پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۰۴۶۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
مدیر روابط عمومی ایرانداک گفت: در سراسر جهان پایگاه‌هایی وجود دارد که پایان‌نامه‌ها را به‌صورت محتوای کامل و متن باز در اختیار کاربران می‌گذارند.

شعار سال : نورالله رزمی ، با اشاره به چالش‌های مطرح دربین استادان و دانشجویان مبنی بر سازوکار دسترسی آزاد کاربران به اسناد و آثار علمی دانش‌آموختگان دانشگاهی گفت: مطالعات وسیع در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در حوزه آرشیو پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی انجام گرفته است وباتوجه به مطالعات و بررسی‌هایاین پژوهشگاه در مورد مدل‌ها و نمونه‌هایبین‌المللی پایگاه ایرانداک، پایگاه‌هایی مشاهده شد که پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی را به‌صورت محتوای کامل و متن باز در اختیار کاربران می‌گذارند.

مدیر روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران درباره جنبش دسترسی آزاد به اسناد علمی ادامه داد: اکنون دسترسی به اسناد علمی در سطوح منطقه‌ای، ملی، سازمانی و جهانی در کل دنیا درحال گسترش است و با توسعه فناوری اطلاعات، پایگاه‌های دسترسی به اسنادرشد و شتاب قابل‌توجهی نیز گرفته است.

رزمی افزود: پایگاه‌هایی همچون (NDLTD)، چهارمیلیون و۶۰۰ هزار سند و اثر علمی متن باز، (OATD) سه میلیون ۵۰۰ هزار سند و اثرعلمی متن باز، (SRL) با همکاری هزار و ۳۰۰ موسسه علمی ۸۰۰ هزار اثر علمی متن باز، (Cybertesis) با بیش از ۵۰ هزار اثر علمی متن بازتحت عنوان جنبش دسترسی آزاد فعالیت می‌کنند. در این میان(NDLTD) و(OATD) در بین محققان فراگیرتر هستند.

وی درباره جنبش‌های دسترسی آزاد منطقه‌ای نیز توضیح داد: دسترسی آزاد منطقه‌ای نیز با همکاری چند کشور محقق شده است. سایت (DART-Europe) یکی از پایگاه‌های مطرح در این زمینه است که با ۷۲۰ هزار اثر علمی متن بازدر بین ۲۸ کشور اروپایی در حال ارائه خدمات است. پایگاه (DATAD) نیز با ۱۲ هزار اثر علمی متن باز باهمکاری ۶۰ کشور آفریقایی ایجاد شده است.

رزمی با اشاره به آیین‌نامه پیشنهادها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آن‌ها گفت: وزیر علوم وقت،این بخشنامه را مبنی بر نگهداری و حفظ اطلاعات در یک آرشیو ملی با رعایت استاندارد، سازمان‌دهی و نمایه‌سازی علمی، مشاهده پذیری، همانندجویی، پیشگیری از دوباره‌کاری، مدیریت یکپارچه و جلوگیری از تقلب، برای پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران لازم‌الاجرا دانسته است و برای همه دانشگاه‌ها و موسسات ابلاغ کرده است.

مدیر روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات اظهار کرد: بنابر فصل پنجمبخشنامه صریح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۹۵، ایرانداک موظف است پیشنهادها،پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی را پس از سپری شدن ۱۲ ماه از دفاع پایان‌نامه‌ کارشناسی‌ارشد وپس از سپری شدن ۳۰ ماه از دفاع موفقیت‌آمیز رساله دکتری، به‌صورت رایگان در محیط وب اشاعه دهد و محرمانگی نتایج فرآیند همانندجویی و حریم خصوصی پدیدآوران را رعایت کند.

رزمی در پایان خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از فرآیند تقلب، دانشگاه و استاد موظف است با استفاده از سامانه همانندجو متن کامل پایانه‌نامه را مورد بررسی قرار دهد و گزارشات کامل،صحت‌سنجی و اعتبارسنجی تحقیق را بازبینی کند. همچنین براساس فصل چهارم این آیین‌نامه تعیین اصالت محتوا در هر مدرک و داوری درباره آن برپایه گزارش سامانه همانندجو بر عهده دانشگاه‌ها است.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 10 اردیبهشت 98، کد خبر:377335 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
0
0
نوشتن و ارائه پایان نامه از مهمترین موضوعات و درگیری دانشجویان است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین