پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۶۳۷
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی یکی دیگر از چالش‌های کشورها در بخش آب است. در حال حاضر در بسیاری از نواحی کشور سطح سفره‌های آب زیرزمینی افت کرده و با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر افزایش بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی تشدید شده و خسارت غیر‌قابل‌جبرانی را به منابع آب زیرزمینی کشور وارد آورده است.

شعارسال: حسن باغبان، کارشناس حوزه کشاورزی اظهار داشت: از سال 75، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، در استان یزد فعالیت‌های مربوط به ساخت گلخانه را در مقیاس کوچک آغاز کردم و پس از سال 80 آن را توسعه دادم. پس از دو سال فعالیت در این بخش جذب ناظران گندم شدم. وی ادامه داد: در سال 86 با عزیمت به شهرستان پاکدشت، فعالیت خود را آغاز کردم تا این‌که در سال 93 مجدداً در بخش ناظران گندم شروع به خدمت کردم. از سال 87 بنا به دستور وزارت جهاد کشاورزی شرکتی را به ثبت رساندیم تا بتوانیم با وزارت جهاد کشاورزی همکاری کنیم.

باغبان یادآور شد: در سال 93 بنا به دستور مجلس شورای اسلامی، جذب جهاد کشاورزی پاکدشت شدم و به‌مدت دو سال، تا سال 95، در بخش زراعت فعالیت کردم. پس از دو سال به‌دلیل فعالیت‌هایی که بیرون از مجموعه داشتم، به این نتیجه رسیدم که فعالیتم در شرکت به‌ زیان مجموعه است. در نتیجه از سال 95 فعالیت خود را در دفتر متمرکز کردم؛ درنتیجه با حمایت دوستان و عنایت خداوند متعال توانستم در حوزه احداث گلخانه به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنم. این کارشناس حوزه کشاورزی، با بیان این‌که گلخانه ما تحت لیسانس طرح گلخانه اسپانیایی است، افزود: در حال حاضر تمام محصولات گلخانه‌ای ما به‌صورت داخلی تولید می‌شود و سعی کردیم تا آن‌جا که می‌توانیم ایرادات کار را برطرف کنیم. باغبان از راه‌اندازی 30 گلخانه کوچک‌مقیاس در حدود سه تا چهار هزار متر از دو سال پیش تاکنون خبر داد و افزود: در حال حاضر دو پروژه بزرگ سه و پنج هزار هکتاری در دست احداث داریم. این در حالی است که چشم‌انداز توسعه آن‌ها به‌طور میانگین در حدود 15 تا 20 هزار هکتار است. این کارشناس حوزه کشاورزی، در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سه هکتار گلخانه در پاکدشت یادآور شد: پنج هکتار دیگر نیز در پاکدشت در سال آینده تأسیس می‌شود. همچنین طرح راه‌اندازی سه هکتار دیگر نیز در گرمسار در دستور کار قرار گرفته که تاکنون 30 تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. باغبان در ادامه، با بیان این‌که به گلخانه‌های کوچک‌مقیاس تسهیلات زودبازده با درصد سود پایین پرداخت می‌کنند، افزود: در حال حاضر میزان تسهیلات پرداختی انواع مختلفی دارد که هدف از ارائه آن اشتغال‌زایی در روستا و همچنین بهره‌برداری سریع از منابع آب است.

این کارشناس حوزه کشاورزی، با اشاره به کمبود منابع آب زیرزمینی اظهار داشت: در حال حاضر ما در سفره‌های آب زیرزمینی با کمبود ذخایر منابع آبی مواجه هستیم، ازاین‌رو باید به‌سمتی برویم که بالاترین میزان بهره‌وری را از منابع آبی کشور داشته باشیم. وی ادامه داد: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی یکی دیگر از چالش‌های کشورها در بخش آب است. در حال حاضر در بسیاری از نواحی کشور سطح سفره‌های آب زیرزمینی افت کرده و با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر افزایش بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی تشدید شده و خسارات غیر‌قابل‌جبرانی را به منابع آب زیرزمینی کشور وارد آورده است. باغبان یادآور شد: با توجه به روند رشد جمعیت کشور و تشدید نیاز بخش‌های مختلف، افزایش مصرف آب بخش شهری، روستایی و صنعتی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. آب در فرآیند توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور نقش عمده و کلیدی دارد. افزایش تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی، توسعه مراکز جمعیت شهری و روستایی و بهبود و ارتقای کیفیت زندگی در گرو سرمایه‌گذاری‌های لازم و هماهنگ در ابعاد مختلف توسعه و بهره‌برداری از منابع آب است. این کارشناس حوزه کشاورزی، در ادامه با بیان این‌که باید تلاش شود تا بیش‌ترین سطح درآمد را در حوزه کشاورزی کشور داشته باشیم، یادآور شد: در حال حاضر گلخانه مهم‌ترین مکان برای بهره‌برداری سریع از سفره‌های آب زیرزمینی است. خوشبختانه با اقداماتی نظیر حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی و افزایش صدور پروانه در روستاها شرایطی فراهم شده است تا روستاییان به کار و فعالیت دلگرم شوند. وی در ادامه با اشاره به تعداد گلخانه‌های کوچک با مقیاس 10 نفر یادآور شد: در حال حاضر پروژه گلخانه‌های فوق با تسهیلات زودبازده و درصد سود پایین در حال انجام است. این در حالی است که هم‌اکنون در حال فنداسیون‌گذاری آن هستیم.

وی در ادامه با اشاره به انواع تسهیلات پرداختی یادآور شد: در حال حاضر مدل پرداخت تسهیلات در بازار متفاوت است، به‌طوری‌که بخشی از تسهیلات از سوی بانک کشاورزی و بخشی دیگر از سوی صندوق پرداخت می‌شود. وی ادامه داد: در حال حاضر هدف از ارائه این تسهیلات ایجاد اشتغال در روستاها و نگهداری کشاورزان در آن منطقه و مهم‌تر از همه بهره‌وری از منابع آب است. این کارشناس حوزه کشاورزی، با اشاره به کمبود منابع آب در سفره‌های زیرزمینی یادآور شد: در حال حاضر ایران در سفره‌های زیرزمینی با مشکل کمبود منابع آبی مواجه است؛ ازاین‌رو باید کشت‌هایی در مناطق کشاورزی انجام شود که بتوانیم با بهره‌وری سریع، با کم‌ترین سطح کشت بیش‌ترین درآمد را از منابع سفره‌های زیرزمینی داشته باشیم. وی در ادامه یکی از موفقیت‌های مجموعه خود را ارائه خدمات به کشاورزان اعلام کرد و افزود: در ابتدا ما به‌عنوان تولید‌کننده در این بخش فعالیت می‌کردیم و سپس فعالیت‌های خود را در بخش خدمات گسترش دادیم. باغبان با بیان این‌که در شهرستان پاکدشت دارای یک گلخانه چهار هزارمتری هستیم، یادآور شد: در این بخش صرفاً تولیدات به‌صورت نشاء صورت می‌گیرد.

این کارشناس حوزه کشاورزی، با بیان این‌که تسهیلات پرداختی در دو بخش از سوی بانک کشاورزی و صندوق‌های کارآفرینی میان کشاورزان توزیع می‌شود، افزود: کشاورز 80 درصد هزینه را از بانک دریافت می‌کند و حدود 20 درصد منابع را به‌صورت مستقیم تأمین می‌کند تا بتواند نسبت به جمع‌آوری سازه اقدام کند. وی ادامه داد: با رایزنی‌هایی که از سوی بانک کشاورزی و وزارت جهادی کشاوری انجام شده، به‌دلیل تلاطم بازار، وام‌های مصوب‌شده به کشاورزان پرداخت شد و خوشبختانه مبلغ تسهیلات افزایش یافت تا کشاورزان بتوانند افزایش قیمت مواد اولیه خود را جبران کنند. این کارشناس حوزه کشاورزی، در ادامه با بیان این‌که دو اقدام متفاوت در بحث گلخانه و روستاها در حال انجام است، یادآور شد: با اقدامات توسعه‌ای فعلی در ابتدای امر می‌توانیم بهره‌وری تقریباً مناسبی از سطح آب داشته باشیم تا از منابع آب زیرزمینی درست و بهینه استفاده کنیم و همچنین کشاورزی بخش روستایی را مجدداً رونق بدهیم. این کارشناس حوزه کشاورزی، یادآور شد: بسیاری از روستاهای ما به‌دلیل کمبود منابع آب در کشور خالی از سکنه شده‌اند. با آمدن دوباره امکانات به روستاها کشاورزی ما دوباره رونق می‌گیرد. درصورت توسعه بخش کشاورزی زیرمجموعه پایه کشور ما از نظر تولید مواد غذایی توسعه پیدا می‌کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:27بهمن1397 ، کدخبر: 62470: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین