پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۶۵۳
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
رسانه‌های غربی در روزهای گذشته گزارشاتی مبنی بر این که احتمالاً وزارت خارجه آمریکا در روزهای آینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان سازمانی تروریستی معرفی کند، منتشر کرده‌اند.
شعارسال: تلاش برای تروریستی نامیدن سپاه در سال‌های گذشته نیز بارها توسط مقامات و رسانه‌های آمریکایی مطرح شده بود، اما بدلیل تبعات آن هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نگرفته بود.

بر اساس گزارشی که روزنامه وال استریت ژورنال منتشر کرده اگر چنین اتفاقی رخ دهد برای اولین بار است که نیروی مسلح رسمی و قانونی یک کشور به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود. تا کنون وزارت خارجه آمریکا از موضع گیری در قبال این گزارشات خودداری کرده است. بنا به ادعای رویترز این تصمیم تا روز دوشنبه یعنی فردا توسط وزارت خارجه آمریکا اعلام خواهد شد.

البته عنوان شده بین مقامات آمریکایی درباره تروریستی نامیدن سپاه اختلافاتی هم بوجود آمده است؛ اتفاقی که قبلاً نیز در زمان وزارت خارجه رکس تیلرسون پیش آمده بود. ظاهراً مایک پمپئو و جان بولتون از طرفداران سرسخت رویکرد خصمانه واشنگتن در قبال سپاه هستند، اما وزارت دفاع و سیا به اثر بخش بودن چنین تصمیمی به دیده شک می‌نگرند و اینکه احتمالاً اتخاذ چنین تصمیمی می‌تواند خطراتی را متوجه نیروهای آمریکایی که در خارج از مرزهای این کشور مستقرند، کند.

دو سال قبل بعد از حدس و گمانه های فراوان، سپاه پاسداران بر اساس فرمان 13224 (که زمان جورج بوش برای مقابله با تروریسم و بعد از حملات ۱۱ سپتامبر به امضا رسید) مورد تحریم قرار گرفت. اما در حال حاضر و بر اساس گفته‌های سه مقام دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز، در اقدام جدید قرار است تشکیلات سپاه پاسداران بر اساس قانون کاتسا (قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌) به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی شود.

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مقابل اقدام احتمالی آمریکا عنوان کرده است «در صورت قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، نظامیان این کشور را در کنار داعش در فهرست سیاه تروریست‌ها قرار می‌دهیم.»

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 16 مهرماه سال 96 در جلسه شورای راهبردی سپاه گفته بود «در صورتی که اخبار پراکنده موجود در خصوص حماقت دولت آمریکا مبنی بر درنظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان بویژه منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت».

تلاش دولت ترامپ برای تروریستی نامیدن سپاه در راستای فشار حداکثری به ایران برای محدود کردن قدرت منطقه‌ای، ایجاد فشار اقتصادی بیشتر، تضعیف برنامه موشکی و از بین بردن مولفه‌های اقتدار آن است.

بعد از امضای برجام، پیروزی‌های محور مقاومت در عراق، سوریه، یمن و ... موجب شد تا از زمان باراک اوباما موضوع تروریستی نامیدن سپاه پاسداران به طور جدی پیگیری شود.

در صورت رخ دادن چنین اتفاقی احتمال افزایش تنش بین آمریکا و ایران و نیروهای جبهه مقاومت در منطقه قوت می‌گیرد، اما این که میزان و حجم این تنش تا چه میزان خواهد بود، فعلاً نمی‌توان با قاطعیت سخن گفت. قبل‌تر سردار عزیز جعفری هشدار داده بود در صورت تروریستی معرفی کردن سپاه آمریکا باید «پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا شعاع ۲ هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران منتقل کند».

نکته‌ای که واضح و مبرهن است این که سپاه پاسداران یک نهاد نظامی و مردمی و مبتنی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی است که در فعالیت‌های منطقه‌ای خود کمک به کشورها و ملت‌های مظلوم منطقه را در دستور کار دارد، اما اینکه نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه چه می‌کنند جای سوال و بحث است.

از سوی دیگر همزمانی تشدید فشارهای آمریکا و اروپا علیه فعالیت‌های منطقه و برنامه دفاعی نیز بدون شک نشان دهنده نقشه مشترک غرب برای تغییر رفتار ایران در منطقه است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 18 فروردین 1398 ، کدخبر: 3980118073 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین