پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۰۵۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸
صنعت توریسم برای تمام کشورهای جهان که درآمد نفتی ندارند، بسیار مهم است و در وضعیت کنونی و زمان تحریم‌ها این موضوع برای کشور ما اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. بحث توریسم پس از انقلاب با افت قابل‌توجهی روبه‌رو شد اما در چند سال گذشته قدم‌هایی برای رشد آن برداشته‌ شده است.با وجود آنکه ایران در حوزه پزشکی پیشرفت‌های بسیاری داشته و سرآمد منطقه شده اما در حوزه جذب توریسم سلامت نتوانسته موفق عمل کند و این صنعت در کشور مغفول مانده است.

شعار سال:با وجود آنکه ایران در حوزه پزشکی پیشرفت‌های بسیاری داشته و سرآمد منطقه شده اما در حوزه جذب توریسم سلامت نتوانسته موفق عمل کند و این صنعت در کشور مغفول مانده است.

 صنعت توریسم برای تمام کشورهای جهان که درآمد نفتی ندارند، بسیار مهم است و در وضعیت کنونی و زمان تحریم‌ها این موضوع برای کشور ما اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. بحث توریسم پس از انقلاب با افت قابل‌توجهی روبه‌رو شد اما در چند سال گذشته قدم‌هایی برای رشد آن برداشته‌ شده است.

توریسم درمانی به عنوان یک ایده در صنعت توریسم به‌سرعت توانسته جایگاه خود را در حوزه گردشگری کشورهای صاحب تخصص پزشکی پیدا کرده و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مدل‌های گردشگری در جهان شناخته شده که بسیار هم درآمدزاست و یکی از فاکتورهای توانمندی در زمینهٔ گردشگری نیز به شمار می‌آید.

درگذشته‌ای نه‌چندان دور بحث خروج افراد از کشور برای درمان بیماری‌ها به موضوعی پر سر و صدا تبدیل‌شده بود زیرا سبب خارج شدن ارز از کشور می‌شد اما امروزه با توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت کشور می‌توان گفت هیچ علاجی در دنیا وجود ندارد که ما آن را در کشور خودمان نداشته باشیم.

از سوی دیگر جهش یک‌باره علم پزشکی در کشور ما سبب شده است که در برخی از حوزه‌های پزشکی مانند پیوند عضو سرآمد منطقه باشیم و همین موضوع بحث توریسم سلامت را در کشور ما پررنگ‌تر کرده است.

با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل بالا در این حوزه هنوز زیرساخت‌های لازم برای توریسم سلامت در کشور طراحی نشده است و گاهی توریست‌هایی که برای درمان به کشور ما وارد می‌شوند با افراد غیرحرفه‌ای و دلالان روبه‌رو می‌شوند که این موضوع دید توریست‌ها را نسبت به کشور ما تغییر می‌دهد.

احمد لطفی به عنوان فعال حوزه گردشگری در این زمینه گفت: با وجود پتانسیل‌های خوبی که ایران در حوزه توریسم سلامت دارد اما در این حوزه خوب عمل نکرده‌ایم و جای کار زیادی برای بهبود شرایط داریم.

این فعال حوزه گردشگری معتقد است که برای آنکه گردشگری سلامت را فعال کنیم باید بر روی  تبلیغات در این زمینه بیشتر کار شود و همه نهادهای مربوطه پای کار بیایند.

وی افزود:‌ برنامه‌ریزی‌ها برای جذب توریست سلامت باید به‌گونه‌ای باشد که توریست سلامت هزینه‌هایش چند برابر نشود و خودش را شهروند درجه‌ دوم تلقی نکند.

این فعال حوزه گردشگری خاطرنشان کرد:‌ چندی پیش سازمان گردشگری و وزارت بهداشت تفاهم‌نامه‌ای برای خدمات‌رسانی در توریسم‌های سلامت امضا کردند که این تفاهم‌نامه می‌تواند به افزایش درآمدزایی در این بخش کمک کند.

توریسم سلامت به ساختار رسمی نیاز دارد

توسعه توریسم سلامت به تفاهم‌نامه بین وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت نیاز دارد این موضوعی است که حیدرعلی عابدی هم به آن تأکید دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ توسعه علم پزشکی در کشور سبب شده است که اقبال خوبی از سوی کشورهای همسایه برای درمان بیماری‌ها به کشور ما شود؛ اما مسئله این است که گردشگری سلامت به ساختاری رسمی نیاز دارد به این معنا که سازمان‌هایی در کشور متولی اعزام پذیرش و ترخیص بیمار باشند تا گردشگر سلامت دچار سردرگمی نشود.

عابدی افزود: مراکز تخصصی بسیاری در کشور ما وجود دارد که می‌تواند ما را در حوزه محتوایی گردشگری سلامت کارآمد کند، زیرا ما تمام ابزارهای لازم را برای پیشبرد دانش فنی در حوزه پزشکی در اختیار داریم که برای گسترش آن باید ساماندهی صورت گیرد؛ این موضوع وقتی محقق می‌شود که پروتکل‌هایی بین سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت بسته شود.

مراجعات تصادفی توریسم سلامت باید هدفمند شود

این در حالی است که عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نائین در مجلس نیز خلأ ساختار نظام‌مند در حوزه گردشگری سلامت را مشهود دانسته و گفت: باید گردشگری سلامت هدفمند صورت گیرد و مراجعات تصادفی را به‌صورت قانونمند درآورد که متولی آن سازمان گردشگری، وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:‌ توان و تکنولوژی ما در حوزه بهداشتی بالا است و می‌توانیم علاوه بر جذب گردشگر و بالا بردن درآمد ارزی، ظرفیت‌های داخلی خودمان را به کشورهای همسایه انتقال دهیم.

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ایران در حوزه ساخت تجهیزات پزشکی در جایگاه خوبی قرار دارد و تفاوت قیمت ارز نیز سبب شده است که کشورهای همسایه استقبال زیادی برای خرید محصولات پزشکی از ما داشته باشند و به همین دلیل باید این مور مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: حوزه گردشگری سلامت می‌تواند در زمان تحریم‌ها گره‌گشای برخی از مشکلات اقتصادی کشور باشد و از سوی دیگر بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه به خدمات پزشکی و درمانی ایران نیاز دارند و باید از این ظرفیت برای توسعه گردشگری سلامت به‌خوبی بهره ببریم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا،تاریخ انتشار:13مرداد1398،کدخبر:408686،ana.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین