پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۵۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
افشین پروین پور گفت: در شرایط سقوط تولید مسکن دولت با افزایش مداوم وام مسکن موجب تحریک تقاضا می شود، تحریک تقاضا در شرایطی که عرضه وجود ندارد و سطح تقاضا خیلی بالا تر از عرضه است خیلی واضح است که در این صورت وامهای مسکن قیمت را بالا می برد و وضعیت را بدتر می کند.

شعار سال: افشین پروین پور، کارشناس حوزه مسکن در خصوص وعده های عمل نشده دولت در حوزه مسکن اظهار داشت: تا وقتی دولت در بخش مسکن وظیفه اش را به درستی انجام ندهد رکود تورمی در این بخش وجود دارد و بخش خصوصی هم توان انجام کاری را ندارد؛ سیاه ترین و بدترین دورانی که بعد از انقلاب در بخش مسکن تجربه کردیم زمانی بود که آخوندی وزیرمسکن بود.

وی در ادامه گفت: متاسفانه دولت با وجود توقف ساخت مسکن مهر هیچ طرح جایگزینی ارائه نکرد و در بخش مسکن مانند سایر بخش‌ها هیچ برنامه ای ندارد و رانت، بی برنامگی و ناکارآمدی این دولت را فراگرفته است.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه دولت فقط شعار می دهد و هیچ اقدامی انجام نمی دهند عنوان کرد: وقتی دولت در کارهای خیلی راحت تر مثل تامین و توزیع گوشت و مرغ عاجز است مطمئناً در بخش مسکن که جزء سخت ترین کارهاست نمی تواند هیچ اقدامی انجام دهد.

آخوندی باید محاکمه می‌شد

پروین پور اذعان کرد: متاسفانه دادستان به عنوان مدعی العموم از آخوندی وزیر مستعفی وزارت راه و شهرسازی درباره عملکرد دوران پنج ساله مسئولیتش در آن وزارت خانه توضیحی نمی‌خواهد و در شرایطی که مجلس هم نسبت به ناکار آمدی دولت هیچ عکس العملی نشان نداد، دستگاه قضایی با دولت و مجلس در عدم بازخواست آخوندی هماهنگ عمل کرد.

ارتباطات پشت پرده بین سران قوا علت عدم پیگیری ناکارآمدی هاست

وی با انتقاد از فرار آخوندی از محاکمه و پاسخگویی تصریح کرد: متاسفانه لابی‌گری‌ها، رانت‌ها و ارتباطات پشت پرده و پنهانی که بین سران قوا وجود دارد باعث شده که مفاسد و ناکارآمدی ها پیگیری نشود. جلسات مبارزه با مفساد اقتصادی در گذشته توسط سران قوا به صورت نمایان برگزار و گزارشی هم به مردم ارائه می شد اما دیگر این جلسات برگزار نمی شود.

بازپرداخت‌های مسکن مهر را صرف افزایش سرمایه بانک مسکن کردند

این کارشناس حوزه مسکن همجنین تاکید کرد: طبق قانون، بازپرداخت اقساط طرح مسکن مهر باید صرف هزینه های مسکن مهر می شد ولی با آن صندوق پس انداز مسکن یکم تشکیل شد و وام خرید دادند و مقداری از آن را هم صرف افزایش سرمایه بانک مسکن کردند قانوناً باید این هزینه ها در چرخه ی مسکن مهر صرف زیر ساخت ها و اصلاح مشکلاتش می شد تا امروز شاهد اعتراض مالکان مسکن مهر نباشیم.

سایه سنگین رکود تورمی بر بازار مسکن

پروین پور با بیان اینکه دولت برای کنترل رکود تورمی مسکن در آینده هیچ برنامه ای ندارد یادآوری کرد: بخش خصوصی به دلیل نبود چشم انداز امیدوار کننده در بخش مسکن، در این حوزه سرمایه گذاری نمی کند. طبیعی است این بخش زمانی به این حوزه وارد شود که بتواند از سرمایه گذاری که انجام داده سود معقولی به دست آورد.

وی با اشاره به این نکته که تا وقتی دولت در بخش مسکن وظیفه اش را به درستی انجام ندهد رکود تورمی در این بخش وجود دارد بیان داشت: به همین علت هاست که بخش خصوصی هم توان انجام کاری را ندارد؛ دولت باید نقش خود را به صورت تنظیم گر، سیاستگذار، ریل گذار و قاعده گذار در حوزه مسکن، درست انجام دهد تا بازار و بخش‌های مختلف اقتصادی را تنظیم کند و بستری برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شود.

دلایل عدم تمایل بخش خصوصی برای ورود به بازار مسکن

این کارشناس مسکن در ادامه گفت: باکمال تاسف دولت انگیزه و توان کنترل رکود تورمی را ندارد و در این‌صورت معلوم است که بخش خصوصی هم تمایلی برای ورود به این حوزه نداشته باشد چرا که وقتی سرمایه‌اش را هزینه ساخت و ساز می‌کند، به دلیل بالا بودن قیمت، مشتری برای ملک او وجود ندارد.

پروین پور در ادامه بیان کرد: شعار دادن مهم نیست و هرکسی می توانست از صب تا شب شعار بدهد؛ دولت شعار اقتصادی و اشتغالزایی می دهد ولی بخش مسکن که مولدترین بخش اقتصادی است و تولید آن راه حل مشکل اشتغال زایی کشور نیز بوده، در این دولت به فراموشی سپرده شد.

وی با بیان اینکه زمانی که مسکن برای اقشار کم در آمد ساخته نمی شود قانون مالیات برعایدی مسکن هم اجرا نمی شود خاطرنشان کرد: اگر این قانون اجرا شود، تاحدی قیمت ها تعدیل می شود؛ اگر می بینیم با سوداگری هم مقابله نمی شود، دلیلش این است که عده ای داخل قوای سه گانه هستند که خودشان سوداگر بوده و املاک زیادی دارند و این قوانین اگر تصویب شود منافع آنها به خطر می افتد و یا افرادی که سوداگر، زمین خوار و ملاک هستند اجازه وضع این قوانین را نمی دهند به این صورت که ارتباطات قوی با نهادهای متولی داشته با لابی بالایی که دارند، اجازه نمی دهند این موضوع در دولت و مجلس پیش رود.

از یک طرف ساخت مسکن متوقف شده و از سوی دیگر تقاضا را با وام مسکن تشدید می‌کنند

این کارشناس حوزه مسکن خاطرنشان کرد: در شرایط سقوط تولید مسکن دولت با افزایش مداوم وام مسکن موجب تحریک تقاضا می شود، تحریک تقاضا در شرایطی که عرضه وجود ندارد و سطح تقاضا خیلی بالا تر از عرضه است خیلی واضح است که در این صورت وامهای مسکن قیمت را بالا می برد و وضعیت را بدتر می کند.

پروین پور با بیان اینکه در پنج سال دوره مسئولیت آخوندی، رشد ارزش افزوده مسکن منفی بوده بیان داشت: نمودار عملکرد آخوندی در حوزه مسکن در همه سایت ها وجود دارد و با یک نگاه ساده می توان فهمید که آخوندی شرایط مسکن را در بدترین حالت با فرار از پاسخگویی رها کرد.

این کارشناس مسکن در پاسخ دستاورد وزارت مسکن و شهرسازی در دوره ی مدیریت آخوندی در حوزه ی مسکن گفت: سیاه ترین و بدترین دورانی که بعد از انقلاب در بخش مسکن تجربه کردیم زمانی بود که آخوندی وزیر بود و از این بدتر امکان ندارد؛ آخوندی در حوزه مسکن فردی بی کفایت و نالایق بود چرا که از یک طرف تقاضا زیاد شده و از طرف دیگر به شدت عرضه کم شد و همین مساله موجب جهش قیمت ها بوده که توان خرید را کاهش داد و فضای سنگین رکود تورمی بر این حوزه حاکم شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سايت خبري دانا تاریخ انتشار 5 اردیبهشت 98، کد خبر: 1465324، www.dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
0
0
واقعا بازار مسکن وحشتناک ساخت و ساز خوابیده ما مهندس ای بیکاری که خودمون سرمایه نداریم موندیم آواره نظام مهندسی ام هیچ بودجه ای نمیده دیگه واقعا یه فکر اساسی باید به حال مسکن کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین