پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۳۵۸
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نشست بانوان کارآفرین استان خراسان رضوی گفت: بانوان مدیران عرصه پایداری فرهنگی هستند که با مدیریت صحیح خود می‌توانند فرصت‌های جدیدی را در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه گردشگری به‌وجود بیاورند.

شعارسال: زهرا احمدی‌پور شب گذشته (چهارشنبه ۱۳ بهمن) در نشست بانوان کارآفرین خراسان رضوی در موزه بزرگ خراسان و پس از شنیدن مشکلات و صحبت‌های بانوان کارآفرین در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره صنایع‌دستی فجر در تهران پس از گذشت ۳۸ سال از انقلاب اسلامی بیان کرد: برای اولین بار، صنایع دستی ‌مانند سایر ابعاد هنری، موفق به برگزاری جشنواره‌ای با عنوان صنایع‌دستی فجر شد.

معاون رئیس‌جمهوری اظهار کرد: این اقدامِ امیدوارکننده نشان از خلاقیت هنرمندان صنایع‌دستی، ازجمله بانوان داشت که امیدوارم در سال‌های آینده علاوه‌بر تهران شاهد برگزاری این جشنواره در سایر استان‌ها نیز باشیم، چون جشنواره صنایع‌دستی فجر ظرفیت مهمی برای حمایت و رونق‌بخشی به صنایع‌دستی و تولیدات هنرمندان دارد.

او با بیان احساس شعف خود نسبت به زمانی‌که بانوان تلاش می‌کنند تا هنر و اصالت ایران حفظ شود افزود: ما مجموعه‌ای هستیم که همه باید با کمک هم زنجیره امید را حفظ کنیم، این تلاش‌ها با هدف ادای دین به هنر است که البته باید تبدیل به بسته اقتصادی و ثروت شود.

او دولت تدبیر و امید را عامل ایجاد این فرصت دانست که زنان در فرایند قانون‌گذاری و خلق قدرت حضور تأثیرگذار داشته باشند و با اشاره به نام‌گذاری سال ۲۰۱۷ به‌عنوان سال «گردشگری پایدار» اظهار کرد: قطعا منظور از نام‌گذاری این سال فقط توجه به عناصر محیط‌زیستی نیست، بلکه اصلی‌ترین بخشی که می‌توانیم به این پایداری دست یابیم گسترش ظرفیت‌های فرهنگی است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: اگر مؤلفه فرهنگ، پایدار شود، اقتصاد نیز پایدار می‌شود، بنابراین معتقدم بانوان مدیران عرصه پایداری فرهنگی هستند.

*باید سوغات مشهد را به گردشگران معرفی کنیم

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در ادامه صحبت‌های خود، با بیان اینکه گردشگری عرصه تنوع و تفاوت است، ادامه داد: خراسان سرزمین تفاوت‌هاست، این سرزمین همیشه مقصد گردشگری در قالب گردشگری پایدار است و می‌تواند فرصت‌های زنجیره‌ای را فراهم کند و همیشه قطب گردشگری بماند.

او در ادامه با بیان اینکه ابعاد دیگر گردشگری، میراث‌فرهنگی و نیز صنایع‌دستی در مشهد باید موردتوجه قرار گیرد، ادامه داد: باید از خود سؤال کنیم که وقتی یک گردشگر وارد مشهد می‌شود، سوغات زیارت در مشهد چیست؟ از این‌رو، اعتقاد دارم صنایع‌دستی اصیل ایرانی باید در مشهد به‌ فروش برسد.

*وزارت صنایع و گمرک باید از ورود کالاهای صنایع دستی غیرایرانی به کشور جلوگیری کنند

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با انتقاد از ورود کالاهای غیرایرانی صنایع‌دستی به کشور ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر کالاهایی از چین و ترکیه وارد می‌شود، در حالی‌که این توانایی را داشته‌ایم که سال‌ها بتوانیم کالاهای ایرانی تولید کنیم. در واقع همانطور که توانایی داشتن یک نام و برند در گردشگری را داریم در صنایع‌دستی نیز باید بتوانیم صاحب کالاهای ایرانی باشیم.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم حمایت وزارت صنایع و گمرک از تولید کالاهای ایرانی ادامه داد: با این حمایت بازار در اختیار کالاهای غیرایرانی قرار نمی‌گیرد. البته خوشبختانه موفقیت‌هایی نیز در این زمینه به دست آمده و شاهد کاهش ۵۰درصدی ورود کالاهای خارجی صنایع‌دستی به ایران هستیم.

*همه ادبیات تولید شده در حوزه گردشگری را جمع‌آوری کرده‌ام

او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به لزوم تهیه سند بالادستی در گردشگری گفت: در مدت فعالیتم در سازمان، ادبیات تولیدشده در عرصه گردشگری و نیز مطالعات این حوزه را به‌منظور تهیه سند بالادستی در عرصه گردشگری جمع‌آوری کرده‌ام.

وی ایران را سرزمین تنوع و مهد گوناگونی نامید و ادامه داد: این ویژگی منحصربه‌فرد در ایران است که باید به مقصدهای گردشگری تبدیل شود و همان‌گونه که در گذشته در هر روستا یک عروسک وجود داشته ــ و این سنت اکنون فراموش شده - باید امروز هم آن‌ها را احیا کنیم، چراکه اعتقاد دارم از سنت‌ها دور شده‌ایم و نسل جوان دچار سرگشتگی شده است؛ معتقدم بانوان کارآفرین می‌توانند این خلأ را پر کنند.

*باید از دوران ابتدایی صنایع دستی را به کودکان بیاموزیم

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی ادامه داد: مدارس به‌عنوان یک مرجع رسمی نقش مهمی در صنایع‌دستی دارند و اگر صنایع‌دستی به دانش‌آموزان آموزش داده شود، به جزء لاینفک زندگی ما تبدیل می‌شوند.

احمدی‌پور افزود: ظرفیت‌های تمدنی می‌توانند در قالب همکاری و با استفاده از ظرفیت سمن‌ها در تولید ثروت به‌کار گرفته شوند.

*همه استان‌ها موظف به ارائه ظرفیت‌های گردشگری خود به دولت‌اند

او با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور در هفدهمین کنوانسیون راهنمایان جهانی گردشگری بیان کرد: رئیس‌جمهوری در این مراسم گفت همان‌گونه که اگر جان انسان گرفته شود قابل‌احیا نیست اگر بنای تاریخی هم تخریب شود، قابل‌بازگشت نیست.

وی گفت: این نشان از توجه دولت به حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری است و همه استان‌ها در حال حاضر موظف شده‌اند که ظرفیت‌های گردشگری خود را به دولت ارائه کنند، و حوزه گردشگری به‌عنوان رکن رکین در اقتصاد مقاومتی موردتوجه قرار گرفته است.

*زنان با قصه‌ها و نواها، میراث ناملموس کشور را حفظ کرده‌اند

فرشته سلجوقی، مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان رضوی، نیز در این مراسم با اشاره به نقش بانوان در حفظ و صیانت میراث ناملموس گفت: بانوان به‌عنوان مدیران فرهنگی در هر خانواده نقش مهمی در حفظ و صیانت از میراث ناملموس دارند که با قصه‌ها و نواهای مختلف این میراث را حفظ کرده‌اند.

در این نشست همچنین تعدادی از بانوان کارآفرین به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پرداختند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 14 بهمن 1395، کدمطلب: 95111409619 ،www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین