پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۹۱۶
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵
دریاچه ارومیه بعد از چندین سال خشکی و کم آبی امسال به برکت نزول باران رحمت الهی از خطر خشکی کامل رهایی یافت ولی با این حال تداوم آب‌رسانی برای احیاء آن هنوز هم ضروری است.

شعارسال: دریاچه ارومیه بعد از چندین سال خشکی و کم آبی امسال به برکت نزول باران رحمت الهی از خطر خشکی کامل رهایی یافت ولی با این حال تداوم آب‌رسانی برای احیاء آن هنوز هم ضروری است.

 سالیان متوالی بود که دریاچه ارومیه با دلایل مختلف نفس‌های آخر خود را می‌کشید و به خشکی مطلق نزدیک می‌شد اما به لطف الهی بارش‌های اخیر از این فاجعه جهانی جلوگیری کرد و دریاچه ارومیه جان دوباره گرفت.

این روزها هرچه از زیبایی و پرآبی نگین فیروزه‌ای بنویسیم و منتشر کنیم کم است چراکه دریاچه ارومیه به یک معجزه زنده شده و کشور را از غضب برهوتی از نمک نجات داده است.

با این حال باید این را نیز در نظر بگیریم حجم دریاچه ارومیه به سبب بارش‌ها افزایش یافته و این افزایش تراز آبی موقعیت مناسبی برای احیاء دریاچه است چراکه دریاچه ارومیه از آب پرشده و احیاء نشده است.

ضرورت تداوم آب‌رسانی به دریاچه ارومیه

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی می‌گوید: طبق نقشه راه تعیین شده سالانه باید 3 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب به دریاچه وارد شود.

فرهاد سرخوش با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه می‌افزاید: امروز تراز دریاچه ارومیه 1271.67 است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 88سانتی‌متر افزایش تراز را شاهدهستیم.

وی بابیان اینکه وسعت فعلی دریاچه ارومیه 3 هزار و 55 کیلومترمربع است تصریح می‌کند: وسعت دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 755 کیلومترمربع افزایش یافته است.

سرخوش بابیان اینکه حجم آب دریاچه ارومیه دو برابر شده است می‌افزاید: دریاچه ارومیه 4 میلیارد و 440 میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 میلیارد و 410 میلیون مترمکعب افزایش حجم آبی را شاهد هستیم.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به آغاز رهاسازی آب از سد شهر چایی ارومیه به دریاچه بیان می‌کند: رهاسازی از 7 اردیبهشت با دبی 5 مترمکعب بر ثانیه به سمت پیکره آغازشده است.

وی بابیان اینکه در تلاش هستیم پروژه‌های آب‌رسانی به دریاچه ارومیه هرچه سریع‌تر به بهره برداری برسد تاکید می‌کند: وضعیت فعلی دریاچه ارومیه اگرچه به سبب بارشها بهبود یافته اما این شرایط مقطعی است و با نزدیک شدن فصل گرما، در صورت عدم تداوم آب‌رسانی، آب دریاچه تبخیر می‌شود.

رهاسازی آب مازاد سد شهر چایی به دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با تأکید بر اینکه حجم آب موجود دریاچه ارومیه به 4.1 میلیارد مترمکعب رسیده است، می‌گوید: بارندگی‌های بسیار مناسب سال آبی کنونی موجب شده است تا این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو میلیارد مترمکعب و در مقایسه با ابتدای سال آبی کنونی حدود سه میلیارد مترمکعب افزایش پیداکرده است.

کیومرث دانشجو با اشاره به اینکه بارندگی‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی کنونی تاکنون به بیش از 479 میلی‌متر رسیده است، می‌افزاید: میزان بارش‌های این حوضه نسبت به سال آبی گذشته 61درصد و نسبت به مدت متوسط بلندمدت بیش از 67 درصد افزایش‌یافتهاست.

وی با تأکید بر اینکه بیش از یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است بیان می‌کند: در پی بارندگی‌های مناسب امسال حدود 935 میلیون مترمکعب از این رقم تنها از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون به سمت دریاچه رهاسازی شده است.

دانشجو با اشاره به برنامه‌های مدیریت منابع و مصارف سدهای مخزنی حوضه دریاچه ارومیه از آغاز رهاسازی آب از سد مخزنی شهر چایی به سمت دریاچه ارومیه خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی دراین‌باره می‌افزاید: رهاسازی آب از این سد از هفتم اردیبهشت با دبی 5 مترمکعب بر ثانیه آغازشده و در ساعات آینده به 15 مترمکعب بر ثانیه افزایش می‌یابد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 11اردیبهشت 1398 ، کدخبر:2000799 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین