پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۵
ماه رمضان ماه نزول رحمت و برکات بی‌پایان پروردگار است و همانگونه که روح آدمی صیقل یافته و از گناهان پاک می‌شود جسم نیز به تبعیت آن باید از ناخوشی‌ها و بیماری‌ها پاک شود، به همین دلیل آشنا شدن با شیوه‌های تغذیه در ماه مبارک رمضان امری جدی است.

شعارسال: یک کارشناس تغذیه گفت: در ماه رمضان بهتر است از نوشیدن بیش از حد چای به خصوص چای پررنگ در وعده سحری خودداری کنید.

 ماه رمضان ماه نزول رحمت و برکات بی‌پایان پروردگار است و همانگونه که روح آدمی صیقل یافته و از گناهان پاک می‌شود جسم نیز به تبعیت آن باید از ناخوشی‌ها و بیماری‌ها پاک شود، به همین دلیل آشنا شدن با شیوه‌های تغذیه در ماه مبارک رمضان امری جدی است.

اهمیت و نقش تغذیه در این ماه بر کسی پوشیده نیست، روزه‌داری در کنار اجرای برنامه‌های غذایی صحیح امری ضروری است، توصیه‌های کاربردی و قابل اجرا را مدنظر قرار دهیم.

در این راستا خبرنگار فارس پای توصیه‌های کارشناس تغذیه و رژیم غذایی در اسلام آبادغرب نشست که ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: مطالعات متعددی نقش موثر روزه‌داری را بر سلامت نشان داده است.

زهرا سعیدی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان نیز مانند سایر ایام سال پیروی از رژیم غذایی متنوع و متعادل برای تامین نیازهای تغذیه‌ایی شامل آب، املاح، ویتامین‌ها و مواد معدنی توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در وعده غذایی سحر رعایت برخی اصول لازم، تصریح کرد: با توجه به طولانی بودن روز در ماه‌های فصل بهار که فاصله سحر تا افطار 16 - 17 ساعت می باشد، بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری ویژگی‌های وعده ناهار را داشته باشد،،همچنین توصیه می‌شود در وعده سحری مقدار مناسبی از سبزیجات مختلف شامل خیار، گوجه، کاهو ، سبزی خوردن و... مصرف شود.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: سبزیجات با تامین آب مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می‌کنند، در این وعده مصرف مواد غذایی شیرین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا مواد غذایی شیرین سبب ترشح انسولین و ورود قند به داخل سلول‌ها و درنتیجه افت قند می‌شود، به این ترتیب افرادی که در وعده سحری از مواد حاوی قند ساده مانند شیرینی، شکلات و مربا استفاده می‌کنند، زودتر گرسنه می‌شوند.

سعیدی در ادامه در خصوص وعده افطار، گفت: در شروع وعده افطار بهتر است، از نوشیدنی‌های گرم شامل شیر ولرم، آب ولرم یا چای کم‌رنگ استفاده و بعد از آن از غذاهای سبک و مختصر شامل گروه‌های لبنیات، نان و غلات و میوه و سبزی استفاده شود، نان و پنیر و سبزی، شیر گرم، فرنی، شیر برنج، سوپ کم چرب، انواع آش با حبوبات کم، حلیم بدون روغن بهترین مواد غذایی پیشنهادی در وعده افطار هستند.

وی با اشاره به وعده شام، گفت: توصیه می شود بین وعده افطار و شام حداقل نیم ساعت فاصله زمانی وجود داشته باشد و در این وعده مانند روزهای معمولی از مصرف غذاهای پرحجم پرکالری خودداری کرده و حتما از لبنیات و سبزیجات به میزان کافی استفاده شود.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی به وعده بین افطار و سحر اشاره و بیان کرد: بهتر است در فاصله زمانی افطار و سحر از انواع میوه‌ها که حاوی مواد مغذی مفید برای سلامت بدن است استفاده شود، از جمله میوه‌هایی مناسب در این زمان میتوان سیب، گلابی، آلو، میوه های خشک و توت فرنگی را نام برد که به آهستگی هضم می‌شوند و سبب داشتن احساس سیری می‌شود، همچنین توصیه می شود برای تامین آب مورد نیاز پس از افطار و تا قبل از خواب به تدریج چای کم‌رنگ، انواع میوه و سایر مایعات به ویژه آب نوشیده شود.

وی افزود: مصرف آب سرد در شروع افطار عادت غذایی غلط و رایج در ماه رمضان است، لذا مصرف نوشیدنی‌های گرم مانند آب ولرم، چای کم‌رنگ، و یا شیرگرم همراه مقدار کمی خرما یا کشمش سبب کنترل اشت‌ها می‌شود و از پرخوری به هنگام افطار جلوگیری می‌کند و خرما در تنظیم قند خون بسیار مفید است، اما از مصرف بیش از حد آن باید خودداری شود.

سعیدی توصیه کرد: در وعده‌های افطار و سحر از پرخوری اجتناب شود و تا حد امکان از انواع شیرینی مانند زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی هستند خودداری شود، زیرا افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار اضافه وزن و چاقی را به دنبال خواهد داشت.

وی در خصوص مصرف زیاد آب نیز، گفت: مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطار به دلیل اختلال در هضم مواد غذایی توصیه نمی‌شود.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: در ماه رمضان بهتر است از نوشیدن بیش از حد چای به خصوص چای پررنگ در وعده سحری خودداری کنید، زیرا چای سبب افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی که بدن در طول روز به آن‌ها احتیاج دارد، می‌شود.

وی گفت: مصرف تنقلات زیاد بین افطار و سحر معمولا تنقلات پرچرب و دیر هضم بوده و سبب می‌شوند که در هنگام سحر به دلیل پری معده میل به غذا کاهش یابد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار : 19اردیبهشت 98، کد خبر:13980219000099 www.farsnews.com،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین