پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۱۵۱
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
وزارت ورزش در حالی اولین ماه‎های نهمین سال حیات خود را سپری می‎کند که هنوز «قانون تاسیس» ندارد اما بنا بر اعلام یک مسئول در مجلس این قانون امسال پروسه لازم برای ابلاغ را طی می‎کند.
شعار سال : هر یک از وزارتخانه‌های فعال در دولت ایران بر اساس «قانونِ تأسیس» معرفی می‌شوند و اینگونه ساختار و فعالیت‌هایشان قانونمند به حساب می‌آید. این قانون در قالب ماده و تبصره‌های مختلف و به منظور معرفی اهداف، چگونگی انتخاب وزیر مربوطه، شرح وظایف، و … طرح و تصویب می‌شود تا تمام فعالیت‌های وزارتخانه متبوع بر اساس آن انجام شود.

برای وزارت ورزش که جوان‌ترین وزارتخانه در میان ۱۸ وزارتخانه فعال دولت به حساب می‌آید اما هنوز چنین قانونی مصوب نشده در حالی که بیش از هشت سال از تأسیس و آغاز به کار این وزارتخانه می‌گذرد و حتی طی سال‌های گذشته دو بار چارت داخلی آن دستخوش تغییرات شده است.

حتی طی این مدت مصوبات زیادی به مجموع قوانین و آئین نامه‌های ورزشی‌ها اضافه شد، آمد و رفت های زیادی در ورزش انجام شد که خیلی از آنها با عزل و نصب مستقیم وزیر ورزش بود، ورود و خروج‌های مالی زیادی به بدنه وزارت انجام شد، برنامه ریزی های بیشماری صورت گرفت و برای آنها خرج تراشی شد و …؛ به تمام این فعالیت‌ها اما می‌توان اَنگ غیر قانونی وارد کرد چرا که همه زیر نظر نهادی انجام شد که قانونی ویژه شکل گیری خود نداشته و هنوز هم ندارد.

سال گذشته در گزارشی با عنوان «وزارت ورزش بعد از هشت سال صاحب قانونِ تأسیس می‌شود» به این موضوع پرداخت و اینکه بعد از هشت سال بررسی قانون تأسیس وزارت ورزش در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته اگرچه هنوز و با وجود گذشت دو ماه این موضوع به سرانجام نرسیده درحالیکه وزارت ورزش وارد نهمین سال حیات خود شده است.


البته بنا بر اعلام یک مقام مسئول در مجلس شورای اسلامی امسال پروسه لازم برای تصویب و ابلاغ «قانون تأسیس» وزارت ورزش قطعاً دنبال شده و به نتیجه می‌رسد. وی با تاکید بر در تأخیر ایجاد شده برای تصویب و ابلاغ این قانون، دولت و مجلس وقت کوتاهی کرده و مقصر بودند، گفت: تلاش این است هرچه زودتر این خلأ قانونی در وزارت ورزش پُر شود.

احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  با یادآوری اینکه کلیات طرح ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در مجلس هشتم طرح و تصویب شد و وزارت ورزش از هشتم دی ماه سال ۱۳۸۹ وزارت ورزش آغاز به کار کرد، گفت: لازم بود همزمان در قالب یک لایحه قانونی تحت عنوان «قانون تأسیس»، حدود، اختیارات و وظایف این وزارتخانه جدید التاسیس مشخص شود اما در مورد آن کوتاهی‌هایی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در این زمینه دولت و مجلس وقت مقصر هستند. دولت وقت باید لایحه لازم در این زمینه را ارائه می‌کرد و مجلس هم موظف بود پیگیر ارائه طرح باشد اما هر دو کوتاهی کردند. اراده مجلس دهم اما بر این بود تا به صورت جدی این خلأ بزرگ در وزارت ورزش را پیگیری کرده و به سرانجام برساند. این قانون در آستانه طرح در صحن مجلس قرار دارد.

«سال گذشته و در ماه‌های پایانی سال  اینگونه عنوان شد که بررسی قانون تأسیس وزارت ورزش در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است. چرا هنوز این کار انجام نشده است؟»، آزادیخواه در پاسخ به این پرسش گفت: اقدام اصلی در رابطه با این موضوع، این بود که در دستور کار کمیسیون تخصصی قرار بگیرد و با حضور نماینده مرکز پژوهش‌ها، نماینده دولت و… پیگیری شود. این کار انجام شده و طرح قانون تأسیس آماده است. حالا هم این قانون در نوبت طرح در صحن مجلس است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: موارد زیادی در نوبت بررسی در صحن مجلس هستند و قانون تأسیس وزارت ورزش یکی از آنها است. قطعاً این موضوع هم به عنوان یکی از اولویت‌های مجلس و به منظور برطرف شدن هرچه زودتر خلأ قانونی در این وزارتخانه، به زودی مورد بررسی نمایندگان قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که «روال کار برای ابلاغ قانون تأسیس وزارت ورزش چگونه است؟»، تصریح کرد: طرح قانون تأسیس وزارت ورزش دو یا سه جلسه از صحن علنی مجلس وقت می‌گیرد. بعد از آن، مصوبه نمایندگان باید تاییدیه شورای نگهبان را بگیرد تا توسط رئیس جمهور ابلاغ شود.

آزادیخواه همچنین در مورد اینکه «این پروسه چقدر زمان می‌برد؟»، گفت: مشخص نیست؛ تلاش این است تا زودتر به سرانجام برسد. به هر حال وزارت ورزش در حال فعالیت است درحالیکه قانون تأسیس ندارد و این یک ایراد بزرگ به این ساختار است. امسال قطعاً این قانون ابلاغ می‌شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: البته وزارت ورزش تا به امروز فعالیت‌های خود را دنبال کرده اما از نظر ما نداشتن قانون تأسیس یک خلأ بزرگ بود که در تلاش برای برطرف کردن آن هستیم. این قانون حوزه‌های زیادی در ورزش و جوانان را در برمی گیرد و برای همه آنها تعیین تکلیف کرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 8 اردیبهشت 98، کد خبر: 4601564،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین