند تنقلات، گوهرسنگها ، چرم و صنایع دستی توصیف و بیان کرد: الزاما برای دستیابی به بازارهای هدف باید شرایط این کار فراهم شود تا مشتریان سوغات مشهد قادر باشند با اطمینان خاطر و هدف رهیاد و رهبار خرید کنند و بازار نیز به لحاظ اصالت محصولات شفاف شود.

نشست 'زیارت نوروزی، سوغات در زنجیره گردشگری مشهد' با حضور کارشناسان حوزه گردشگری، فعالان بخش خصوصی و تولید عرضه سوغات با هدف بررسی راههای سامانبخشی و رونق بازار و صنعت سوغات این شهر به همت پژوهشکده گردشگری و صنایع غذایی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 26اسفند 1397 ، کدخبر: 83246648،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین