پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۲۱
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
یکی از مراجع تقلید گفت: اسراف یکی از بلاهای بزرگ دنیای امروز است و مردم باید مراقب اسراف و تبذیر باشند.

شعار سال: آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی امشب در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، در ادامه بحث اخلاق اسلامی، به اقسام اخلاق اشاره کرد و گفت: یکی از شاخه‌های اخلاق اسلامی اخلاق در برابر طبیعت و آفرینش است و یکی از شاخه‌های ضد اخلاق در برابر آفرینش مساله اسراف و تبذیر است.

وی با تاکید بر اینکه اسراف یکی از بلاهای بزرگ دنیای امروز است، به آیات قرآن در این‌باره اشاره کرد و گفت: قرآن در آیه 43 سوره غافر می‌فرماید که اسراف‌کنندگان اهل جهنم و دوزخ هستند و با این صراحت و قوت آن‌ها را جهنمی می‌خواند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه 27 سوره اسراء تصریح کرد: در آیه آمده که تبذیرکنندگان برادران شیطان هستند، کار شیطان تخریب است و کار اسراف کنندگان و تبذیرکنندگان نیز تخریب جامعه است.

وی ادامه داد: در آیه 31 سوره اعراف آمده که فرزندان آدم وقتی به مسجد می‌روید لباس خوب و تمیز بپوشید، برخی بدترین لباس‌ها را وقتی می‌خواهند به مسجد بروند می‌پوشند که این کار درستی نیست، مسجد خانه خدا، مرکز اجتماع مسلمین و آبروی جامعه اسلامی است، در ادامه این آیه آمده که بخورید و بیاشامید از آنچه خدا روزی داده اما اسراف نکنید چراکه خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به تفاوت اسراف و تبذیر تصریح کرد: اسراف معمولاً در کیفیت است، یعنی شما به‌جای یک یا دو نوع غذا 10 نوع غذا آماده کنید برای خودنمایی و برتری جویی و نمایش ثروت، ولو همه غذاها مصرف شود بازهم اسراف است، اما تبذیر در کمیت است، یعنی شما وقتی 10 مهمان دارید برای 20 نفر غذا تهیه کنید برای برتری جویی و هر دو از نظر اسلام نادرست بوده و نهی شده است.

وی در دنیا در یک طرف هر سال میلیون‌ها نفر از گرسنگی می میرند اما در طرف دیگر برای حیوان خانگی خود پزشک و غذای مخصوص دارند و گاهی مشاهده شده برای اینکه قیمت‌ها نشکند در برخی کشورها مقداری از مواد غذایی را به دریا می‌ریزند، در برخی از شهرهای کشورها نیز در یکی از سال‌ها مشاهده شده که مقداری شیر را برای اینکه قیمت نشکند به چاه ریخته‌اند، که این بلای بزرگی است که در دنیای ما به وجود آمده است.

این مرجع تقلید با اشاره به حدیثی از امام صادق درباره اسراف تصریح کرد: حضرت می‌فرمایند کمترین اسراف در سه چیز است، یکی این است که یک لیوان آب که نیمی از آن خورده شده را به دور بریزیم، دوم اینکه لباس بیرون خانه را درون خانه بپوشیم و سوم اینکه هسته خرما را دور بریزیم.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز زباله‌ها هم قابل استفاده هستند، خاطرنشان کرد: مردم باید مراقب اسراف و تبذیر باشند، اخیراً معمول شده در برخی مجالس برای پذیرایی غذای انبوهی را جایی می‌گذارند و مردم تجمع می‌کنند برای خوردن که این نوعی اسراف است، اگر دنیای امروز از اسراف و تبذیر خودداری کند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 12 تیر 1395، کد مطلب: 13950412001532 :www. farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین