پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۳۵۷
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
مقاله‌ای با عنوان «شبیه‌سازی دوبعدی جریان‌های سیلابی شهری با مدل CCHE۲D (مطالعه موردی: شهر آق‌قلا)» در زمستان ۱۳۹۶ توسط دانشجویان دانشجویان مهندسی عمران تبریزمنتشر شد که در آن نسبت به وقوع سیل در منطقه آق‌قلا هشدار داده شده بود.

شعارسال: مقاله‌ای با عنوان «شبیه‌سازی دوبعدی جریان‌های سیلابی شهری با مدل CCHE۲D (مطالعه موردی: شهر آق‌قلا)» در زمستان ۱۳۹۶ توسط دانشجویان دانشجویان مهندسی عمران تبریزمنتشر شد که در آن نسبت به وقوع سیل در منطقه آق‌قلا هشدار داده شده بود.

به نقل از خبرآنلاین، نویسندگان مقاله چنین نتیجه گرفته بودند که: " با توجه به الگوی جریان شکل گرفته در سیلاب مذکور و نقشه‌های شاخص مخاطره، تخلیه کلی شهر امری ضروری به نظر می‌رسد. از طرفی با توجه به مساحت پهنه پرخطر، میزان خسارات وارده سنگین خواهد بود.( متن کامل مقاله(

پیش‌بینی وقوع سیل آق‌قلا در سال ۱۳۹۶ توسط دانشجویان

در این تحقیق با استفاده از نرم افزار CCHE ۲ D. به بررسی بازتاب رفتار هیدرولیکی شهر آق قلا در برخورد با سیلاب‌های ۱۰۰ ساله رودخانه‌ی گرگان‌رود پرداخته شده و با استفاده از شاخص مخاطره، ورودی لازم برای تدوین برنامه واکنش سریع، مدیریت بحران، بیمه سیلاب استخراج گردیده است.

سایر نتایج حاصل از این تحقیق به شرح زیر است:

۱- استفاده از مدل‌های عددی دوبعدی پیشرفته به‌جای مدل‌های یک‌بعدی می‌تواند نتایج بهتری را برای مدیریت سیلاب‌های شهری و تدوین برنامه واکنش سریع در اختیار قرار دهد.

۲- با توجه به اهمیت توسعه شهر‌ها در مبحث توسعه پایدار و رابطه آن با سیلاب‌های شهری، در صورت گسترش مناطق شهری، توسعه شهر آق‌قلا به‌صورت عرضی و نه در جهت مسیل رودخانه امری ضروری به نظر می‌رسد.

۳- با توجه به الگوی سیلاب شکل‌گرفته در محدوده شهر آق‌قلا، یک سری نواحی در امتداد مسیر رودخانه پس از ورود سیلاب به‌سرعت تحت تاًثیر قرارگرفته و سیلاب از این نواحی به مسیر فرعی وارد می‌شود. احداث سازه‌هایی مانند دایک و دیواره‌های سیل‌بند می‌تواند از خروج جریان در زمان سیل از این نواحی جلوگیری کند.

۴- با توجه به نقشه‌های شاخص مخاطره در محدوده شهر آق‌قلا، غالب مناطق متاًثر از سیلاب، در وضعیت پرخطر قرار دارند. این مناطق به‌شدت دچار آسیب شده و برای شهروندان نیز بسیار خطرناک است. تخلیه سریع این مناطق می‌تواند از اولویت‌های تدوین برنامه واکنش سریع و مدیریت بحران باشد.

۵- یکی از مسائل مهم دیگر دسترسی به مناطق سیل‌زده است. با مشاهده نقشه‌های شاخص مخاطره می‌توان مناطق دسترسی را تبیین و اقدامات ضروری را به انجام رساند.

۶- با توجه به الگوی جریان شکل‌گرفته در سیلاب مذکور و نقشه‌های شاخص مخاطره تخلیه کلی شهر امری ضروری به نظر می‌رسد.



شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک، تاریخ انتشار: 5فروردین 1397 ، کدخبر: 2872،www.tabnakjavan.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین