پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۹۷۱۴۸
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲
عضو هیات مدیره کانون عالی کارفرمایان با برشمردن مشکلات و موانع پیش روی تولیدگفت: در سال ۹۸ تأکید رهبر انقلاب بر تقویت پول ملی، کاهش بیکاری و افزایش رفاه اجتماعی است.

شعار سال: با اشاره به نام گذاری سال ۹۸ با عنوان «رونق تولید» از سوی رهبر انقلاب اظهار داشت: نوروز لحظه‌ای عزیز برای ایرانی‌ها است. همه مردم ما با هر سلیقه‌ای تحویل سال و نوروز را مهم می‌دانند. در انقلاب اسلامی نیز نوروز با پیام رهبری نظام آغاز می‌شود؛ چه در زمان حضرت امام رحمت‌الله علیه و چه امروز در دوران مقام معظم رهبری. ایشان طی بیش از یک دهه اخیر هر سال را با عنوانی نامگذاری کردند که فلسفه این اقدام جلب توجه مردم به یک ارزش و همین‌طور در نقطه مقابل آن به یک مشکل است و نیز اشرافی که به مسائل کشور دارند، هر سال ملت را به یک موضوع توجه می‌دهند.

وی ادامه داد: رهبری در واقع از میان همه ارزش‌ها و جهت‌گیری‌های مطلوب، یک ارزش را برجسته می‌کنند و در صدر قرار می‌دهند تا توجه همگان را به اولویت مهم همان سال جلب می‌کنند که این اقدام نوعی اعتلای فرهنگ عمومی جامعه است.

آهنی‌ها با بیان اینکه در جامعه ما مشکلات کم نیستند و البته در مقابل، نقاط قوت بسیاری هم وجود دارد، افزود: رهبری همیشه معتقدند باید در کنار مزایا و نقاط قوت، عیب‌ها را هم گفت؛ همین‌طور که برعکس آن را هم تأکید می‌کنند.

عضو هیأت مدیره کانون عالی کارفرمایان، با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته ملاحظه می‌شود که رهبر انقلاب توجه همگان را به مقوله اقتصاد و مؤلفه‌های آن جلب می‌کنند، گفت: دشمن نیز تمام انرژی خود را از راه تضعیف اقتصاد کشور به کار می‌گیرد و بعضاً غفلت مسئولان نیز مزید بر علت است.

وی، با اشاره به وجود قوانین مانع و مزاحم تولید، گفت: عدم ثبات در قوانین و بی‌برنامگیهای دولت یکی از موانع مهم پیش روی تولیدکنندگان است.

آهنی‌ها، مشکلات انتقال ارز، پیچ و خم‌های اداری برای تأمین مواد اولیه خارجی توسط دستگاه‌های ذی ربط و قاچاق را از دیگر موانع رونق تولید و صادرات عنوان کرد و افزود: متأسفانه دریافت مالیات بر ارزش فزوده از تولید نیز سال‌ها در انتظار اصلاح در مجلس است و باعث شده بخشی از افزایش قیمت تمام شده کالا به دلیل دریافت این نوع مالیات از تولیدکنندگان باشد.

وی تاکید کرد: حمایت عملی از واحدهای کوچک و متوسط، خروج تدریجی و برنامه ریزی شده از اقتصاد دولتی و حرکت به سمت اقتصاد مردمی و سایر حمایت‌های منتهی به رونق تولید را می‌توان با عملکرد جهادی در مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و قوه مجریه حل کرد و قدرت خود را در زمینه اقتصادی به رخ دشمنان کشید.

عضو کارفرمایی شورای عالی کار تاکید کرد: سلسله نام‌گذاری‌ها سال‌های اخیر نشان دهنده دغدغه‌های رهبر انقلاب در موضوع اقتصاد بوده که در فرمایشات ایشان نیز تبلور یافته است، ادامه داد: به نحوی که در سال ۹۸ تأکید رهبر انقلاب بر تقویت پول ملی، کاهش بیکاری و افزایش رفاه اجتماعی بوده تا در نهایت رضایت مردم را در پی داشته باشد.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال «حمایت از کالای ایرانی» در سال ۹۷ گفت: اگر چه شعار سال گذشته با رویکرد حمایت از تولید و کار و کارگر ایرانی بود اما آنطور که انتظار می‌رفت، همه موضوعاتی که مدنظر این پیام بود، اجرایی نشد؛ بنابراین شاید بهتر باشد مجریان و دولتمردان، هر سال شیوه اجرا را رصد و پایش کرده و درصد تحقق اهداف را اعلام کنند.

این فعال کارفرمایی تاکید کرد: اگر چه اقتصاد مقاومتی به عنوان یک بسته پیش روی سیاستگذاران قرار دارد اما به درستی اجرا نمی‌شود. اگر این سیاست آن گونه که از سوی رهبر انقلاب اعلام شده عملیاتی می‌شد، امروز تولید ما «درون زا» و «برون نگر» بود، به این مفهوم که هم رونق تولید و هم افزایش صادرات باید حاصل می‌شد و اقتصاد ایران در مورد تکانه‌هایی که امروز با آن مواجه است، از درجه تاب آوری بالاتری برخوردار بود، بنابراین باید مجدد به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بازگشت و رونق تولید را در سایه آن محقق کرد.

آهنی‌ها با بیان اینکه، پایین بودن سطح دانش فنی در برخی صنایع منجر به پایین بودن کیفیت کالاها و بالا بودن قیمت تمام شده گردیده است، افزود: عدم تربیت نیروی متخصص به میزان کافی در هر رشته‌ای را می‌توان دلیل پایین بودن کیفیت تولید دانست، ضمن اینکه اشکالاتی نیز در حوزه سیاستگذاری و ارتباطات سیاسی وجود دارد که در کنار تحریم‌هایی که چهل سال بر کشور حاکم بوده، اثرات منفی در تولید و اقتصاد بر جای گذاشته است.

وی افزود: بنابراین باید علاوه بر اینکه بهره وری را مدنظر قرار داریم، در حوزه تولید به مواردی همچون زنجیره تأمین بازار، تنظیم آن و عرضه کالاها توجه کرده و به فراهم سازی زیرساخت‌های حمل و نقلی در زنجیره عرضه بپردازیم که اتفاقاً تأثیر مستقیمی بر موفقیت حوزه تولید دارد.

عضو هیأت مدیره کانون عالی کارفرمایان، تاکید کرد: برای تحقق شعار امسال نیز تمامی سیاستگذاران، تصمیم سازان و قانونگذاران باید کمر همت ببندند و تلاش کنند تا منویات و دغدغه‌های رهبر انقلاب را برآورده سازند، چرا که در شرایط تحریمی پیش رو، اقتصاد ایران باید وابستگی خود را به خارج بیش از پیش کاهش دهد.

این فعال کارفرمایی همچنین ادامه داد: نکته بعدی در بحث رونق تولید، زمینه سازی برای انجام تولید رقابتی و عرضه آن در بازارهای جهانی است؛ که در این صورت صادرات نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کند و سیاستگذاران باید با دقت عمل بیشتری در حوزه آن تصمیم گیری کنند، به خصوص اینکه با مجموعه سیاست‌های دولت در سال ۹۷ در حوزه صادرات، صادرکنندگان با چالش‌ها و فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه شدند، بنابراین اگر قرار است تولید داخلی رونق یابد، باید توجه ویژه ای به صادرات داشت، چرا که کالاهای صادراتی بیشترین میزان از مؤلفه‌های تولید رقابتی را در خود جای داده‌اند.

سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 1 فروردین 98، کد مطلب: 4573431: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین