پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۸۳۰
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
قنات روستای «حلوایی» با اجرای طرحی از سوی بسیج سازندگی جانی دوباره گرفت و کام روستاییان را نعمت آب شیرین کرد.

شعارسال: «حلوایی» نام دارد و سر سبزی و طراوت باغ‌ها و اراضی اش شیرینی را به کام ساکنانش چشانده است. برای پیمودنش مسیرها باید بروی. گذر از جاده آسفالت و ورود به مسیری خاکی اولین نشانه‌های زیبایی را به ذهنت می‌کشاند چراکه اطراف جاده کوهستانی مملو از درختانی سبز بوده و نگاهت را به سمت روستای «حلوایی» هدایت می‌کند.

گذشته‌هایی نه چندان دور حلوایی روزهای سختی را پشت سر می‌گذاشت چراکه تخریب قنات روستا، روز به روز پای خشکسالی را به روستا می‌کشاند و مردمانش را در هاله‌ای از یاس و نا امیدی فرو می‌برد. کشاورزان هم خسته از وضعیت کشت و کار، شب‌هایشان را به امید روزی روشن سپری می‌کردند شاید دست غیب فریاد رس لحظه‌هایشان باشد.

چیزی نگذشت که نیروهای بسیجی و سپاهی پای کار آمدند و با مشارکت ساکنان روستا دست به کار شدند. احیای قنات حلوایی بهترین دستمزد چند روز تلاش مردم و زیباترین تحفه مسئولان به روستاییان حلوایی بود که طی چند روز کار مضاعف و همگانی رقم خورد.

آب راه مهاجرت را سد کرد

یکی از ساکنان روستای حلوایی با اشاره به وضعیت قنات روستا بیان کرد: این قنات پیش از مرمت، مخروبه بود.

علی عیدی با بیا اینکه پیش از این آب کشاورزی نداشتیم و تنها آب خوردن از قنات تأمین می‌شد، افزود: با ادامه روند، جمعیت روستا به شهر مهاجرت می‌کردند چراکه آب خوردن هم از دست می‌رفت.

وی با بیان اینکه بعد از فعالیت نیروهای بسیجی و سپاهی آب قنات سه برابر افزایش یافت، افزود: خوشبختانه بارندگی‌های سال جاری هم سهم قابل توجهی در افزایش آب قنات داشته است.

عیدی با بیان اینکه به طور فصلی ۲۵ خانوار در حلوایی زندگی می‌کنند، بیان کر: عناب، انجیر، جو، گندم، بادام، زردآلو و انار از جمله محصولات این روستا است.

افزایش دو برابری آبدهی قنات

یکی دیگر از اهالی روستای حلوایی در گفت و گو با خبرنگار مهر با ابراز خرسندی از احیای قنات روستا بیان کرد: تا قبل از مرمت و احیا، قنات وضعیت خرابی داشت.

مصطفی مالدار با بیان اینکه مرمت قنات باعث افزایش دو برابری آبدهی شده است، افزود: همچنین این امر در افزایش سطح زیر کشت محصولات باغی نیز افزایش یافته است.

یکی دیگر از اهالی روستای حلوایی با بیان اینکه این روستا دارای آب و هوایی خوش و سرسبز است، افزود: قنات روستا یکی از دغدغه‌های اهالی شده بود که با همکاری مسئولان ذیربط رفع شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر کشاورزان این روستا محصولاتی به پرورش باغی مانند زردآلو مشغول بوده که مرمت قنات نقش مؤثری در افزایش باردهی دارد.

اجرای ۴ چهار میلیارد تومان پروژه در استان

رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به آغاز ۴۰ پروژه عمرانی عام المنفعه در زمستان سال گذشته در سطح کشوری بیان کرد: سهم خراسان جنوبی از این پروژه ۷۵۰ طرح بوده است.

مهدی هنری با بیان اینکه تاکنون عملیات اجرایی ۲۹۰ پروژه آغاز شده است، افزود: تاکنون عملیات اجرایی ۱۸۴ پروژه به اتمام رسیده که از این تعداد ۱۴۰ پروژه احداثی و مابقی تکمیل و مرمت است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون قریب به چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای اتمام این پروژه‌ها هزینه شده است.

وی با اشاره به قنات روستای حلوایی بیان کرد: این قنات به نمایندگی از ۱۸۴ پروژه به بهره برداری رسیده است.

۲ هزار رشته قنات نیازمند احیا

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر شش هزار و ۲۵۲ رشته قنات در کل استان وجود دارد.

محمدحسن غلامی با بیان اینکه دو هزار و ۵۰۰ رشته قنات بر اثر بارندگی‌های سال جاری جانی دوباره گرفته‌اند، افزود: دو هزار رشته قنات نیازمند مرمت و احیا است.

وی از افزایش اعتبار سال جاری در راستای احیا قنوات خبر داد و افزود: اگر نهادهایی مانند بسیج سازندگی و آستان قدس در احیا به صورت ۵۰ درصد سهم مشارکتی داشته باشند، وزارت خانه با افزایش اعتبار موافقت می‌کند.

خراسان جنوبی الگوی کشوری در احیای قنوات

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور هم با بیان اینکه در خراسان جنوبی اقتصاد بر مبنای روستا شکل می‌گیرد، افزود: این استان تبدیل به الگویی در مرمت قنوات شده است.

سرهنگ محمد زهرایی بیان کرد: امید است بتوانیم پروژه‌هایی تعریف کنیم که به زیرساخت آب و اشتغال و مهاجرت معکوس کمک و روستاها را حلقه تولید و کانون امید آفرینی مردم معرفی کند.

وی خواستار همکاری مردم در اجرای این پروژه‌ها شد و افزود: خراسان جنوبی همیشه در کمک‌های مردمی در صدر بوده است و خواستاریم در کمک به مردم سیل زده کشور پیشتازی کنند.

آنچه مسلم است اجرای اینگونه از پروژه‌ها در ماندگاری روستاییان و توسعه اقتصاد روستاها نقش مستقیمی داشته و می‌تواند پنجره‌های جدیدی رو به توسعه استان باز کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 15اردیبهشت1398 ، کدخبر: 4608574: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین