پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۴۲۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲
نماینده خوزستان در شورای عالی استانها با اشاره به معضل‌ جدی فاضلاب شهر اهواز گفت: طغیان فاضلاب مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود آورده و برخی محله‌ها را به مکان‌های غیرقابل سکونت تبدیل کرده به طوری که طبق نظر کارشناسان بهداشتی، استمرار این وضعیت سلامت مردم اهواز را تهدید می‌کند.

شعارسال: نماینده خوزستان در شورای عالی استانها با اشاره به معضل‌ جدی فاضلاب شهر اهواز گفت: طغیان فاضلاب مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود آورده و برخی محله‌ها را به مکان‌های غیرقابل سکونت تبدیل کرده به طوری که طبق نظر کارشناسان بهداشتی، استمرار این وضعیت سلامت مردم اهواز را تهدید می‌کند.

 سیدمحسن موسوی‌زاده امروز در بیست و دومین اجلاس شورای عالی استانها گفت: آغاز سال 98 استان خوزستان همچون استانهای لرستان، گیلان و مازندران با سیل و طغیان رودخانه‌ها آغاز شد. سیلی که حداقل در استان خوزستان از ماه‌ها قبل می‌شد با مدیریت آب پشت سدها آن را کنترل کرد و یا میزان خسارت آن را به حداقل رساند که نه تنها این کار صورت نگرفت بلکه باز هم مردم دار و ندارشان فدای بی‌تدبیری مسئولان شد.

وی افزود: این سیل که در خوزستان از اواخر اسفند ماه آغاز شد تا پایان اردیبهشت مردم و مسئولان را درگیر کرد. در این سیل هر چند با هشدارهای مکرر جان مردم در امان ماند لیکن سدها، ده‌ها باب خانه و مدرسه و هزاران هکتار گندمزار، باغات و نخلستان‌ها، حوزهای پرورش ماهی، مزارع نیشکر و احشام از بین رفت و خسارت‌های فراوانی به کشاورزی، دامداری و باغداری استان وارد شد.

نماینده خوزستان در شورای عالی استانها ادامه داد: آنچه در این واقعه باعث کاهش دردهای مردم شد همکاری و همدلی همه آحاد جامعه و هموطنان نجیب‌مان بود و حماسه‌ای مثال‌زدنی در تاریخ کشور خلق کرد. با وجود خسارت‌های فراوان اما به برکت بارندگی‌های امسال و تعهد مردم استان در خصوص کمک به خودکفایی کشور در محصولات استراتژیکی همچون گندم، کشاورزان استان با فروش یک میلیون و 300 هزار تن گندم مازاد بر نیاز خود مقام اول کشور را به خود اختصاص دادند اما همین کشاورزان صبوری که مزارع آنها طعمه سیلاب شد، با وجود وعده‌های مکرر مسئولان در پرداخت خسارت پس از گذشت حدود چهار ماه از اتمام سیل تاکنون بین بانک‌ها و ادارات سردرگم هستند و با وجود تکمیل پرونده‌های خود همچنان چشم‌انتظار وفای به عهد مسئولان هستند.

موسوی‌زاده تصریح کرد: راه‌های ارتباط روستایی که شریان‌های حیاتی این مراکز مهم کشاورزی هستند اغلب تخریب شده و تاکنون بازسازی نشده‌اند و آسیب به وسائل مردم به واسطه این راه‌ها همچنان ادامه دارد. مدارس و منازل روستاییان نیازمند توجه ویژه و سرعت عمل در بازسازی هستند.

وی ادامه داد: قطعا اگر رودخانه‌های استان لایروبی می‌شد ما شاهد این حوادث تلخ نبودیم. سیل امسال رسوبات رودخانه‌ها را نیز چندین برابر کرد و در پساسیل هم هیچ اقدام اساسی جهت لایروبی تا به امروز صورت نگرفته و چنانچه در سال آتی نیمی از بارندگی‌های امسال را داشته باشیم حوادثی مشابه و حتی شاید به مراتب بدتر را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه فاضلاب اهواز امروز به معضل بسیار بزرگی برای این کلانشهر تبدیل شده است، افزود: سیل اخیر آنچنان بر تاسیسات و سیستم قدیمی و فرسوده آب و فاضلاب اهواز فشار وارد کرد که کمتر خیابانی را در شهر می‌توان دید که با مشکل سریز فاضلاب مواجه نباشد. طغیان فاضلاب در جای جای شهر علاوه بر تخریب زیرساخت‌های شهری، مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود آورده و برخی محله‌ها را به مکان‌های غیرقابل سکونت تبدیل کرده است. طبق نظر کارشناسان بهداشتی، استمرار این وضعیت عامل بیماری فراوانی برای مردم خواهد بود.

موسوی‌زاده اضافه کرد: اکنون که رهبر معظم انقلاب دستور موکدی به رئیس جمهور محترم جهت حل مشکلات فاضلاب اهواز صادر فرمودند، از ریاست محترم جمهور خواستاریم با توجه به فرسودگی شبکه آب‌های اهواز دستور رهبری خود را نصب‌العین قرار داده و نسبت به حل این معضل خطرناک اقدام عاجل نماید.

وی گفت: متاسفم بگویم استانی که به ظاهر استان پرآبی است، بیشتر شهرهای آن به خصوص اهواز هیچ خانه‌ای بدون نصب دستگاه آب تصفیه‌کن و همچنین پمپ آب جهت تقویت فشار آب قادر به استفاده از آب شهری نیستند که این موارد همگی هزینه‌هایی است که بر دوش مردم گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: نیشکر و صنایع جانبی آن که در دولت سازندگی به منظور خودکفایی کشور در محصولی همچون شکر اجرا شد متاسفانه امروزه تحت تاثیر سیاسیون و نفوذ لابی‌های سیاسی اهواز حال خوشی ندارد. سال گذشته با واگذاری نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی علاوه بر ایجاد خلل در روند تولیدات این شرکت زندگی هزاران نفر از کارگران آن به خطر افتاد و علاوه بر سوءاستفاده رسانه‌های معاند خیل عظیمی از کارگران شریف را به مرز اخراج کشاند. اکنون نیز شاهد آن هستیم که با دخالت‌هایی در روند استخدام‌ها و انتخابات در طرح عظیم نیشکر استان صورت می‌گیرد ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور سرنوشت این طرح‌های بزرگ را به سرنوشت نیشکر هفت‌تپه دچار کند که امیدواریم وزارتخانه‌های مربوطه به طور جد در این امر ورود کرده و از بروز اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کنند.

موسوی‌زاده عنوان کرد: در ماه‌های اخیر شاهد زلزله مهیب شهرستان مسجدسلیمان بوده‌ایم که متاسفانه خسارت‌های فراوانی به بافت‌های قدیمی و فرسوده شهر آورده و با وجود محرومیت‌های موجود در این شهر این مشکل نیز مزید بر علت شد. لذا با توجه به نزدیکی فصل مدارس و همچنین در پیش بودن زمستان لازم است هرچه سریع‌تر دولت کمک‌های لازم را نسبت به ترمیم و بازسازی منازل مردم، مدارس و دیگر مناطق تخریب شده انجام دهد.

وی در پایان گفت: خطاب به دولت و مجلس عرض می‌کنم؛ نفت و گاز و آب خوزستان ارزانی وجود تمامی هموطنانمان نه به خاطر این خیرات و برکات استان بلکه به خاطر خون مطهر شهدا که وجب به وجب این سرزمین را رنگین کرد و امروز خوزستان را تبدیل به زیارتگاه عشاق شهدا کرده است و به همین خون متبرک قسم‌تان می‌دهیم خوزستان و مردم نجیب، صبور و وفادار به نظام را دریابند.

نماینده خوزستان در شورای عالی استانها اظهار داشت: خوزستان به عنوان یکی از کهن‌ترین مراکز تمدنی بشر مملو از آثاری گرانبها و باستانی است که متاسفانه حتی تاکنون کمترین توجهی به آن نشده است. بی‌توجهی به امر احیا و مرمت و معرفی این آثار به گردشگران و جهانیان آنها را در معرض خطری جدی قرار داده‌اند. امروز در دنیا شاهدیم که برخی کشورها با داشتن اندک آثار باستانی با درایت و تدبیر ارزآوری فراوانی برای خود به وجود آورده‌اند در حالی که استان به تنهایی چندین برابر کشور آثار فاخر و ارزشمندی دارد.

موسوی‌زاده افزود: ایجاد فرصت‌های فراوان سرمایه‌گذاری، اشتغال برای جوانان بومی، جذب گردشگر داخلی و خارجی که نتیجه آن ارزآوری و کمک به تحول اقتصاد استان است، از جمله مواردی است که از وزارت جدید میراث فرهنگی و گردشگری پیگیری آن را خواستاریم.

وی گفت: یکی از اقدامات وزارت کشور در سالهای اخیر تبدیل برخی از شهرها به شهرستان بود هر چند که این اقدام نوعی استقلال برای آن شهرستان به شمار می‌رود اما این قبیل اقدامات بدون ایجاد هرگونه زیرساختی صورت می‌گیرد و برخی از شهرستان‌های تازه تاسیس شده در استان خوزستان همچون شهرستان کارون فاقد ابتدایی‌ترین امکانات از قبیل ساختمان‌های اداری بوده که علاوه بر ایجاد زحمت و مشقت برای پرسنل خدوم اداری مردم را نیز در پیچ و خم مشکلات خود گرفتار ساخته است.

موسوی‌زاده ادامه داد: شهرستان کارون که از سال 91 از اهواز جدا شد نه تنها در این بازه هفت ساله امکاناتی به آن اضافه نشد بلکه مشخص نبودن محدوده و مرز این شهرستان با اهواز مشکلاتی برای مردم برخی مناطق همچون اسلام‌آباد، مشعلی و شکاره پدیدار کرده است.

وی گفت: مناطق حاشیه‌ای اهواز که جمعیتی بالغ بر 400 هزار نفر را در خود جای داده‌اند بعد از گذشت 40 سال از انقلاب تاکنون از ابتدایی‌ترین خدماتی مانند آسفالت مناسب، فاضلاب و فضای سبز بی‌بهره هستند که قطعا با بودجه اندک شهرداری نمی‌توان این محرومیت‌ها را در کوتاه‌مدت از این مناطق برطرف کرد. امیدواریم وزارت کشور و دولت بودجه‌ای خاص برای این مناطق کم‌برخوردار اختصاص داده و مردم آن را پس از سالها تحمل سختی و مشکلات، مورد توجه خاص خود قرار دهند.

نماینده خوزستان در شورای عالی استانها اظهار داشت: خوزستان دو پایانه مرزی مهمی همچون چذابه و شلمچه را در خود جای داده که سالانه میلیونها نفر جهت زیارت عتبات عالیات به خصوص در ایام اربعین از این طریق راهی کشور عراق می‌شوند. علاوه بر تردد زوار، این مراکز به عنوان مراکز مهم مبادلات تجاری با کشور عراق به شمار می‌شوند که لازم است راه‌های مواصلاتی به آنها ترمیم و توسعه پیدا کنند. به خصوص لزوم تسریع در اتصال راه‌آهن خرمشهر- بصره از طریق شلمچه و همچنین توسعه و تعریض راه‌های مواصلاتی چذابه ضمن توسعه و تجارت باعث عمران و آبادی مناطق غرب و جنوب غرب استان خواهد شد.

موسوی‌زاده اضافه کرد: وجود باغات وسیع و گسترده خرما در خوزستان و همچنین تنوع در کشت محصولات کشاورزی در تمام فصول سال ایجاب می‌کند در جای جای استان صنایع تبدیلی و بسته‌بندی بخش خصوصی و دولتی ایجاد شود تا ضمن اشتغال از هدر رفت سالانه 1000 تن خرما و محصولات کشاورزی دیگر جلوگیری کرد. همچنین می‌توان از این طریق ارزآوری فراوانی را برای کشور داشته باشیم. لذا انتظار می‌رود وزارتین جهاد کشاورزی و صنایع در این خصوص تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

موسوی‌زاده‌ گفت: توسعه خطوط انتقال نفت و گاز در برخی شهرهای استان به خصوص اهواز مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده و باعث شده علاوه بر خطرات احتمالی، به جهت لزوم رعایت حریم لوله‌ها هیچگونه عمران و توسعه‌ای را در مجاورت آنها نتوان ایجاد کرد. با وجود این خطوط، همچنین عبور خط آهن از شمال به جنوب اهواز و از غرب به شرق شهر و وجود پادگان‌های متعدد نظامی در داخل و اطراف شهر اهواز را تبدیل به شهر حریم‌ها کرده و فرصت خیلی از کارهای عمرانی و توسعه‌ای را از شهرداری گرفته است.

وی گفت: طولانی بودن فصل گرما در خوزستان و لزوم استفاده طولانی مدت مردم از وسائل خنک‌کننده و هزینه‌های گزافی که در این مسیر بر آنها تحمیل می‌شود، ایجاب می‌کند دولت حداقل در محاسبه هزینه‌های آب و برق مصرفی مردم تخفیفات لازم را در نظر بگیرند تا در این شرایط نامساعد اقتصادی کمک‌حال مردم استان باشند. البته گله‌مندی هم از تیم اقتصادی دولت داریم زیرا کولرهای گازی دوتکه که امروز به عنوان پرمصرف‌ترین وسیله برقی در سبد خانوار خوزستانی‌ها است را به عنوان کالای لوکس مشمول گمرگ کرده که این امر باعث گرانی بیش از حد آن شده و برای کارمندان و خانواده‌های متوسطه به پایین خرید این وسیله تقریبا ناممکن و یا خیلی سخت و مشقت‌زا شده است.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا ،تاریخ انتشار: 14 شهریور1398،کدخبر:807116  www.ilna.ir ،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین