پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۴
چند روزی است که دوباره موج نارضایتی از کمبود آب در شهرستان سیریک بخصوص در بخش مرکزی و شرق این شهرستان زیاد شده و مردم خواهان اتخاذ راهکارهایی برای خروج از این وضعیت هستند.

شعارسال: چند روزی است که دوباره موج نارضایتی از کمبود آب در شهرستان سیریک بخصوص در بخش مرکزی و شرق این شهرستان زیاد شده و مردم خواهان اتخاذ راهکارهایی برای خروج از این وضعیت هستند.

 با نزدیک شدن به فصل تابستان، موج جدیدی از نگرانی و ناراحتی مردم از کمبود و نبود آب شرب ایجاد شده و مردم خواهان راهکارهایی برای خروج از این وضعیت با مطالبه گری در فضای مجازی بوده‌اند. این در حالی است که سال گذشته اداره آب و فاضلاب روستایی مدعی شد با افتتاح و بهره برداری از آب شیرینکن در سیریک کمبود آب شرب شهرستان رفع خواهد شد.

اما گویا نه تنها این مشکل رفع نشده بلکه مشکل آب شرب روستاهای سیریک بیشتر هم شده، از آنجائیکه سال گذشته با افتتاح آب شیرینکن در شهر سیریک، و جدا شدن آب شرب دو شهر سیریک و گروگ از خط لوله انتقال آب راونگ که تأمین کننده آب شرب شهرستان است، عملاً بار مصرف این خط لوله کاهش پیدا کرد و به همین میزان آب مصرفی این دو شهر بر روی این خط لوله افزایش پیدا کرد، و طول مدت آبگیری در روستاها که در گذشته بیش از ۳۰ روز بود به ۱۰ تا ۱۵ روز کاهش پیدا کرد.

تا حدودی دغدغه کمبود آب شرب مردم شهر و روستاهای سیریک مرتفع شد، اما دوران خوش، سیر آب شدن روستاها در سیریک عمر کوتاهی داشت و بیشتر از شش ماه طول نکشید و بار دیگر کمبود آب یکی از دغدغه‌های اصلی روستاهای سیریک شده است.

حالا با این فرضیه در بین مردم به خصوص مردم روستاها مطرح شده که کمبود آب شرب شهرستان ناشی از بی مدیریتی در تقسیم آب موجود است، از آنجائیکه مدیریت آب به عهده آب و فاضلاب روستایی است، در برخی از روستاها پیش آمده که نوبت آبگیری بین ۴۵ تا ۶۰ روز طول کشیده است در صورتی که در سال گذشته مدت و زمان آبگیری‌ها در روستا به ۱۰ روز کاهش پیدا کرد و همین موضوع باعث شد که روستاها نسب به این موضوع ناراضی باشند.

مردم بر این باور هستند که کمبود آب شرب شهرستان که هم اکنون دامن گیر شهرستان است، مشابه همان کمبود آب شرب سالهای گذشته است که در سیریک اتفاق افتاد. مردم معتقدند ریشه تمام این کمبودها در سیاستگذاری‌های اشتباه مسئولان و بی انضباطی نوبت دهی است که آب و فاضلاب روستایی ایجاد کرده است.

از طرفی مردم به این باورند که با وجود بارندگی‌های اخیر کشور و یک سال تر آبی برای شرق استان هرمزگان؛ یعنی اینکه شرق استان دیگر شاهد بی آبی نیست و باید اداره آب و فاضلاب روستایی نسبت به نوبت دهی آب در روستاها رفتار خود را اصلاح کنند.

نوبت دهی آب نیازمند مدیریت صحیح است / نظارت آبفا ضعیف است

ناصر غلامی عضو شورای اسلامی روستای سیکویی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سال گذشته به دلیل ایجاد آب شیرین کن سیریک و بارندگی‌های اخیر، انتظاراتی در بین مردم ایجاد شده که طول مدت آبگیری در روستاها پایین‌تر باشد اما این موضوع بر عکس شده و طول مدت آبگیری در روستاها تا ۶۰ روز و گاهی ۷۰ روز افزایش پیدا کرده است.

غلامی با بیان اینکه تمام این مشکلات و کمبودهای مطرح شده ناشی از بی برنامگی نادرست مدیریت آب و فاضلاب روستایی سیریک است، اظهارداشت: همین بی برنامگی و سو مدیریت باعث شده که مردم مشکلاتی در تأمین آب شرب داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان شهرستان به خصوص مدیریت آب و فاضلاب روستایی نسبت به این سو مدیریتی که ایجاد کرده‌اند جوابگوی مردم باشند، زیرا امروز شهرستان با کمبود آب شرب مواجه نیست بلکه سو مدیریتی‌ها موجب این نارضایتی شده است.

غلامی اضافه کرد: این کمبودهای مطرح شده ناشی از نبود مدیریت و نظارت صحیح در تقسیم آب موجود در خط انتقال آب است و باید برای جلوگیری از این کمبودها، اداره آب و فاضلاب روستایی اقداماتی انجام دهد.

وی تصریح کرد: هم اکنون حرف منتقدان و همه روستاییان این است که چرا با وجود بارندگی‌های اخیر و بهره برداری از آب شیرین کن سیریک، هنوز مشکل آب شرب روستاهای سیریک رفع نشده است و برعکس مشکلات بیشتر شده است.

در همین خصوص میثم رئیس یکی از شهروندان بخش بمانی سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در برخی از روستاهای سیریک با مشکل جدی بحران بی آبی مواجه هستند که گلایه‌های مردمی و شکایات را در پی داشته است.

رئیس، با اشاره به اینکه مردم به شوراها و دهیاران فشار وارد می‌کنند در صورتی که به نظر می‌رسد سرچشمه مشکل جای دیگری است.

وی اضافه کرد: برخی شوراهای اسلامی از عدم مدیریت صحیح آب و فاضلاب روستایی گله مند هستند و می‌گویند آب کافی برای توزیع وجود دارد اما مدیریت صحیحی ندارد.

به گفته این شهروند، پیش از این مردم شهر سیریک نیز دچار مشکل آب بودند که با راه اندازی آب شیرین کن تا حدودی برطرف شده است اما در همین شهر سیریک نیز مردم آب شرب خود را به صورت معدنی و از مراکز فروشگاهی خریداری می‌کنند.

رئیس گفت: روستاهای بخش مرکزی سیریک دچار مشکلاتی در حوزه آب رسانی هستند و در بخش بمانی نیز وضعیت نوبت دهی و توزیع مورد رضایت مردم نیست.

به منظور رفع کمبود آب شرب احمد جمالدینی سرپرست فرمانداری شهرستان سیریک با حضور دادی زاده مدیر آبفاروستایی شهرستان جلسات متعددی برای مدیریت تنظیم آب شرب روستاهای سیریک داشتند.

فرماندار سیریک گفت: به منظور رفع کمبود آب شرب شهرستان جلسات متعددی با مدیر اداره آب و فاضلاب روستایی برای رفع مشکل کمبود آب روستاهای شهرستان بویژه روستاهای دهستان بیابان بخش مرکزی شهرستان سیریک درمحل دفتر فرماندار برگزار شد.

آبرسانی با تانکر تا پایان ماه مبارک رمضان!

احمد جمالدینی اظهارداشت: تمامی روستاهایی که مشکل کمبود آب دارند ضمن رعایت نوبت دهی به وسیله دو دستگاه تانکر سیار به طور ویژه و خاص تا پایان ماه مبارک رمضان آبرسانی نمایند.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مشکل کمبود آب شرب روستاهای سیریک به زودی رفع خواهد شد.

میثم دادی زاده اظهارداشت: در جهت رفع مشکل کمبود آب شرب و تکمیل پروژه آبرسانی در شهرستان هماهنگی‌های لازم با پیمانکار و مدیرعامل آبفا روستایی استان انجام داده‌ایم.

دادی زاده خواستار تسریع در روند اصلاح نحوه آبرسانی و اصلاح شبکه‌های فرسوده خطوط انتقال آب روستاهای شهرستان شد و افزود: مشکل کمبود آب شرب روستاهای سیریک با افتتاح آب شیرین کن زیارت و کوه مبارک رفع خواهد شد.

وی اضافه کرد: به منظور رفع نگرانی روستاهای شهرستان که با مشکل افت فشار و کمبود آب شرب مواجه هستند با یک دستگاه تانکر از مرکز استان جهت آبرسانی در دو روز آینده به شهرستان اضافه خواهد شد.

دادی زاده عنوان کرد: با توجه به خشک‌سالی‌های چند ساله در استان و محدودیت‌های منابع آبی به‌ویژه در شهرستان سیریک نیاز است که مردم نسبت به رعایت مدیریت مصرف، فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی مصرف بیش‌ازپیش اجرایی کنند.

دادی زاده با اشاره به اینکه تأمین آب شرب روستاها و ۲ شهر گروگ و کوهستک از شهرستان توسط آب و فاضلاب روستایی در حال انجام است که این امر مستلزم رعایت مصرف در زمینهٔ های مختلف است، تصریح کرد: نیاز به بازسازی و توسعه شبکه‌های آبرسانی در بسیاری از روستاهای این شهرستان وجود دارد که امیدواریم هر چه سریع‌تر محقق شود.

دادی زاده خاطرنشان کرد: در راستای جلوگیری از جیره‌بندی و کمبودهای موقتی آب این شهرستان آب و فاضلاب روستایی برای این منظور تانکرهای آبرسانی برای آبرسانی به روستاها در نظر گرفته است تا از میزان کمبود آب در روستاهای سیریک کاسته شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار:28 اردیبهشت 1398 ، کدخبر:4617468 www.mehrnews.com،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین