پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۰۷۹
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
توافق‌نامه روز گذشته بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در راستای توسعه گردشگری سلامت با این هدف امضا شد که این بخش از گردشگری با همکاری این دو سازمان در مسیر قانونی خود جریان بهتری پیدا کند، به این امید که دست دلال‌ها تا میزان زیادی از سر گردشگران سلامت ورودی برداشته شود. همچنین آیین‌نامه تاسیس و بهره‌برداری از شرکت‌های تسهیل‌گر ارائه خدمات تخصصی درمانی به بیماران بین‌الملل مورد امضای طرفین قرار گرفت.

شعار سال: برخی بررسی‌های نشان می‌دهد هر گردشگر سلامت می‌تواند ۲۴۰۰دلار درآمد برای کشور داشته باشد؛ حال آنکه در ایران این درآمدزایی با چالش‌های عمده‌ای از جمله حضور فعال دلال‌ها در بازار مواجه است. حالا بر اساس توافق دو دستگاه دولتی مرتبط با گردشگری سلامت، قرار است ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستان به گردشگران سلامت اختصاص یابد. علاوه بر این در نظر گرفتن پزشکانی که متولی و مسوول فنی در این زمینه هستند برای تسهیل روند درمانی گردشگران سلامت از جمله ساز و کارهایی است که بناست در دستور کار قرار گیرد. همچنین تعیین تعرفه جدید برای گردشگران سلامت بدون درنظر گرفتن یارانه ۴۲۰۰ تومانی دارو از جمله مواردی بود که در این نشست به آن اشاره شد.

دعوت از شرکت‌ها

در مراسم امضای این توافق‌نامه، سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به لزوم توسعه گردشگری سلامت گفت: «در سال‌های اخیر ایران میزبان بیماران مختلف از کشورهای گوناگون بوده که این موضوع یک افتخار برای کشور به‌حساب می‌آید، با این وجود هنوز نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید از چنین پتانسیلی در کشور به‌ویژه برای کشورهای همسایه بهره ببریم.» وی همچنین با تاکید بر اینکه هنوز ایران نتوانسته گردشگری سلامت و قابلیت‌هایی را که دارد به کشورهای دیگر بشناساند، تصریح کرد: «باید در این حوزه کارهای درستی انجام شود. متاسفانه سازوکار مناسب برای رفت‌وبرگشت گردشگران سلامت طراحی نشده است، افراد غیرحرفه‌ای وارد این حوزه شده‌اند که این بخش را دچار مشکلاتی کرده، حتی در برخی موارد وجهه جامعه پزشکی ما هم در این میان دچار خدشه شده است.» نمکی اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه گردشگری سلامت را باتوجه به انعقاد این توافق‌نامه یادآور شد: «اختصاص ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستان به گردشگران سلامت از جمله فعالیت‌هایی است که در نظر گرفته شده و همچنین حتما پزشک مسوول تایید صلاحیت‌شده برای این مجموعه‌ها خواهیم گذاشت.

این پزشک مسوول، متولی و مسوول جوابگوی وزارت بهداشت است و در صورت قصور و کوتاهی برخورد خواهد شد.» وزیر بهداشت همچنین به تعریف تعرفه‌های جدید در بخش گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: «قرار است طی یک ساز و کار تعرفه‌های جدیدی برای گردشگری سلامت در نظر گرفته شود؛ چراکه تعرفه‌های داخلی براساس یارانه ۴۲۰۰ تومانی است و ضرورتی ندارد تعرفه‌های گردشگران سلامت مانند تعرفه‌های ارائه خدمات به بیماران داخلی باشد. اما تعرفه به گونه‌ای تعیین خواهد شد که گردشگری سلامت بتواند در عرصه رقابت با کشورهای رقیب همچنان باقی بماند.» او درباره جزئیات توافق‌نامه‌ای که بین وزارت بهداشت و سازمان میراث‌فرهنگی امضا شده نیز خاطرنشان کرد: «لازم است براساس توافق‌نامه‌ای که امضا شده شرکت‌هایی که صلاحیت دارند با استفاده از متخصصان و پزشکان وارد این عرصه شوند. درنتیجه تمام موارد در این توافق‌نامه لحاظ شده تا از این به بعد بتوان از ظرفیتی که در منطقه وجود دارد بهره‌ برد

سامانه‌ای برای ساماندهی گردشگران سلامت

علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز توریسم سلامت را فرصت مناسبی برای درآمدزایی کشور دانست و گفت: «براساس اعلام سازمان جهانی گردشگری هر گردشگر سلامت ۲۴۰۰ دلار ارزآوری برای کشور مقصد دارد. کشور ما با دارا بودن چنین ظرفیتی در حوزه سلامت می‌تواند این میزان ارزآوری را از طریق توسعه گردشگری سلامت به‌دست آورد.» او بر این نکته تاکید کرد که با ورود گردشگر سلامت می‌توان او را ترغیب کرد برای بازدید از مراکز فرهنگی و تاریخی کشور نیز برنامه‌ریزی داشته باشد: «ما باید از ظرفیت‌های پزشکی و درمانی کشور بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم، باید بتوانیم گردشگر را از نقطه مبدا موردتوجه قرار دهیم و به مراکز درمانی معرفی کنیم. این روند نیز در این توافق‌نامه موردتوجه قرار گرفته است.» مونسان بر این باور است وقتی گردشگر سلامت را بتوان برای بازدید از مراکز تاریخی و فرهنگی ترغیب کرد، او به سمت خرید و تهیه صنایع‌دستی نیز کشیده می‌شود و به توسعه و تولید صنایع‌دستی نیز کمک می‌کند.

او همچنین از وجود سامانه الکترونیکی خبر داد که در شورای راهبری گردشگری سلامت مصوب شده تا در بدو ورود گردشگران سلامت، بتوانند اقدامات لازم را انجام و گردشگران بتوانند پیشنهادها و شکایات‌شان را در سامانه قرار دهند تا از این طریق با بهترین کیفیت خدمات مواجه باشند. به گفته معاون رئیس‌جمهوری با امضای این توافق‌نامه، گردشگر سلامت از نقطه مبدا در کانون توجه قرار می‌گیرد و تمام روند درمانی و پس از آن با همکاری وزارت بهداشت و سازمان میراث‌فرهنگی به‌صورت منظم و برنامه‌ریزی‌شده، پیش می‌رود. در صورتی که قبل از این توافق‌نامه ورود گردشگران سلامت به کشور با مشکلات بسیاری مواجه می‌شدند و تلاش بر این است تا از چنین مشکلاتی کاسته شود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، حالا گرچه این توافق‌نامه امکان خوبی برای اجرا دارد اما کارشناسان بر این باورند تا زمانی که عملی نشود نمی‌تواند به سامان‌یافتن گردشگری سلامت در کشور دل بست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 25 اردیبهشت 98، کد خبر: 3525712، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین