پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
ماه رمضان از راه رسید و روزه‌داران برای حفظ سلامت خود باید نکات تغذیه‌ای را در افطار و سحر رعایت کنند.
شعار سال : هلال زیبای ماه رمضان امشب در آسمان ایران خودنمایی می کند؛ روزه داران عاشق به میهمانی خدا دعوت شدند، تا بار دیگر آلودگی های باطن را زدوده و قلوب خود را به نور الهی منور کنند. ماهی که در کنار برکات معنوی خود، فواید جسمانی متعدد را برای روزه‌داران به ارمغان می‌آورد.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه داران در ماه مبارک رمضان/ سحری و افطاری مفید برای روزه اولی‌ها

از طرفی روزه داران برای آنکه بتوانند از برکات معنوی روزه بهره مند شوند و توان عبادت و مناجات با خدا را در ساعات روزه داری و شب های پرفضیلت ماه مبارک رمضان داشته باشند، باید تغذیه سالم و صحیح داشته باشند، به همین بهانه به گفتگو با مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت پرداختیم که شرح این گفتگو را می توانید در ادامه بخوانید.

زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ، با بیان اینکه در ایام ماه مبارک رمضان پیروی از برنامه غذایی صحیح حائز اهمیت است، گفت: با پیروی از برنامه غذایی صحیح می توان علاوه بر برکات معنوی این ماه از فواید جسمانی آن نیز بهره برد و عادات غذایی غلط را اصلاح کرد.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه داران در ماه مبارک رمضان/ سحری و افطاری مفید برای روزه اولی‌ها

مصرف این غذاها در سحری ممنوع:

وی درباره رعایت برخی نکات و مصرف مواد غذایی مناسب در وعده سحری ماه مبارک رمضان اظهار کرد: بسیاری از روزه‌داران فکر می‌کنند اگر غذای پرکالری مصرف کنند در طول روز گرسنه نمی شوند اما باید دانست که مصرف مواد غذایی پر چرب موجب تشنگی شدید می شود، به ویژه در ایامی که ماه مبارک رمضان در فصل گرم سال قرار گیرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین مصرف مواد غذایی قندی و شیرین در سحر برخلاف باور مردم نه تنها به حفظ انرژی در طول روز کمک نمی‌کند بلکه به دلیل افزایش ناگهانی انسولین موجب احساس گرسنگی در طول روزه داری می شود.

موادغذایی مفید برای سحری روزه داران:

عبداللهی وی با بیان اینکه مصرف برخی مواد غذایی در وعده سحر بسیار مفید هستند، گفت: مواد غذایی پرفیبر مثل سبزیجات حبوبات و غلات سبوس دار به دلیل آنکه آب زیادی جذب می‌کنند مانع احساس تشنگی در طول روز روزه داری می‌شوند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تاکید کرد: مصرف مواد غذایی به دلیل آنکه سرعت حرکت غذا در روده را کاهش می‌دهند مانع از گرسنگی در ساعات روزه‌داری می‌شود.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه داران در ماه مبارک رمضان/ سحری و افطاری مفید برای روزه اولی‌ها

چه کنیم در ماه رمضان تشنه نشویم؟

عبداللهی در مورد مصرف آب در وعده سحری گفت: روزه‌داران باید بدانند مصرف آب در سحری و بین غذا توصیه نمی شود زیرا مصرف آب بین غذا شیره معده را رقیق و روند هضم غذا را مختل می‌کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه آب بهترین مایع برای مصرف در ماه رمضان است، گفت: برای پیشگیری از تشنگی در طول ساعات روزه داری توصیه می‌شود مایعاتی مثل آب، آب میوه های طبیعی، شیر کم چرب، دوغ بی نمک و بدون گاز را در فاصله افطار تا سحر نوشید تا در طول روزه داری احساس تشنگی به فرد دست ندهد و تعادل الکترولیت‌های های بدن حفظ شود.

عبداللهی افزود: مصرف نوشیدنی چای در وعده سحری به میزان زیاد توصیه نمی شود زیرا چای مدر است و موجب از دست رفتن آب بدن می شود.

وی بیان کرد: مصرف میوه و سبزی در فاصله افطار تا سحر از تشنگی و گرسنگی جلوگیری می کند و اگر سبزی و صیفی جات مانند کاهو، گوجه فرنگی و خیار مصرف شود روزه داران کمتر تشنه خواهند شد.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه داران در ماه مبارک رمضان/ سحری و افطاری مفید برای روزه اولی‌ها

بهترین افطاری برای روزه داران ماه مبارک رمضان:

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با توصیه به روزه داران برای افطار کردن روزه با مواد غذایی گرم و سبک گفت: به روزه داران توصیه می کنیم در وعده افطار از مواد غذایی سبک و گرم مثل فرنی، شیربرنج، رفیق سوپ و آش آبکی، شیر گرم و نان و پنیر و سبزی استفاده کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه روزه‌داران نباید روزه خود را با آب یا مایعات سرد افطار کنند، گفت: بهتر است روزه داران روزه را با آب با خرما یا شیر گرم افطار کرد زیرا نوشیدن مایعات سرد موجب سوء هاضمه می‌شوند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه داران در ماه مبارک رمضان/ سحری و افطاری مفید برای روزه اولی‌ها

شیرینی‌های مفید و مضر در ماه رمضان:

عبداللهی ادامه داد: در افطار مصرف سه تا چهار عدد خرما مناسب است و کشمش و خرما قند بدن را در افطار تامین می کنند و به جای زولبیا بامیه باید از این مواد غذایی سالم استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه روزه‌داران در مصرف زولبیا و بامیه در ماه رمبارک رمضان باید رعایت احتیاط را داشته باشند از نوع کم شیرین مصرف کنند، گفت: مصرف زیاد مواد شیرینی مثل زولبیا و بامیه توصیه نمی شود زیرا مصرف این مواد غذایی به اضافه وزن و چاقی و بالا رفتن قند خون و چربی خون منجر خواهد شد.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه داران در ماه مبارک رمضان/ سحری و افطاری مفید برای روزه اولی‌ها

توصیه های تغذیه ای به روزه اولی‌ها:

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با توصیه تغذیه ای به روزه اولی ها بیان کرد: نوجوانان یا روزه اولی‌ها به دلیل آن که در سنین رشد هستند به منظور آنکه روزه داری منجر به بروز در اختلال رشد در آنها نشود باید در وعده افطار و سحر و فاصله بین این ۲ وعده مواد غذایی سالم و مورد نیاز بدن را مصرف کنند.

عبداللهی با تاکید بر اینکه اولین نباید بدون سحری روزه بگیرد، اظهار کرد: افزون بر این باید منابع پروتئینی در وعده سحری روزه اولی ها گنجانده شود چرا که مواد پروتئینی در رشد نوجوانان بسیار موثر است و مواد غذایی مانند انواع گوشت‌ها، تخم مرغ، شیر و لبنیات و سویا منابع سرشار از پروتئین محسوب می‌شوند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه داران در ماه مبارک رمضان/ سحری و افطاری مفید برای روزه اولی‌ها

روزه داران تا یک ساعت بعد از سحر نخوابند:

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درباره خواب بعد از سحر گفت: به‌طور کلی خوابیدن بعد از سحری توصیه نمی شود زیرا در هضم غذا اختلال ایجاد می کند و فرد دچار رفلاکس می‌شود بنابراین توصیه ما این است که روزه‌داران یک ساعت پس از مصرف سحری نخوابند.

وی درباره بروز سردرد در برخی روزه داران در ایام ماه مبارک رمضان گفت: سردرد به‌طورمعمول به دلیل افت قند خون اتفاق می افتد که اگر مایعات به اندازه کافی مصرف شود فرد دچار افت قند خون و سردرد نمی شود.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 17 اردیبهشت 98، کد خبر: 6924048،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین