پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 25
کد خبر: ۱۹۹۵۴۱
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۸
اگرچه حمایت از تولید ملی و توسعه پایدار در بخش کشاورزی همواره در دستور کار بانک کشاورزی قرار داشته، اما با آغاز طرح ملی توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری، پرداخت این تسهیلات بیش‌ازپیش در اولویت برنامه‌های اعتباری این بانک قرار گرفت؛ به‌طوری‌که عملکرد این بانک در صدر جدول پرداخت‌های سیستم بانکی و در جایگاه نخست قرار دارد.

شعارسال: آمار روزانه عملکرد بانک کشاورزی در طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری به‌دستور روح‌الله خدارحمی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل این بانک، در صفحه نخست وب‌سایت بانک کشاورزی قرار گرفت تا به‌صورت روزانه گزارشی از مبلغ و تعداد تسهیلات پرداختی، طرح‌های مصوب و همچنین میزان اشتغال‌زایی آن‌ها را در اختیار علاقه‌مندان بگذارد.

مسیر درآمدزایی در بخش تولید فراهم شود

در همین رابطه علی ‌خان‌محمدی، نایب‌رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران، با اشاره به سیاست‌های بانک کشاورزی در زمینه توسعه اشتغال پایدار روستایی اظهار داشت: برای توسعه اشتغال پایدار روستایی، بانک کشاورزی سیاست توسعه پرورش ماهی و میگو و همچنین مکانیزاسیون بخش کشاورزی را جزو دستور کار خود قرار داده است. این اقدام در حالی از سوی بانک کشاورزی پیگیری و مطرح می‌شود که در شرایط کنونی اکثر قریب به اتفاق تولید‌کنندگان به بانک بدهی دارند. خان‌محمدی، در ادامه با بیان این‌که به‌مدت دو سال است مبحث مکانیزاسیون در صدر قرار گرفته، یادآور شد: با وجود این‌که بانک کشاورزی سیاست‌های توسعه بخش مکانیزاسیون را در شرایط کنونی جزو دستور کار خود قرار داده است، ولی تاکنون موانع موجود از مسیر مکانیزاسیون برطرف نشده. نایب‌رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران در ادامه با بیان این‌که باید روش‌های پرداخت تسهیلات از سوی بانک کشاورزی مشخص شود، افزود: از سوی دیگر بانک کشاورزی باید روش خود را برای کاربردی‌کردن تسهیلات در بخش تولید راحت و آسان کند. وی افزود: در حال حاضر برخی از طرح‌های کشاورزی به‌علت بدهی بانکی از سوی بانک به مزایده گذاشته شده است؛ بنابراین اگر هدف بانک کشاورزی توسعه بخش کشاورزی در بخش‌هایی نظیر مکانیزاسیون، توسعه و پرورش ماهی و میگو است، در ابتدا باید مسائل مربوط به دریافت تسهیلات را مرتفع کند.

خان‌محمدی در ادامه با تأکید بر لزوم راه‌اندازی سامانه آموزشی یادآور شد: باید بانک این موضوع را بررسی کند که چرا تاکنون نتوانسته است اعتبارات را جذب و از آن بهره‌برداری کند. این در حالی است ‌که تنها ترسیم اهداف و اظهارنظر درباره آن مشکلی را از بخش تولید کشور حل نمی‌کند. وی در ادامه با تأکید بر لزوم تغییر در سمت‌وسوی سیاست‌های بانک در زمینه پرداخت تسهیلات گفت: در روند ارائه تسهیلات در قدم نخست باید کشاورزان را آگاه کنیم که می‌توانند از بخش‌هایی از تولید منتفع شوند. نایب‌رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران با بیان این‌که آمار ارائه تسهیلات نباید فقط در صفحات ذکر شود، افزود: به‌منظور توسعه سیاست‌های بخش کشاورزی، آمارها باید بر بخش تولید متمرکز شود. خان‌محمدی ادامه داد: طی چند روز گذشته، هم‌زمان با افزایش قیمت گوشت و ماهی، سیاست ارائه تسهیلات در این حوزه‌ها مطرح شد. این در حالی است که برای به‌نتیجه‌رسیدن توسعه پرورش ماهی و میگو باید تسهیلات در بخش تولید نقش خود را، از نظر ساماندهی بازار، به‌درستی ایفا کند تا در بازار تولید و مصرف درآمدزایی صورت گیرد.

طرح‌های کشاورزی باید توجیه اقتصادی داشته باشند

از سوی دیگر حسن آقا‌زاده، مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرمابی، با اشاره به سیاست‌های توسعه بانک کشاورزی در تولید و پرورش ماهی و میگو، اظهار داشت: برای توسعه کشاورزی در این بخش باید طرح‌های دارای توجیه اقتصادی در روستاها متمرکز شوند. این در حالی است که تاکنون طرحی در این زمینه اعلام و ارائه نشده است. وی ادامه داد: بانک کشاورزی در سال 97 در مجموعه آبزی‌پروری به طرح‌های دارای افزایش تولید تسهیلاتی پرداخت نکرده است. ازاین‌رو آمارهایی که مسئولان در زمینه پرداخت تسهیلات ارائه می‌کنند، تاکنون عملیاتی نشده است.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرمابی، با اشاره به اجرای طرح توسعه میگو و ماهی از سوی بانک کشاورزی، گفت: در حال حاضر طرح‌هایی نظیر پرورش ماهی در قفس در حالی مطرح شده است که ما در بخش پرورش ماهی و میگو طرح‌های نیمه‌تمام داریم. با وجود این‌که این طرح جنبه‌های مثبتی دارد، ما نباید تا زمانی که طرحی را به سرانجام نرسانده‌ایم به‌دنبال طرح‌های جدید باشیم. آقازاده ادامه داد: اگر امروز میانگین تولید در واحد سطح 200 هزار تن باشد، این قابلیت را داریم که میانگین تولید را در این بخش تا سه برابر افزایش دهیم. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم بانک کشاورزی از طرح‌های نیمه‌تمام گذشته حمایت کند، نه این‌که با ارائه تسهیلات به طرح‌های جدید موجب هدررفت منابع در بخش کشاورزی شود. آقازاده افزود: در تولید و پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی، میانگین ظرفیت تولید ما سه برابر امروز است؛ یعنی اگر امروز واحدها 100 تن تولید می‌کنند، این میزان از تولید را می‌توان با کم‌ترین هزینه، تا سه برابر افزایش داد. در این شرایط معتقدیم که بانک کشاورزی برای رسیدن به اهداف باید تلاش کند. وی با بیان این‌که پرداخت بی‌ضابطه تسهیلات تنها تعداد بدهکاران بانکی را افزایش می‌دهد، یادآور شد: تنها مسأله‌ای که در روند ارائه تسهیلات رخ می‌دهد، این است که نظرات بانک محقق نمی‌شود. وی در ادامه، با تأکید بر لزوم سیاست‌گذاری در روند ارائه تسهیلات، یادآور شد: میانگین تولید در بخش ماهیان گرمابی 200 هزار تن است که با جزئی‌ترین سرمایه میانگین تولید در این بخش به سه برابر افزایش پیدا می‌کند. آقازاده با بیان این‌که میانگین تولید در بخش ماهیان گرمابی با کم‌ترین سرمایه افزایشی می‌شود، افزود: به‌اعتقاد من درصورتی‌که راندمان در بخش تولید کشور افزایشی شود، همه افرادی که توسعه آبزی‌پروری را در کشور نهادینه کرده‌اند، می‌دانند که میزان چهار تن در هکتار را می‌توان به 200 تن در هکتار افزایش داد.

روند پرداخت تسهیلات باید هدفمند شود

همچنین آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولید ماهیان سردآبی، با اشاره به سیاست‌های توسعه‌ای بانک کشاورزی برای توسعه پرورش ماهی و و میگو اظهار داشت: باید روند پرداخت تسهیلات در بخش‌های مختلف هدفمند باشد. وی، با بیان این‌که برخی از زیرمجموعه‌های فعال در حوزه آبزیان به سرمایه در گردش نیاز دارند، افزود: در حال حاضر ما در تأمین سرمایه در گردش این واحدها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌ایم. این در حالی است که مشخص نیست میزان تسهیلات بانک کشاورزی برای توسعه پرورش آبزیان چه میزان است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولید ماهیان سردآبی یادآور شد: به‌دلیل افزایش قیمت ارز، با افزایش هزینه‌های تولید در کشور مواجه شده‌ایم. این در حالی است که بسیاری از مزارع ما در بخش پرورش ماهی نمی‌توانند فعالیت کنند؛ ازاین‌رو، به تسهیلات کم‌بهره نیاز داریم تا تولید‌کننده بتواند ضمن خرید نهاده‌ها، تابلوهای خود را فعال کند. نبی‌زاده، با بیان این‌که قیمت‌های تولید روندی افزایشی داشته، افزود: مزرعه‌دار سرمایه‌ای برای تولید ندارد، پس ترجیح می‌دهد سرمایه‌های خود را در بانک سپرده‌گذاری کند تا سود سرمایه خود را دریافت کند. وی در ادامه، با بیان این‌که طرح‌های جدید توجیه اقتصادی ندارد، افزود: درصورتی‌که طرح‌های نیمه‌تمام تکمیل شود، بسیاری از مشکلات مملکت حل می‌شود. مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولید ماهیان گرمابی افزود: قرار بود بند «خ» ماده 33 اجرایی شود، مخصوصاً برای کشاورزانی که خسارت دیده‌اند، اما متأسفانه از ابتدای سال تا کنون شاهد اجرایی‌شدن آن نبودیم. نبی‌زاده، با بیان این‌که طرح‌های آبزی‌پروری در بخش پرورش قزل‌آلا و ماهیان سردآبی هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد، افزود: درصورتی‌که یک تولید‌کننده از صفر شروع به ساختن کارگاهی کند، هزینه‌های تولیدش به اندازه‌ای بالاست که عملاً بازگشت سرمایه آن شخص شش سال به‌طول می‌انجامد.

اعتبار تخصیصی موجب مکانیزه‌شدن مزارع می‌شود

از سوی دیگر محمد معلم، رئیس اتحادیه آبزیان خوزستان، با اشاره به سیاست بانک کشاورزی در زمینه توسعه پرورش ماهی و میگو، اظهار داشت: درصورتی‌که مانعی بر سر راه جذب اعتبارات وجود نداشته باشد و به بخش‌های مختلف تخصیص یابد، قطعاً در تأمین اعتبار برای مکانیزه‌کردن مزارع و تأمین نهاده‌های تولید مؤثر خواهد بود. در ادامه، رئیس اتحادیه آبزیان خوزستان ارائه تسهیلات بیش‌تر برای توسعه پرورش ماهی و میگو را عملاً موجب گردش بیش‌تر در مسیر تولید عنوان کرد و افزود: این تسهیلات کمک خوبی برای رونق امر تولید است، مشروط بر این‌که مشخص باشد اعتبار تخصیص‌داده‌شده در جاهای مناسب پرداخت شده و می‌تواند در افزایش امر تولید مؤثر باشد. معلم در ادامه با بیان این‌که اعتبارات تخصیصی باید به‌درستی مدیریت شود، افزود: در بحث پرداخت تسهیلات نباید مانعی ایجاد شود. در مقطعی بانک در بخش پرداخت اعتبارات حالت انقباضی در پیش گرفت، اما امیدوارم با سیاستی که بانک مرکزی در پیش گرفته است، در روند پرداخت تسهیلات گشایشی شود. وی افزود: در راستای اجرای سیاست‌های حمایتی بانک کشاورزی از طرح‌های راکد و غیرفعال، مزارع پرورش میگو احیاء و راه‌اندازی می‌شود. معلم، با بیان این‌که این اقدام بانک کشاورزی با هدف توسعه پایدار و ایجاد اشتغال همسو با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، ابراز امیدواری کرد با تداوم رویه کنونی و حمایت این بانک از طرح‌های راکد شاهد رشد هرچه بیش‌تر تولیدات بخش آبزی‌پروری، افزایش میزان اشتغال و کاهش حجم مطالبات این بخش باشیم.

لزوم افزایش میزان تسهیلات کشاورزی

محمدی، زنبور‌دار نمونه، با اشاره به سیاست‌های حمایتی بانک کشاورزی از کشاورزان برای توسعه طرح‌های اشتغال‌زایی در روستاها افزود: براساس قوانین، میزان تسهیلاتی که به بخش زنبورداری تخصیص داده شد قابل‌توجه نیست؛ همین مسأله موجب می‌شود که طرح‌های دارای توجیه اقتصادی به‌دلیل کمبود اعتبارات از بین بروند، زیرا نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. این زنبوردار نمونه، با تأکید بر لزوم افزایش میزان تسهیلات در بخش‌های مختلف کشاورزی یادآور شد: درصورتی‌که میزان تسهیلات ارزشمند و قابل‌توجه باشد، طرح‌های دارای توجیه اقتصادی به سرانجام می‌رسند.

ارائه تسهیلات باید با برنامه‌ریزی باشد

از سوی دیگر محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، درباره سیاست‌های بانک کشاورزی در زمینه توسعه مکانیزاسیون و اشتغال روستایی اظهار داشت: تسهیلات اگر قابل‌توجه نباشد و کارمزد و بهره‌های سنگینی داشته باشد، ممکن است برخی با دریافت این تسهیلات به فعالیت‌هایی غیر از امور کشاورزی بپردازند. درصورتی‌که روند ارائه تسهیلات با برنامه‌ریزی‌های دقیق صورت بگیرد، ارائه تسهیلات می‌تواند موجب توسعه بخش کشاورزی شود. یوسفی یادآور شد: درصورتی‌که روند ارائه تسهیلات به افزایش میزان تولید و بهره‌وری منجر شود، میزان اشتغال در بخش کشاورزی افزایش می‌یابد. وی درباره سیاست بانک مرکزی در روند ارائه تسهیلات به کشاورزان یادآور شد: در حال حاضر بانک کشاورزی در بخش‌هایی نظیر مرغداری ضوابطی را تعیین کرده است؛ برای مثال، برای واحدهای تولید‌کننده مرغ گوشتی تسهیلات سه‌ماهه در نظر گرفته است که پس از پایان دوره سه ماه باید مجدداً تمدید شود که این مورد درخور تجدیدنظر است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:17فروردین1398 ، کدخبر: 64784: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین