پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۵۸۲
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
کارشناسان برنامه ریزی شهری و ترافیک معتقد هستند که سرمایه گذاری در زیرساخت دوچرخه یک حرکت مدرن و هوشمندانه است. تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که دوچرخه سواری و احترام به دوچرخه در شهرها مزایای متعدد اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و بهداشتی دارد. تطبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، زیرساخت‌های ایمن برای پیاده روی و دوچرخه سواری نیز راهی برای دستیابی به حقوق شهروندی بهتر است.
شعار سال :امروز هم در اصفهان و در بسیاری از شهرهای کشور مثل روز گذشته، همه خودرو آورده بودند تا سریع‌تر به محل کار، قرار یا مقصد خود برسند، امروز حرکت در شهرهای کشور با دیروز و ۳۶۳ روز دیگر سال برای مردم تفاوتی نمی‌کرد، این در حالی است که ۱۳ خرداد مصادف با (3JUNE) در کشورهای مختلف روز دوچرخه است.
روز احترام به دوچرخه‌ها
 امروز در اکثر شهرهای بزرگ و مهم دنیا دوچرخه‌ها بیش از پیش حس می‌شوند و آنها هستند که حداقل در مراکز شهری حاکمان معابرند. مدیران در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که شهرها پس از چنین گستردگی و جمعیتی، نیازمند راه‌حل‌های تحرک مدرن هستند و این تحرک مدرن حول محور دوچرخ می‌چرخد و نتیجه می‌دهد.

کارشناسان برنامه ریزی شهری و ترافیک معتقد هستند که سرمایه گذاری در زیرساخت دوچرخه یک حرکت مدرن و هوشمندانه است. تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که دوچرخه سواری و احترام به دوچرخه در شهرها مزایای متعدد اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و بهداشتی دارد. تحقیقات در دانمارک نشان می‌دهد افرادی که با دوچرخه تردد می‌کنند در طول مسیر ۲۳ سنت سود می‌کنند در حالی که هنگام تردد با دیگر وسایل نقلیه به خصوص خودرو شخصی ۱۶ سنت ضرر می‌کنند.

سازمان ملل در گزارشی به مناسبت روز دوچرخه اعلام می‌کند «نیازهای تحرک در افرادی که راه می‌روند و دوچرخه سوار می‌شوند - اکثریت شهروندان در یک شهر - همچنان نادیده گرفته می‌شوند، دولت‌ها گزارش سالانه برنامه سالانه ۲۰۱۸ را به اشتراک می‌گذارند. گرچه منافع سرمایه گذاری در عابران پیاده و دوچرخه سواران می‌تواند جان‌ها و محیط زیست را نجات دهد و در فقرزدایی مؤثر است. استفاده از دوچرخه و پیاده‌روی برای تردد در شهر بخش مهمی از راه حل تحرک در شهرها با رشد جمعیت بالا است چراکه دوچرخه موجب بهبود کیفیت هوا و ایمنی جاده‌ها می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، زیرساخت‌های ایمن برای پیاده روی و دوچرخه سواری نیز راهی برای دستیابی به حقوق شهروندی بهتر است. برای فقیرترین بخش شهری که اغلب نمی‌تواند از وسایل نقلیه شخصی استفاده کند، پیاده روی و دوچرخه سواری می‌تواند یک نوع حمل و نقل به ارمغان آورد و خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، سرطان‌های خاص، دیابت و حتی مرگ را کاهش دهد، پس دولت‌ها باید در این زمینه فعال باشند. بر این اساس، بهبود فعال حمل و نقل نه تنها سالم است، بلکه عادلانه و مقرون به صرفه نیز است.

سازمان ملل با طرح این سوال که چرا روز دوچرخه را جشن می‌گیرید؟ دوچرخه وسیله حمل و نقل پایدار، ساده، مقرون به صرفه، قابل اعتماد، تمیز و مناسب محیط زیست است. دوچرخه می‌تواند به عنوان ابزاری برای توسعه و به عنوان وسیله‌ای نه تنها برای حمل و نقل، بلکه دسترسی به آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و ورزشی نیز باشد. همکاری بین دوچرخه و کاربر، خلاقیت و تعامل اجتماعی را تقویت می‌کند و کاربر را به آگاهی فوری از محیط محصور می‌کند. دوچرخه نماد حمل و نقل پایدار و یک پیام مثبت برای افزایش مصرف و تولید پایدار است و تأثیر مثبتی بر آب و هوا دارد.

سازمان ملل کشورهای عضو را تشویق می‌کند توجه ویژه ای به دوچرخه در راهبردهای توسعه متقابل داشته و دوچرخه را در سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه بین‌المللی، منطقه‌ای، ملی و زیرمجموعه خود قرار دهد؛ این سازمان کشورهای عضو را تشویق می‌کند ایمنی جاده‌ها را بهبود بخشند و به تحرک پایدار، برنامه‌ریزی و طراحی زیربنای حمل و نقل بپردازند، کشورها باید از طریق سیاست‌گذاری‌های درست اقداماتی در خصوص حفاظت از عبور و مرور دوچرخه‌ها داشته باشند و آنها باید بدانند که دوچرخه وسیله‌ای برای تقویت توسعه پایدار، آموزش و پرورش و ورزش در میان کودکان و نوجوانان است و از بیمار شدن افراد جامعه و تحمل رنج بیماری جلوگیری می‌کند.

سازمان ملل کشورهای عضو را همچنان تشویق می‌کند تا بهترین شیوه‌ها و ابزارهایی را برای ارتقاء دوچرخه‌سواری در میان همه اعضای جامعه به کارگیرند و در این زمینه از ایده‌ها برای سازماندهی دوچرخه سواری در سطح ملی و محلی به عنوان وسیله تقویت سلامت جسمی و روحی و رفاه و توسعه فرهنگ دوچرخه سواری استقبال می‌کند».

بر اساس آمارها به ترتیب شهرهای کپنهاگ، آمستردام، اوترخت، استراسبورگ، آیندهون، مالمو، نانت، بوردو، آنتورپ، سویا ۱۰ شهری هستند که به شهر دوچرخه در دنیا معروف اند و مردم آنها برای این وسیله نقلیه به شدت احترام قائل اند. این در حالی است که برای مثال روزگاری در شهر اصفهان هزاران دوچرخه سوار برای رسیدن به محل کار خود که کارخانه‌های نساجی بوده است از دوچرخه استفاده می‌کردند تا جایی که کارخانه‌های نساجی این شهر در کنار خود حتماً یک فروشگاه لوازم و تجهیزات دوچرخه سواری داشتند، اما تغییر فرهنگ عبور و مرور و وابستگی شدید به وسیله نقلیه شهری امروز وضعیت ترافیک شهری مثل اصفهان را به گونه‌ای در آورده که مردم مجبور هستند در طول روز، ساعت‌ها از وقت خود را در ترافیک صرف کنند. این در حالی است که در شهرهای بزرگ دنیا دوچرخه سواری از جایگاه شاخصی برخوردار است و هر روز نیز با در اختیار قرار گرفتن تکنولوژی استفاده از دوچرخه‌های همگانی بیش از پیش شده است، اما در اصفهان نه هنوز مسیر درستی برای دوچرخه سوار در طول خیابان‌های شهر در نظر گرفته شده و نه هنوز بر سر استفاده از این وسیله نقلیه اتفاق نظر وجود دارد.
روز احترام به دوچرخه‌ها

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:13خرداد 1398،کدخبر:98031305817،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین