پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۴۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
دولت آمریکا در جدیدترین اقدام خود علیه ایران بخش فلزات ایران را نیز تحریم کرد، دونالد ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی تحریم‌های جدیدی را علیه تولیدکنندگان آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران وضع کرده است.

شعار سال: در سالروز خروج امریکا از برجام، ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران که به گفته وی بزرگترین منابع درآمدی دولت ایران بعد از نفت محسوب می‌شوند را تحریم کرد حال این سوال مطرح می شود که تولید و صادرات این اقلام چقدر است و آیا صنایع فولادی نیز مانند نفت می تواند تحریم‌ها را دور بزند؟

میزان صادرات محصولات فلزی در سال ۹۷

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرده طی سال گذشته دو میلیون و ۹۸۷ هزار تن انواع محصولات فولادی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ رشد ۸۴ درصدی نشان می‌دهد. پیش‌تر دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفته بود: امروز فولاد ایران به عنوان ارزان‌ترین فولاد‌های تولیدی جهان است و چینی‌ها قادر به رقابت قیمتی با ایران هستند؛ در صورتی که با مشکلات تحریمی و نقل و انتقال پول روبرو نشویم، سال ۹۸ مزیت صادراتی خوبی در این بخش خواهیم داشت.

تعهدات ارزی کار را دشوارتر کرد

جهانبخش شکری مدیرعامل ذوب آهن بیستون و جهان فولاد می‌گوید: بیشترین صادرات محصولات فولادی به کشورهای عربی، عراق و افغانستان است موضوع تحریم صنایع فلزی ایران چند روزی است که از سوی دولت آمریکا اعلام شده؛ این در حالی است که مشکلات داخلی و ابلاغ بخشنامه‌های گوناگون چند سالی است که سد راه تولیدکننده و صادرکننده صنایع فلزی شده است.

او ادامه می دهد: عدم جابجایی ارز باعث شد تا مدتی با توافق طرفین صادرات فولاد به کشورهای عراق و افغانستان با پول ملی ایران انجام شود و به راحتی این منابع وارد کشور می‌شد، اما اخیرا کلیه صادرکنندگان کالا مکلف به ارائه تعهد بابت برگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادی کشور شده‌اند.

شکری با بیان اینکه تحریم داخلی برای ما سنگین‌تر از تحریم خارجی است، می گوید: آقایان یک شبه تصمیماتی بدون مشورت با بخش خصوصی اتخاذ می‌کنند که به ضرر صادرکننده خواهد بود و از زمان این تعهدات ارزی فعالیت ما سخت‌تر از قبل شده است.

صادرات سالانه هشت میلیون تن محصولات فولادی

بهرام سبحانی درباره تحریم محصولات فولادی ایران از سوی آمریکا می‌گوید: اگر بگوییم این موضوع در صادرات محصولات فولادی تاثیرگذاراست باعث خوشحالی غرب و ناامیدی داخلی خواهد شد. از سوی دیگر هم نمی‌توان گفت که تاثیری ندارد اما سعی ما این است که صادرات هشت میلیون تن سالانه محصولات فولادی را امسال نیز داشته باشیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مورد تسهیل قوانین داخلی برای تجار می‌گوید: در شرایط فعلی هرگونه محدودیتی اثرگذار است و باید در جهت تسهیل قوانین حرکت کنیم.

سبحانی می‌گوید: قوانین باید به گونه‌ای باشد که صرفه اقتصادی برای تولیدکننده داشته باشد در حال حاضر تولیدکننده مواد اولیه را با دلار ۱۴ هزار تومانی تهیه می‌کند و با نرخ نیمایی ۱۰ هزار تومان می‌فروشد.

ابزار دور زدن تحریم متفاوت است

سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مورد قانون جدید آمریکا برای تحریم فلزات معدنی ایران می گوید: مسلما دولت با برنامه‌ریزی‌های خود در این شرایط تحریمی راه حلی برای دور زدن تحریم‌ها خواهد داشت که نباید بیان شود و مسکوت خواهد ماند تا سوءاستفاده‌ای از آن نشود.

او در مورد اینکه آیا احتمال فروش فولاد شبیه نفت است، می‌گوید: اینکه روش صادرات به چه شکل باشد جزء اطلاعات محرمانه است.

در سه ماهه نخست ۲۰۱۹، به ترتیب چین با تولید ۲۳۱ میلیون و ۶۹ هزارتن، هند با ۲۷ میلیون و ۳۳۳ هزار تن، ژاپن با ۲۴ میلیون و ۹۷۱ هزار تن، آمریکا با ۲۲ میلیون و ۲۲۶ هزار تن و کره جنوبی با ۱۸ میلیون و ۱۰۸ هزارتن، پنج کشور شاخص فولادساز جهان بودند ورتبه ایران در بین تولیدکنندگان جهانی فولاد از ۱۲ به ۱۰ صعود کرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت رویداد24، تاریخ 22 اردیبهشت 98، کد مطلب: 174301: www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین