پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۵۵۸
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
بازار مسکن در اردبیل به فراخور نوسانات تورم در سطح ملی و ضعف مدیریت‌ها در سطح استان روی خط زلزله قرار گرفته و هر فروشنده‌ای در قیمت اجاره‌بها و فروش مسکن مداخله دارد.

شعارسال:سیل عظیمی از اعتراضات و شکایات در بنگاه‌های معاملات ملکی اردبیل گویای وضعیت ناخوش مسکن در اردبیل است. تا جایی که بررسی میدانی گویای این واقعیت است که علاوه بر اینکه قیمت خرید و فروش مسکن و همچنین قیمت اجاره‌بها سر به فلک کشیده ، بخشی از دغدغه شهروندان به کمیسیون‌های سلیقه‌ای بنگاه‌های معاملات ملکی و فعالیت بنگاه‌های فاقد پروانه کسب و در مجموع هرج و مرج صاحب شدن یک سرپناه معطوف شده است.

در این میان نکته قابل توجه آن است که هیچ نهادی به صورت مستقیم متولی امر قیمت‌گذاری مسکن نیست. فضای ناهمگون موجب رشد قارچ گونه دلالان مسکن شده و هر سازنده و فروشنده‌ای می‌تواند به سادگی مزنه بازار را تغییر دهد. تا جایی که شکایت از بنگاه‌ها این روزها وارونه شده و خود بنگاه‌های فروش املاک به شاکی تبدیل شده‌اند و خود را بی‌تقصیر در قیمت‌گذاری‌های سلیقه‌ای و غیرکارشناسی می‌دانند.

نمودار تیز افزایش قیمت و احتکار مسکن در اردبیل

می‌توان گفت قیمت مسکن در اردبیل و به تبع در کشور بیش از آن که به میزان تورم و گرانی‌های اخیر افزایش یافته باشد، با شواهد و شایعه‌ها نمودار تیزی به خود گرفته است.


قیمت مسکن در تمامی مناطق شهر اردبیل رشد سه تا 5 برابری داشته و این موضوع را هیچ بنگاه معاملات ملکی منطبق بر میزان تورم نمی‌داند.

رحمان بهاری مدیر بنگاه املاک در این مورد گفت: قیمت مسکن با افزایش همراه است و به عنوان مثال آپارتمانی که 300 میلیون تومان به فروش می‌رسید امروز به 600 میلیون تومان هم رسیده است.

وی افزود: هر چند تورم در افزایش قیمت‌ها تاثیر دارد و قیمت تمام شده ساخت خانه دو تا سه برابر شده اما گاهی خود فروشنده نیز قیمت غیرواقع پیشنهاد می‌کند.

فضای ملتهبی که هیچ نظارتی ندارد موجب شده برخی فروشندگان به نوعی دست به احتکار مسکن زده و به دلیل احتمال گرانی از فروش آن خودداری کنند.

تا جایی که خیل عظیمی از شکایت مشتری به دلیل انصراف خریدار به گوش می‌رسد و بنگاه‌های معاملات ملکی نیز خود را بی‌تقصیر می‌دانند.

بهاری تصریح کرد: هر بنگاه معاملات ملکی بی‌شک به دنبال جوش دادن معامله است اما بارها پیش آمده که مدتی برای فروش یک واحد مسکونی یا تجاری به دنبال مشتری بودیم اما پای معامله فروشنده منصرف شده است.

وی اظهار کرد: حتی بارها پیش آمده که فروشنده پای معامله و تنها به فاصله چند روز روی قیمت پیشنهادی خود تا چند 10 میلیون افزوده و مشتری را از خرید منصرف کرده است.

یکی از سازندگان مسکن در اردبیل نیز افزایش ناگهانی قیمت مسکن را به دلیل تورم بازار می‌داند و معتقد است بازار خرید و فروش راکد شده و خود سازندگان چندان حاشیه سودی ندارند.

یعقوبی تصریح کرد: قیمت تمام شده ساخت مسکن حداقل سه برابر افزایش یافته اما زمانی که قیمت کلی فروش پیشنهاد می‌شود مشتری اعتراض می‌کند که چرا گران کردید یا گران می‌فروشید.

اجبار به اجاره مسکن با افزایش 3 برابری قیمت

افزایش سرسام آور قیمت مسکن که مطابق برآورد کارشناسان و با نگاهی به تورم موجود در کشور، زمان انتظار به خرید مسکن را تا 53 سال افزایش داده است، موجب شده تا شهروندان برای یافتن سرپناه مجبور به اجاره و رهن یک فضای مسکونی شوند.

یکی از شهروندان اردبیلی به خبرنگار تسنیم گفت: خرید مسکن عملا برای بسیاری از خانواده‌ها غیرممکن شده است. در شهرک‌های مسکونی اطراف شهر اردبیل قیمت مسکنی که 120 میلیون تومان بود به 350 میلیون رسیده و حتی در شهرک مهر یک خانه 80 متری به قیمت 200 میلیون به فروش می‌رسد.

رامین رستم پور افزود: چنین وضعیتی موجب شده تا برنامه‌ریزی خانواده‌ها برای خرید خانه مختل شود و بسیاری به دنبال اجاره مسکن باشند؛ در عین حال که افزایش قیمت مسکن ازدواج را برای جوانان سخت‌تر کرده است.

این شهروند افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها را غیرمنطقی دانست و تصریح کرد: به عنوان مثال رهن یک واحد مسکونی با رشد 5 برابری قیمت روبه‌رو شده بدون اینکه کمترین امکاناتی به نسبت سال گذشته به این خانه اضافه شده باشد.

وی افزود: بنگاه‌های معاملات ملکی هیچ دخالتی در مدیریت قیمت‌ها ندارند و صرفا با این جمله که این قیمت خواست مالک است، مسئولیت را بر خود تمام شده می‌دانند.

حمزه‌ای از مشاوران سایت تخصصی املاک مهندسین اردبیل در مورد گلایه‌های متعدد شهروندان از بازار اجاره‌بها گفت: متاسفانه این نظرات درست بوده و اجاره‌بها با افزایش سه برابری و حتی بیشتر روبه‌رو است.

وی اظهار کرد: مشاوران مسکن نمی‌توانند عملا مداخله داشته باشند و همچنان همین قیمت‌های بالا هم تقاضا دارد و این فروشنده است که حتی در نظر کارشناسی بنگاه مداخله کرده و قیمت را تعیین می‌کند.

حمزه‌ای تصریح کرد: افزایش قیمت ارز بر روی قیمت مسکن تاثیر گذاشته و حتی اتحادیه املاک نیز نمی‌تواند هیچ گونه مداخله‌ای در قیمت‌ها داشته باشد و صرفا در کمیسیون بنگاه‌های معاملاتی تعرفه‌ای تعیین کرده است.

وصول 700 شکایت از بنگاه‌های معاملات املاک

هر چند بنگاه‌های معاملات املاک خود را مسئول قیمت‌های سربه فلک کشیده نمی‌دانند اما بررسی میدانی نشان می‌دهد، در برخی مواقع رفتارهای غیرقانونی در خرید و فروش مسکن خود به بر هم زدن آرامش بازار منجر شده است. تا جایی که اخیرا دادستان اردبیل با قاطعیت درج آگهی پیش فروش ساختمان فاقد مجوز را در رسانه‌ها ممنوع اعلام کرد.

در عین حال رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان اردبیل گفت: مطابق قوانین نظام صنفی، 5 کمیسیون زیرمجموعه اتحادیه فعالیت دارند که یکی از آن‌ها رسیدگی به شکایات مردمی است و از شش ماهه دوم سال 97 تاکنون 700 فقره شکایت مردم از بنگاه‌های معاملات ملکی توسط این کمیسیون بررسی شده است.

خداوردی حضرتی تصریح کرد: در خود شهر اردبیل 2100 بنگاه معاملات ملکی فعال است اما از دغدغه‌های ما فعالیت بنگاه‌های فاقد پروانه کسب است که تاکون 500 مورد شناسایی شده و از فعالیت 50 مورد ممانعت کردیم.

وی با بیان اینکه بنگاه‌های معاملات ملکی دارای پروانه کسب بر اساس اصول و تعرفه‌ها فعالیت دارند، افزود: حتی میزان کمیسیون تعریف شده نیز در این بنگاه‌ها رعایت می‌شود.

بی‌انصافی در رفتار فروشنده و مالک موج می‌زند

خداوردی معتقد است قیمت مسکن به سه دلیل عمده افزایش قیمت ارز، نبود مدیریت مدون در استان و رفتار غیر منصفانه خود مردم افزایش یافته است و بارها مشاهده شده که فروشنده در لحظه معامله از فروش و یا اجاره سرباز زده است.

وی افزود: مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای مورد توجه است و به همین دلیل بازار خرید و فروش آن متفاوت بوده و گاهی عدالت و انصاف در رفتار فروشنده‌ها مشاهده نمی‌شود چرا که فرد به دنبال سودآفرینی است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان معتقد است هر چند در عرضه و تقاضای یک کالا باید همخوانی وجود داشته باشد اما نبود مدیریت علمی مدون موجب شده تا وضعیت بازار به این شکل درآید و در مورد قیمت‌ها نمی‌توان مداخله کرد تا جایی که در برخی مواقع حتی قیمت پیشنهادی بنگاه معاملات املاک پذیرفته نمی‌شود.

بنگاه‌های معاملات ملکی عامل اصلی نوسان قیمت مسکن را افزایش تورم و نرخ ارز می‌دانند و از کمیسیون دریافتی خود نیز رضایت ندارند تا جایی که بهاری مدیر بنگاه املاک تصریح کرد: به مدت سه سال است کمیسیون دریافتی بنگاه‌ها تغییر ندارد.

وی افزود: کمیسیون تا سقف 150 میلیون تومان معامله برابر نیم درصد قیمت مسکن و بالاتر از آن از هر طرف به میزان 25 صدم درصد قیمت مسکن است و این میزان قابل قبول نیست.

اما در آشفته بازاری که نه مشتری، نه فروشنده و نه بنگاه معاملات رضایت ندارند، رنگ و بوی انصاف شنیده نمی‌شود و این همان معضل جدی است که به نظر می‌رسد عامل اصلی التهاب بازار مسکن شده و امروز مسکن را به جای سرپناه به دردسری برای کوچک و بزرگ تبدیل کرده است.

انتظار می‌رود در وضعیتی که گرانی، تامین معیشت اولیه را با مشکل روبه‌روکرده مسئولان استان برای ساماندهی بازار مسکن تدبیری اتخاذ کنند. با توجه به اظهارات خود مسئولان میانگین درآمد در اردبیل کمتر از میانگین درآمد در سطح کشور است و بی‌شک چنین وضعیتی یعنی توان مالی خانواده‌ها برای تامین مسکن به مراتب کمتر از سایر استان‌ها است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 9اردیبهشت 98، کدخبر: 1999789 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین