پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۷۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۲
مشکل پس زدگی‌های گسترده و نقطه‌ای فاضلاب در اهواز سال هاست که شهروندان را کلافه کرده و سیل اخیر آن را تشدید کرده که هنوز ادامه دارد.

شعارسال: مشکل پس زدگی‌های گسترده و نقطه‌ای فاضلاب در اهواز سال هاست که شهروندان را کلافه کرده و سیل اخیر آن را تشدید کرده که هنوز ادامه دارد.

 جاری شدن فاضلاب در برخی خیابان‌های اهواز نه تنها در رفت و آمد شهروندان اختلال ایجاد کرده بلکه سلامت آن‌ها را به ویژه با گرم شدن هوا تهدید می‌کند.

پس زدگی فاضلاب که با فاضلاب انسانی همراه است، در سطح برخی خیابان‌های کلانشهر اهواز سبب شده تا سلامت جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری این شهر در خطر باشد. با افزایش دبی رودخانه کارون در نتیجه وقوع سیلاب این مشکل به دلیل تخلیه نشدن کامل فاضلاب به کارون، به مراتب بیشتر شد و نقاط بیشتری از این شهر را درگیر خود کرد.

خیابان گلبهار کوی پردیس از نقاطی بود که در فروردین امسال دریاچه‌ای از فاضلاب در آن ایجاد شد به طوریکه تمام مغازه‌ها و حتی درمانگاه این محل تعطیل شدند.

آب رودخانه کارون در مقطع اهواز فروکش کرده، اما مشکل پس زدگی فاضلاب در برخی خیابان‌های این شهر برطرف نشده و شهروندان همچنان از بوی آزار دهنده متعفن فاضلاب و احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها گله دارند.

در برخی نقاط شهر اهواز چشمه‌هایی جوشان از فاضلاب قابل مشاهده است که هرکدام چندین خیابان را احاطه کرده اند؛ چهره نازیبای شهری، بوی نامطبوع و مشکل در رفت و آمد شهری از تبعات این پس زدگی فاضلاب است؛ اگرچه این مشکل نسبت به یک ماه پیش کاهش داشته، اما همچنان به دلیل گستردگی ابعاد زندگی را برای شهروندان سخت کرده است.

اهواز در شرایط عادی در ۳۰۰ نقطه شاهد پس زدگی فاضلاب است که این مساله در زمان بارش باران و افزایش دبی رودخانه کارون، به مراتب بدتر می‌شود.

مدیرعامل پیشین آبفای اهواز در اوج مشکلات فاضلاب این شهر از کار عزل و برای این شرکت سرپرست تعیین شد، عزلی که به گفته بسیاری دلیل آن شدت گرفتن مشکلات آب و فاضلاب اهواز بوده است و شرکت آبفای اهواز از ۱۷ فروردین تاکنون با سرپرست اداره می‌شود.

یکی از شهروندان اهوازی با انتقاد از وضعیت بد فاضلاب در ابتدای فاز چهار کوی ملت گفت: فاضلاب این منطقه هر چند مدت یکبار در خیابان جاری می‌شود که علاوه بر مشکل در رفت و آمد، بوی بد آن مردم را آزار می‌دهد.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب اهواز تجهیزاتی برای ترمیم این خط لوله فاضلاب به محل منتقل کرد، اما به فاصله کمی از این عملیات بار دیگر فاضلاب به خیابان بازگشت. هم اکنون اثر فاضلاب در این خیابان کم شده، اما نگرانیم با شروع فصل تابستان بار دیگر شاهد این منظره بد باشیم.

۵۶ نقطه ریزش فاضلاب اهواز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان و سرپرست آبفای اهوازبا بیان اینکه اهواز در شرایط عادی روزانه شاهد ۲۰۰ حادثه فاضلاب است معتقد است: فاضلاب اهواز تا حدود زیادی کنترل شده است.

صادق حقیقی پور ادامه داد: از شرایط بحرانی سیلاب عبور کردیم و هم اکنون به شرایط پیشین بازگشتیم، اما در مجموع در ۵۶ نقطه ریزش خطوط فاضلاب وجود دارد که تیم‌هایی درحال ترمیم آن‌ها هستند.

وی ادامه داد: یکی از نقاط بحرانی در فاضلاب، منطقه پردیس اهواز بود که شهروندان در زمستان شاهد بالا آمدن فاضلاب از منهول‌ها و در تابستان شاهد بوی بد آن بودند که با تعیین پیمانکار و رفع مشکل خطوط فاضلاب این منطقه، مشکل بالازدگی فاضلاب تاحدود زیادی رفع شد.

حقیقی پور یادآور شد: فاضلاب ایستگاه پمپاژ الهادی در مسیر کوی علوی، بنی هاشم، کیان و سایر نقاط غربی اهواز به سمت خیابان‌های آذین و نور منتهی می‌شود که در آن نقطه نیز مشکل پس زدگی فاضلاب وجود دارد و در شرایط بارندگی به مراتب بدتر نیز می‌شود.

وی ادامه داد: دیگر نقطه بحرانی اهواز منطقه عین ۲ اهواز است که به دلیل ورود آب کانال سلمان و زهکش دهخدا به خیابان‌ها مشکلات بسیاری را ایجاد کرد که از روز گذشته درحال تخلیه فاضلاب در این منطقه هستیم، اما عملیات ترمیم خطوط شبکه فاضلاب زمانبر است.

وی گفت: بیشتر شبکه فاضلاب این منطقه توسط شرکت آبفا ساخته نشده است از این رو مطابق با اصول و استاندارد نیست و به دلیل استفاده از بتن در این خطوط هر از چندگاهی شاهد ریزش دیوار‌های آن هستیم؛ انتظار می‌رود شهروندان در امر ترمیم این خطوط و شبکه‌ها با ما همکاری کنند.

وی ادامه داد: اصلاح خطوط دچار مشکل فاضلاب اهواز نیازمند زمان است، اما تلاش می‌کنیم تا شروع فصل تابستان مشکلات را کم کنیم.

مدیرعامل آبفای خوزستان درخصوص بالا زدن فاضلاب در اتوبان اکباتان اهواز نیز گفت: تعدادی از مناطق مسکونی این منطقه در ساخت و ساز‌ها حریم را رعایت نکرده اند از این رو به دلیل انتقال فاضلاب به روش بای پس، از خطوط به سمت تصفیه خانه چنیبه بوی فاضلاب ساکنان این منطقه را آزار می‌دهد.

وی ادامه داد: تصفیه خانه شرق اهواز تکمیل است، اما خطوط جمع کننده فاضلاب آن هنوز به اتمام نرسیده که درصدد هستیم با راه اندازی کامل آن از ورود ۱۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز به رودخانه کارون جلوگیری شود.

حقیقی پور درخصوص خسارت وارده به خطوط فاضلاب خوزستان در نتیجه سیل اخیر گفت: در مجموع هفت هزار میلیارد ریال به شبکه فاضلاب خسارت وارد شده که ۲ هزار میلیارد ریال آن متعلق به اهواز است.

لزوم انتصاب سریع مدیرعامل آبفا

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری اهواز نیز به مشکلات فاضلاب اهواز واکنش نشان داد و گفت: با توجه به اینکه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با حفظ سمت، سرپرست آب و فاضلاب اهواز است و مشکلات آب و فاضلاب خوزستان و اهواز گسترده است، تسریع در انتصاب مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در این مقطع زمانی برای رسیدگی به مشکلات این بخش ضرورت دارد.

سید مجید صالحی ادامه داد: در برخی از مناطق اهواز به دلیل شکستگی لوله، دفع نشدن فاضلاب و قطع شدن آب مناطق، امکان انتقال بیماری وجود دارد و باید هرچه سریعتر این وضعیت ساماندهی شود.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار اهواز با اشاره به اینکه در پیک بیماری التور قرار داریم گفت: شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی وظایف و اقدامات بهداشتی خود در شهر‌ها و روستا‌ها را با هماهنگی مراکز بهداشت شرق و غرب انجام دهند.

درحالی که مسئولان آبفا از کنترل نقاط بحرانی فاضلاب در شهر اهواز خبر می‌دهد که زندگی بسیاری از مردم به ویژه نقاط درگیر با پس زدگی فاضلاب به دلیل ترس از انتقال آلودگی و تحمل بوی بد فاضلاب سخت شده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 25اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 6933965،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین