پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۲۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴
دبیر اجرایی انجمن علمی آئین دادرسی مدنی ایران گفت: این انجمن برای کاهش پرونده‌های حقوقی کشور که خواسته به حق رئیس قوه قضاییه نیز هست طرح‌هایی از جمله برگزاری دوره‌های پنج‌گانه ارتقاء سطح علمی داوری را در برنامه‌های خود دارد.

شعارسال: دبیر اجرایی انجمن علمی آئین دادرسی مدنی ایران گفت: این انجمن برای کاهش پرونده‌های حقوقی کشور که خواسته به حق رئیس قوه قضاییه نیز هست طرح‌هایی از جمله برگزاری دوره‌های پنج‌گانه ارتقاء سطح علمی داوری را در برنامه‌های خود دارد.

سعید لطفی دبیر اجرایی انجمن علمی آئین دادرسی مدنی ایران وابسته به وزارت علوم ، درباره طرح کشوری که این انجمن به عنوان متولی ارتقا سطح علمی داوری در سطح کشور انجام می‌دهد، بیان کرد: با توجه با اینکه در انجمن آئین دادرسی مدنی ایران چند هزار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور، قضات، وکلای دادگستری، حقوق‌دانان و کسانی که تحصیلات حقوقی دارند، عضو هستند و بستر حضور و فعالیت گسترده جامعه بزرگ حقوقدانان کشور فراهم است، لذا طی این طرح در تلاش هستیم که ضمن ارتقا سطح علمی حقوقدانانی که در عرصه داوری فعالیت دارند زمینه حضور علاقمند به انتخاب شغل داوری را در سطح کشور فراهم کنیم.

وی افزود: در صورت بروز اختلافات، طرفین دعوا دو راه برای حل مشکل خود دارند، یا به مرجع قضایی و دادگاه‌ها مراجعه کنند یا اینکه توافق کنند که یک یا چند نفر به عنوان داور بین آنها حکمیت کنند و حکم یا رأی داوری صادر کند. مطابق قوانین جاری بخش زیادی از اختلافات به راحتی قابل ارجاع به داوری است و از ویژگی‌های مهم داوری نیز می‌توان به سرعت رسیدگی داوری نسبت به مراجع قضایی،کم بودن هزینه‌های داوری، حل و فصل شدن بخش زیادی از اختلافات در جلسات رسیدگی داوری با تنظیم صورتجلسات صلح و سازش (حتی عدم نیاز به صدور رأی داوری) و کاهش چشمگیر ورودی پرونده به مراجع قضایی اشاره کرد.

لطفی با بیان اینکه مطابق قوانین جاری تقریباً برای همه موضوعات اختلافی حقوقی امکان ارجاع به داوری وجود دارد، یادآور شد: مگر چند مورد که قانون استثنا کرده مثل ورشکستگی، حتی در موضوعی مثل طلاق نیز داوری اجباری پیش بینی شده است. لذا در همه موضوعات و قراردادها طرفین می توانند حل اختلاف خود را از طریق داوری پیش بینی کنند؛ چه قبل از اختلاف و چه بعد از آن، حتی زمانی که به مرجع قضایی رفتند و فرآیند دادرسی شان طولانی شد و یا تمایل نداشته باشند که به دادگاه بروند، میتوانند از دادگاه درخواست ارجاع موضوع را به داوری کنند.

* بنگاهی‌ها بدون هیچ سابقه حقوقی اقدام به داوری می‌کنند

دبیر اجرایی انجمن علمی آئین دادرسی تصریح کرد: داوری امر مهمی است که باید افرادی که حداقل دارای تحصیلات حقوقی و صلاحیت علمی هستند آن را انجام دهند اما متأسفانه در قوانین فعلی نه تنها به این مهم تأکید نشده بلکه قوانین به نحوی نگارش یافته که حتی یک شخصی که هیچگونه اطلاعات حقوقی ندارد می تواند به عنوان داور انتخاب شود و رأی داوری صادر کند همانطوری که در حال حاضر بنگاهی‌ها بدون هیچ سابقه حقوقی در دفاتر املاک اقدام به داوری می‌کنند.

* انجام داوری توسط افراد غیرحرفه‌ای منجر به افزایش پرونده‌های قضایی می‌شود

لطفی ادامه داد: متأسفانه حجم زیادی از پرونده های درخواست ابطال رای داوری به دلیل رعایت نکردن اصول داوری توسط داور غیر حرفه‌ای به مراجع قضایی سرازیر شده است لذا انجام داوری توسط افراد غیر حرفه‌ای نه تنها کمکی به حل اختلافات نمی‌کند بلکه در افزایش پرونده‌های متعدد قضایی نیز نقش زیادی دارد.

* پیشنهاد طرح ممانعت از داوری افراد غیرحقوقی و بی اطلاع از اصول داوری

وی تأکید کرد: البته در این خصوص، انجمن علمی آئین دادرسی مدنی ایران دو محور اساسی را بطور همزمان در دست اقدام دارد؛ اول اینکه کمیته ویژه داوری این انجمن که متشکل از استادان و بزرگان حقوقی اند در حال تهیه طرحی در خصوص اصلاح قوانین داوری برای ممانعت از داوری کردن افراد غیر حقوقی و کسانی که هیچ اطلاع حقوقی و داوری ندارند و پیشنهاد آن به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب هستند.

دبیر اجرایی انجمن علمی آئین دادرسی اضافه کرد: دوم طرح کشوری ارتقاء صلاحیت علمی داوری را در قالب دوره‌های پنجگانه‌ای طراحی و مصوب کرده‌ایم تا حقوقدانان با گذراندن این دوره‌ها، به صورت تئوری و عملی بتوانند گواهینامه تایید صلاحیت علمی انجام داوری را اخذ کرده و در سراسر کشور به عنوان یک داور متخصص به امر داوری بپردازند.

* می توانیم کاری کنیم مردم در اکثر اختلافات نیازی به دادگاه نداشته باشند

وی در پایان گفت: امیدواریم که جامعه حقوقدانان کشور با بهره‌مندی از این طرح در جهت ارتقاء صلاحیت علمی داوری خود اقدام کنند و عموم مردم نیز بدانند چنین اقدامی در حال انجام است و این موضوع در کاهش پرونده های قضایی موثر خواهد بود. اگر مبحث داوری به خوبی فرهنگ سازی شود، تاثیر بسیار مهمی در کاهش پرونده‌ها و مراجع قضایی خواهد داشت و مردم در اکثر موارد نیازی به مراجعه به دادگاه نخواهند داشت.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 7اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 13980207000854،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
0
0
ارتقای سطح داوری باید فرهنگ سازی درستی انجام بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین