پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۶۱
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸
با آغاز به کار مجلس دهم چندین کمیسیون و کمیته تشکیل شد که کمیته‌های تخصصی و فراکسیون‌های غیر سیاسی تازه تاسیس مجلس به عدد 18 می رسد.

شعارسال: از ابتدای تشکیل همه مجالس شورای اسلامی کمیسیون‌ها، فراکسیون و کمیته هایی تشکیل شد که همواره پاسخگوی اهداف مردم و موضوعات اجتماعی، سیاسی، علمی و فرهنگی بوده است.

با آغاز به کار مجلس دهم نیز چندین کمیسیون و کمیته تشکیل شد که کمیته های تخصصی و فراکسیون‌های غیر سیاسی تازه تاسیس مجلس به عدد 18 می رسد که سعی می کنیم در این گزارش به عنوان و رویکردهای آنها بپردازیم.

*کمیته‌های تخصصی

تشکیل کمیته صنعت هسته‌‌ای، کمیته های انرژی، کمیته موقت بررسی کمیته های تخصصی انرژی، کمیته های سیاسی و امنیتی، تشکیل کمیته 7 گانه کمیسیون امنیت ملی که شامل کمیته‌های دفاعی، امنیت و روابط خارجی سه کمیته اصلی و همچنین کمیته‌های هسته‌ای، حقوق بشر اسلامی، بسیج و مطالبات‌ ملی که جزء کمیته های فرعی ان محسوب می شوند، کمیته ۳نفره پیگیری مصوبات معوق مجلس نهم و تشکیل کمیته مقابله با ریزگردها

*فراکسیون های غیر سیاسی

فراکسیون دفاع و اقتدار ملی، فراکسیون محیط زیست، فراکسیون محیط زیست، فراکسیون های اقتصادی، فراکسیون گمرگ، فراکسیون کار و کار افرینی، فراکسیون های آموزشی، فراکسیون دانشگاهیان، فراکسیون های اجتماعی، فراکسیون جوانان، مرزنشینان، ورزش، کار و کارگر، فراکسیون مدیریت شهری، فراکسیون عشایر، فراکسیون ایثارگران، فراکسیون شاهد، فراکسیون زنان و فراکسیون روحانیون.

*بارگذاری فراکسیون سوم

مجلس دهم در کنار فراکسیون های غیر سیاسی خود از ابتدای آغاز به کار خود دو فراکسیون سیاسی هم تشکیل داد که این دو فراکسیون با نامهای ولایت و امید فعالیت های تشکیلاتی خود را در مجلس ساماندهی کردند.

اما این دو فراکسیون سیاسی پایان کار فراکسیونی مجلس دهم نبود در ادامه مسیر زمزمه هایی از تشکیل فراکسیون سوم در مجلس شنیده شد و این مسئله تا جایی پیش رفت که همه چیز به واقعیت پیوست در همین رابطه غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی از تدوین و نهایی شدن پیش نویس اسانامه فراکسیون سوم در مجلس خبر داد و گفت: تصمیم بر سر تشکیل فراکسیون سوم در مجلس دهم جدی است و این تصمیم اجتناب ناپذیر بوده و کاملا به طور جدی پیگیری می‌شود و این فراکسیون با قدرت بالایی در مجلس دهم تشکیل خواهد شد.

این فراکسیون در حالی تشکیل می شود که برخی معتقدند فراکسیون سوم از قدرت دو فراکسیون اصلی مجلس می کاهد در همین رابطه جعفرزاده می گوید: در حال حاضر شاهد کم لطفی دو فراکسیون اصلی مجلس درباره تشکیل فراکسیون سوم هستیم، این در صورتی است که این فراکسیون اهدافی در جهت کمک به دولت و مجلس دارد.

وقتی مقاومت کمیته "اقتصاد مقاومتی" می‌شکند

طبق ماده 44 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در «مسائل مهم و استثنایی» که برای کشور پیش بیاید کمیسیونی ویژه تشکیل می‌شود و گزارشی از آن موضوع تهیه و به مجلس ارائه می‌کند.

پس از نهایی شدن سازوکار کمیسیون‌های تخصصی مجلس، تشکیل کمیسیون «ویژه اقتصاد مقاومتی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی» اولین پیشنهادی بود که توسط تعدادی از نمایندگان مجلس دهم مطرح کردند.

اما روز گذشته پیشنهاد تشکیل این کمیسیون به رای گیری گذاشته شد که در زمان رای گیری برای تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی، 246 نماینده در صحن علنی مجلس حضور داشتند که فقط 193 نفر در رای گیری شرکت کردند یعنی 53 نفر در رای‌گیری شرکت نکردند! 66 نماینده مجلس نیز با تشکیل چنین کمیسیونی مخالفت کردند و رای منفی دادند و 17 نماینده دیگر نیز هیچ نظری نداشتند و رای ممتنع دادند و فقط 110 نماینده با تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی موافقت کردند.

پس از اعلام نتیجه رای گیری برای تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی، این طرح تصویب نشد!

با توجه به اینکه در مجلس نهم کمیته های مشابهی از جمله کمیته "حمایت از تولید ملی" و "حمایت از تولیدات داخلی" تشکیل شده بود لذا مجلس دهم نیز باید در تحقق این امر تلاش های لازم را داشته باشد.

بنابراین با توجه به سخنان مقام معظم رهبری درباره تحقق اقتصاد مقاومتی و تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری این امر مجلس و دولت باید همه امکانات خود را در راستای اقتصاد مقاومتی به کار بگیرند.

همچنین شرایط رکود اقتصادی کشور می‌طلبد که برای خروج از وضعیت فعلی با توجه به نظر مقام معظم رهبری به مسئله اقتصاد مقاومتی و با توجه به تولیدات داخلی این امر در دستور کار قرار گیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار خبر 3 تیر 1395، کدمطلب: 5662953 ،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین