پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۱۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۳
دبي رودخانه كارون در مقطع اهواز تا سه هزار و 200 متر مكعب بر ثانيه افزايش يافته اما هنوز آبي از اين رودخانه وارد شهر نشده است با اين حال مردم شهر اهواز اين روزها گرفتار معضلي بزرگتر از سيل، به نام پس زدگي هاي فاضلاب هستند.

شعارسال: در برخي نقاط شهر اهواز چشمه هايي جوشان از فاضلاب قابل مشاهده است كه هركدام چندين خيابان را احاطه كرده اند، چهره نازيباي شهري، بوي نامطبوع و مشكل در رفت و آمد شهري از تبعات اين پس زدگي هاي فاضلاب است.

اگرچه مشكل پس زدگي فاضلاب در اهواز ديرينه است و سالهاست شهروندان را آزار مي دهد اما با افزايش دبي رودخانه كارون شاهد حجم بيشتر پس زدگي ها و همچنين در برگيري نقاط بيشتري از شهر اهواز هستيم.

اهواز در شرايط عادي در 300 نقطه شاهد پس زدگي فاضلاب است كه اين مساله در زمان بارش باران و افزايش دبي رودخانه كارون، به مراتب بدتر مي شود و حال با افزايش چشمگير آب رودخانه كارون دامنه اين معضل افزايش يافته و ابعاد فاجعه بار بهداشتي به خود گرفته است.

خيابان هاي نقاط مختلفي از شهر اهواز همچون پرديس، كوي مجاهد، گلستان، لشكرآباد، مركز شهر، كيان آباد و كيانپارس درگير فاضلاب هستند اين در حاليست كه تا يك هفته پيش مديرعامل سابق شركت آبفاي اهواز اين پس زدگي هاي فاضلاب را انكار و آن را آب سطحي مي خواند.

به گفته فردوس كريمي آب جاري شده در سطح شهر، فاضلاب نيست بلكه به دليل بالا رفتن تراز رودخانه كارون نسبت به ساحل، آب با فشار وارد شهر مي شود.

**رودخانه فاضلاب در پرديس

پرديس، از محله هاي اهواز با حدود 50 هزار نفر جمعيت است كه هميشه از مشكل بالازدگي فاضلاب رنج مي برد؛ حالا به دليل ريزش شبكه فاضلاب و بالا آمدن آب رودخانه كارون در شرايط بحراني قرار گرفته است؛ حداقل يك خيابان اصلي و چند خيابان فرعي آن به دليل بالا زدن فاضلاب به صورت سرتاسري مسدود شده است.

قرار بود مشكل اين منطقه در روزهاي گذشته حل شود اما همچنان فاضلاب در خيابان هاي پرديس جاري است و بوي نامطبوع آن ساكنان را كلافه كرده است.

بالا آمدن فاضلاب به عمق 30 تا 40 سانتيمتر در خيابان ها و بوي نامطبوع آن، تعطيلي تمام مغازه هاي خيابان هاي گلفام، بسته شدن درمانگاه ولايت و سرگرداني بيماران اين منطقه، رفت و آمد برخي مردم با چكمه در سطح خيابان ها و حبس شدن زنان و كودكان در خانه ها تنها به دليل بي توجهي به مشكلات فاضلاب در اين منطقه است.

به گفته ساكنان پرديس از روز سوم فروردين تاكنون همين شرايط وجود دارد و بوي فاضلاب همه را نگران كرده است، چندين مدرسه در خيابان گلفام كوي پرديس قرار دارند و والدين آنها نگران هستند كه با اين وضعيت چطور فرزندان خود را راهي مدرسه كنند.

آنها با تشبيه اين نقطه به رودخانه فاضلاب ادامه مي دهند: تعداد زيادي از همسايه ها براي جلوگيري از مريض شدن فرزندانشان به منزل اقوام و يا شهرستان هاي ديگر رفته اند، خودروها براي تردد بايد از وسط اين فاضلاب عبور كنند؛ براي عابران نيز خود اهالي، سنگ و لاستيك خودرو در خيابان گذاشته اند تا به اين طريق در خيابان تردد كنند.

اوضاع در محله هاي ديگر نيز با شدت كمتر به همين صورت است؛ خيابان ادهم در مركز شهر و مناطق قديمي اهواز نيز مملو از فاضلاب شده است، آب از خيابان ها گذر و به بيمارستان حضرت فاطمه الزهرا(س) رسيده به طوري كه امكان تردد از اين نقطه بسيار سخت شده است.

بوي نامطبوع فاضلاب نه تنها مردم محلي و رهگذران را آزار مي دهد بلكه براي بيماران حاضر در اين بيمارستان نيز نوعي تهديد محسوب مي شود.

**147 مورد شكايت روزانه از فاضلاب اهواز

سرپرست جديد شركت آبفاي اهواز از 147 مورد شكايت روزانه درخصوص فاضلاب اهواز خبر داد و گفت: البته اين آمار در شرايط عادي 200 مورد در روز است اما با اين تفاوت كه در روزهاي عادي بيشتر شكايت ها مربوط به حوادث كوچك و نقطه اي است.

صادق حقيقي پور اظهار داشت: در ساير شهرها با جمعيت يك ميليون و 500 هزار نفر متوسط شكايت شهروندان از وضعيت فاضلاب بين 60 تا 65 مورد در روز است.

وي با اشاره به اينكه ترميم شبكه فاضلاب اهواز به 50 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز دارد ادامه داد: درحال حاضر بيشتر شكايت ها مربوط به مناطق وسيعي همچون پرديس، لشكرآباد و مركز شهر است.

**افزايش نقاط بحراني فاضلاب در شهر

وي يادآور شد: تا سه روز پيش چند نقطه بحراني همچون پرديس، لشكرآباد و خيابان ادهم شناسايي شد كه حدود 80 درصد شكايات مردمي در حوزه فاضلاب به اين نقاط مربوط بود اما در اين فاصله زماني نقاط ديگري همچون كيانپارس نيز به آن افزوده شد.

حقيقي پور در خصوص آخرين وضعيت منطقه پرديس اظهار داشت: خط فاضلابي به قطر يكهزار ميليمتر در عمق 6 متري زمين در خيابان ياور 11 كوي مجاهد و خروجي تلمبه خانه چنيبيه ريزش كرده كه سبب بالازدگي فاضلاب در پرديس شده است.

وي ادامه داد: خطي براي انتقال فاضلاب پرديس تا امتداد رودخانه كارون حفر شده و انتظار مي رود به ترديج از حجم فاضلاب اين منطقه كاسته شود.

وي تصريح كرد: از سويي ديگر منهول هاي واقع شده در خيابان گلفام پرديس در نقطه اي بالاتر از سطح زمين قرار دارد از همين رو براي خروج فاضلاب بايد دستگاه هاي پمپاژ نصب شود و يا كارگران با خشك كن اين فاضلاب را دفع كنند.

سرپرست آبفاي اهواز با اشاره به اينكه وضعيت فاضلاب خيابان ادهم نيز پس از تقويت پمپاژها بهبود مي يابد گفت: ديگر اولويت ما رفع مشكل فاضلاب در گلستان و پيچ استاديوم است.

وي افزود: در مقطع اهواز 25 خروجي فاضلاب به رودخانه كارون راه دارد كه پس از بالا آمدن دبي رودخانه كارون بايد آنها به وسيله پمپ هاي قوي از نقطه اي ديگر وارد كارون مي شدند.

حقيقي پور گفت: بهار سال گذشته دبي رودخانه كارون در مقطع اهواز 300 متر مكعب بر ثانيه بود و درحال حاضر به بيش از سه هزار متر مكعب بر ثانيه افزايش يافته است، اين افزايش دبي بر روي سيستم دفع فاضلاب نيز اثرگذار است.

وي ادامه داد: بنظر مي رسد با اقدامات انجام شده و در صورت عدم قطعي برق، بارش هاي هفته آينده مشكلات پس زدگي فاضلاب در اين شهر را افزايش نمي دهد.

**بيماري و اختلال در زندگي نتيجه طغيان فاضلاب

رئيس كل دادگستري خوزستان رفع مشكل سرريز فاضلاب كلانشهر اهواز را خواستار شد و گفت:شركت آب وفاضلاب هرچه سريع تر مشكلات ناشي از فاضلاب اين شهر را رفع كند.

فرهاد افشارنيا ادامه داد: موضوع آب و فاضلاب از اهميت بالايي برخوردار است و شركت آب و فاضلاب بايد با تمام قوا براي رفع اين مشكل اقدام كند.

وي ادامه داد: مشكلات فاضلاب بيماري و مختل كردن زندگي مردم را به دنبال دارد و نبايد اين موضوع سلامتي مردم را تهديد كند.

رئيس كل دادگستري استان خوزستان گفت: شركت آب و فاضلاب كمبودها را به فرمانداري شهرستان اهواز اطلاع دهد، تا در اين خصوص چاره انديشي كنند.دستگاه ها با تمام ظرفيت براي مقابله با سيلاب اقدام كنند.

**خطر فاضلاب اهواز را تهديد مي كند

نماينده خوزستان در شوراي عالي استان ها نيز در همين خصوص گفت: خطر فاضلاب اهواز را تهديد مي كند مردم آسيب ديده از سيل بيش از اينكه از سيل در رنج باشند از پس زدن فاضلاب در اهواز در رنج هستند و خانواده ها نگران سلامتي فرزندان خود هستند.

سيد محسن موسوي زاده ادامه داد: بعد از وقوع سيل در اهواز فاضلاب اين شهر كه از ابتدا هم به رودخانه ها هدايت مي شد، هم اكنون پس زده است و بيشتر نقاط شهر را فرا گرفته و بوي تعفن فاضلاب مردم را ناراحت و رنجيده كرده است.

وي ادامه داد: هم اكنون تنها اقدام موثر و موقتي براي خروج از اين وضعيت، جمع آوري فاضلاب از سطح شهر و كمك گرفتن از پمپ هاي مكنده است با استفاده از اين پمپ هاي مكنده مي توان فاضلاب جاري شده در سطح شهر را جمع آوري كرد و به داخل رودخانه ها هدايت كرد.

نماينده خوزستان در شوراي عالي استان ها افزود: اگر چه اين روش فقط يك روش موقتي است، اما اكنون غير از تجهيزات شهرداري اهواز حداقل نياز به 100دستگاه پمپ مكنده داريم تا در گوشه گوشه شهر مستقر كنيم تا مردم را از بوي بد فاضلاب و خطر بيماري ها نجات دهيم.

وي ادامه داد: به دليل گرمي و رطوبت هوا و پخش شدن بوي بد فاضلاب در سطح شهر سلامتي مردم و ساكنان شهر اهواز در معرض خطر است و تقاضا داريم كه مسئولان هرچه زودتر اقدامي در اين زمينه داشته باشند.

بايد ديد آيا مشكل گسترده فاضلاب در شهر اهواز حل مي شود و يا آنكه با ادامه اين روند همچنان زندگي مردم تحت تاثير اثرات نامطلوب پس زدگي هاي فاضلاب قرار دارد؟

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:22فروردین1398 ، کدخبر: 83274259: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
0
0
حالا به دليل ريزش شبكه فاضلاب و بالا آمدن آب رودخانه كارون در شرايط بحراني قرار گرفته است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین