پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۲
حدود ۴۰ دانشجوی دختر دانشگاه فرهنگیان اراک در حالی ترم گذشته را در نمازخانه این دانشگاه زندگی کردند که به گفته مسئولان، ممکن است شرایط در ترم آینده نیز به همین منوال باشد.

شعارسال: سیاست‌های جذب دانشجو در دانشگاه‌های مختلف همیشه متناسب با ظرفیت‌ها و امکانات دانشگاه‌ها نبوده و نیست. به ازای هر دانشجویی که وارد فضای دانشگاه می‌شود، امکاناتی مانند تخت و تجهیزات خوابگاهی، صندلی سلف سرویس و حتی ظروف کافی در سلف سرویس‌ها باید وجود داشته باشد و پس از آن دانشگاه‌ها اقدام به پذیرش دانشجو کنند؛ اما این اتفاق همیشه نمی‌افتد و گاهی دانشجو فراتر از ظرفیت‌های دانشگاه پذیرش می‌شود؛ اتفاقی که در پردیس حضرت زینب (س) دانشگاه فرهنگیان اراک رخ داده و باعث شده تعدادی دانشجومعلمان دختر این دانشگاه در اولین ترم حضور خود در دانشگاه، یک ترم کامل را در نمازخانه خوابگاه روزگار بگذرانند.

موضوع نبود فضای خوابگاهی کافی برای دانشجومعلمان دختر در این دانشگاه درحالی رخ داده است که هر ماه از حقوق آنان مبلغی با عنوان خدمات دانشگاهی کسر می‌شود؛ اما خدمات دانشگاهی که به آنان ارائه می‌شود، ظاهری فانتزی دارد و می‌شود گفت که فقط اسمی از امکانات خوابگاهی را با خود یدک می‌کشد.

شرایط عالی نیست اما امکانات خوابگاهی دارند

۴۰ دانشجوی دختر ورودی جدید که به گفته زهرا عسکری، سرپرست پردیس زینب کبری (س) دانشگاه فرهنگیان اراک دانشجویان تکمیل ظرفیت این دانشگاه بودند، از آغاز ترم بهمن در نمازخانه زندگی می‌کنند.

البته عسکری می‌گوید این دانشجویان امکانات خوابگاهی مانند تخت، یخچال و غذای روزانه را دارند؛ اما باز هم چطور می‌شود که ۴۰ نفر دختر جوان که به تازگی دوران نوجوانی خود را سپری کرده اند، در یک سالن زندگی کنند. آیا مسئولان این دانشگاه از کمبود امکانات برای اسکان این دانشجویان اطلاع نداشته اند؟

سرپرست پردیس زینب کبری (س) در پاسخ می‌گوید: این دانشجویان در مرحله تکمیل ظرفیت وارد دانشگاه شدند و اکثر آن‌ها در بهمن ماه از خدمات خوابگاهی ما استفاده می‌کنند.

او بیان می‌کند: با استاندار مرکزی جلسه‌ای داشتیم و قرار شد از طرف استانداری برای تخصیص خوابگاه به دانشجویان به ما کمک شود.

به گفته عسکری مسئولان دانشگاه فرهنگیان اراک قصد دارند بخشی از اتاق‌های اداری این دانشگاه را تبدیل به اتاق خوابگاهی کنند و با قراردادن امکاناتی مانند تخت و دیگر امکانات از این اتاق‌های اداری، برای کاربری خوابگاهی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در نمازخانه خوابگاه تخت، کمد و یخچال قرار داده ایم و فقط اتاق جداگانه ندارند، اشاره می‌کند: زمان کمی برای اسکان این دانشجویان تکمیل ظرفیت داشتیم و در آن زمان کم امکان جابه جایی حتی یک یا دو نفر از دانشجویان را نداشتیم.

سرپرست پردیس زینب کبری (س) اراک درباره حقوق این دانشجویان می‌گوید: هزینه‌ای که از این دانشجویان دریافت می‌شود، در اختیار ما نیست و سازمان مرکزی این مبلغ را تعیین می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: دانشجومعلمان اقامت دارند، شاید شرایط آنان خیلی عالی نباشد، اما خدمات خوابگاهی به آنان ارائه می‌شود؛ حالا خوابگاهشان اتاق نیست.

دانشجویان این شرایط را به اختیار خودشان انتخاب کردند

عسکری بیان می‌کند: دانشجوی ما وقتی به اینجا می‌آید، خودش همه این شرایط را می‌بیند و آن را انتخاب می‌کند. ما همه شرایط را برای دانشجویان در ابتدای ورود به دانشگاه توضیح می‌دهیم.

وی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر این است که حضور دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان براساس نیازسنجی وزارت آموزش و پرورش است به این صورت که برای چهار سال آینده بررسی می‌شود دبیر و معلم در چه رشته‌هایی مورد نیاز است، براهمان اساس دانشجو در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شود.

سرپرست پردیس زینب کبری (س) درباره آینده این خوابگاه ۴۰ نفره نیز توضیح می‌دهد: نمی‌توانم قول بدهم. اینکه دانشجویان دیگر در نمازخانه خوابگاه اسکان نداشته باشند، بستگی به این دارد که استانداری، آموزش و پرورش و خود سازمان فرهنگی دانشگاه فرهنگیان بتوانند برای حل این مشکل به ما کمک کنند.

وی تأکید می‌کند: این موضوع می‌طلبد که استاندار مرکزی که رئیس هیات امنای دانشگاه فرهنگیان در استان هستند، به ما کمک کنند.

استاندار برای تأمین خوابگاه دانشگاه فرهنگیان مسئولیت دارد

تلاش‌های خبرنگار برای ارتباط با آقازاده، استاندار مرکزی یا یکی از معاونانش بی پاسخ ماند. وقتی برای کارشناسان روابط عمومی استانداری مرکزی این موضوع را توضیح دادیم، نتوانستند خبرنگار ما را راهنمایی کنند که دقیقا موضوع رسیدگی به وضعیت خوابگاه دانشجومعلمان مربوط به کدام بخش از استانداری است؛ در حالی که هفته گذشته استاندار مرکزی به همراه معاون مالی و معاون عمرانی خود از خوابگاه دانشگاه بازدید کرده و حتی با دختران ساکن این نمازخانه هم گفتگو کرده است. اما کارشناسان روابط عمومی استانداری مرکزی راهی برای ارتباط با مدیران این استان برای ما نگشودند.

به همین دلیل سراغ رئیس پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در استان مرکزی را گرفتیم. سعید فخاری به خبرنگار ما می‌گوید: قرار بود جابه جایی انجام بدهیم و اتاق‌های اداری را تبدیل به خوابگاه کنیم که سیل اخیر به وقوع پیوست و همه مسئولان به ویژه در استان مرکزی که همجوار استان لرستان هستیم، بر کمک به سیل زدگان متمرکز شدند.

وقت نکردیم ظرفیت سازی کنیم

رئیس پردیس شهید باهنر مرکزی بیان می‌کند: در بارش‌های نوروز امسال در خوابگاه پردیس زینب کبری (س) آب نفوذ کرده بود و و وقتی دانشجویان به دانشگاه برگشتند با وضعیت وحشتناکی مواجه شدند. به همین دلیل به دنبال تعمیر خوابگاه بودیم و نتوانستیم ظرفیت سازی را برای اسکان دانشجویان انجام دهیم.

وی به پذیرش دانشجو مازاد بر ظرفیت دانشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: این موضوع باعث می‌شود که مدیریت شرایط از دست ما خارج شود، نمی‌توانستیم دانشجویان مازاد بر ظرفیت را برگشت بدهیم و به همین دلیل داخل نمازخانه تخت و امکانات گذاشتیم.

فخاری ادامه می‌دهد: این تعداد دانشجو که امسال پذیرش داشتیم، برای اولین بار بوده است، ما تا حالا جذب حدود ۶۰۰ دانشجوی دختر نداشتیم و اکنون ۳۵۰ نفر خوابگاهی داریم که این مقدار هم بی سابقه است.

نخواستم باری روی دوش استاندار باشیم

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای کمک گرفتن از استانداری تا روز‌های پایانی ترم صبر کردید، می‌گوید: پس از وقوع سیل لرستان، استان مرکزی به عنوان استان معین لرستان انتخاب شد و به همین دلیل ما نخواستیم که باری روی دوش استاندار اضافه کنیم.

البته رئیس پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی در این باره توضیح نمی‌دهد که اگر استاندار رئیس هیات امنای این دانشگاه در استان مرکزی است، باید به موضوع کمبود ظرفیت خوابگاهی این دانشگاه توجه کند و این نیز یکی از وظایفی است که باید رسیدگی کند.

وی درباره نبود تناسب بین کسر از حقوق این دانشجویان و خدماتی که دریافت می‌کنند، می‌گوید: این موضوع مربوط به هیات امنای دانشگاه فرهنگیان است که جلسات این هیات هم هر ۶ ماه یکبار تشکیل می‌شود. ضمن اینکه مثلا اگر بگوییم از حقوق این دانشجویان به جای ۴۵ درصد، ۳۵ درصد کسر شود، واقعا منطقی نیست.

البته فخاری معتقد است که این شرایط آنقدر‌ها هم بد نیست؛ چون جوانانی که قرار است چند سال دیگر نقش معلم را در جامعه بازی کنند، کمی هم سختی بکشند.

نکته قابل توجهی که در سخنان مسئولان دانشگاه فرهنگیان اراک برای حل مشکل این دانشجومعلمان دختر مشاهده می‌شود، این است که مسئولیت بی خوابگاهی این دانشجویان را مربوط به خودشان نمی‌دانند؛ یا هیات امنا مقصر است، یا آموزش و پرورش و البته حل این مشکل بدون کمک استانداری را هم امکان پذیر نمی‌دانند.

البته آنان معتقند که در راه رسیدن به جایگاه اداری بالا در وزارت آموزش و پرورش سختی‌های زیادی را تجربه کرده اند و بد نیست دانشجویان هم کمی سختی تجربه کنند. اما این مسئولان درباره مسئولیت خود اظهارنظر نمی‌کنند؛ اینکه آیا امکان مکاتبه با وزارت آموزش و پرورش درباره ظرفیت‌های دانشگاه وجود ندارد؛ آیا این مسئولان نمی‌توانند از وزارت آموزش و پرورش بخواهند یا امکانات دانشگاه را افزایش دهند یا دانشجوی مازاد به دانشگاه نفرستند؟ آیا این مسئولان نمی‌توانند بیشتر از آنکه نگران مشغله‌های کاری استاندار باشند، به فکر شرایط دانشجویانی باشند که مسئولیت آنان را به عهده دارند؟ و شاید مهمترین سوال این باشد که این مسئولان آیا حاضرند فرزندان خودشان در چنین شرایطی تحصیل کنند؟

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار:7 خرداد1398 ، کدخبر: 766910: www.snn.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین