پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تاکید بر این‌که توافق هسته‌ای ارزشمند بوده است گفت: نحوه اجرای توافق مطابق با همان چیزی است که تابستان سال گذشته تعیین کرده بودیم.

شعار سال: بن رودز معاون مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره در پاسخ به سوالی مبنی بر این که عده‌ای می‌گویند جرج بوش رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال 2003، عراق را تحویل ایران داد و رئیس‌جمهور اوباما نیز تحویل عراق به ایران را تثبیت کرد و بسیاری بر این باورند که دولت اوباما به ایران نزدیک‌تر شده است، با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس علیه کشورمان گفت: در اینجا باید به چند نکته اشاره کنم؛ وقتی دولت ما به قدرت رسید، ایران در سوریه نفوذ بسیار زیادی داشت. اسد همواره به ایران وابسته بوده است. حزب‌الله نیز همواره در سوریه بسیار فعال بوده است. ایران در سوریه به دنبال اهداف خودش بوده و در دولت ما، این فعالیت‌ها گسترش پیدا نکرده است، بلکه ایران برای حفظ این منافعش در سوریه می‌جنگد. البته ما با این اقدامات ایران مخالف بوده‌ایم.

وی گفت: درباره عراق نیز باید بگویم که ما به صراحت اعلام کرده‌ایم دولت این کشور باید نماینده تمام مردم عراق باشد. اگر به کمک‌های امنیتی ما هم نگاه کنید می‌بینید که بخش اعظم کمک‌های ما به گونه‌ای است که فرقه‌های مختلف در آن حضور دارند. ما کوشیده‌ایم قبایل سنی در روند سیاسی و امنیتی عراق مشارکت داشته باشند.

رودز در ادامه با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و تکرار ادعاهای غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: درباره ایران نیز به صراحت گفته‌ایم که ما با ایران به توافقی رسیدیم که به نظر ما، بسیار مثبت است اما این توافق فقط بر یک مسئله یعنی موضوع هسته‌ای تمرکز داشت. این توافق، نماد آشتی بزرگ‌تر با ایران نیست. ما در بسیاری از بخش‌های منطقه خلاف سیاست‌های ایران عمل می‌کنیم. ما واقعا معتقدیم توافق هسته‌ای، ارزشش را داشت. حتی اگر شما بدترین نیات را به ایران نسبت بدهید، باز هم نمی‌خواهید این کشور تسلیحات هسته‌ای داشته باشد.

وی با ادعای این‌که تمام اقدامات کنونی ایران در منطقه مشکل‌ساز است، افزود: حال اگر این اقدامات را مدنظر داشته باشیم و این کشور سلاح هسته‌ای نیز داشته باشد، فعالیت‌های ایران وضع بسیار بی‌ثبات کننده‌تری را در مقایسه با وضع بسیار دشوار کنونی رقم خواهد زد. به نظر ما، توافق هسته‌ای ارزش داشت. البته این سخن به معنای آن نیست که ما موضع روشنی درباره آینده عراق و سوریه نداشته باشیم و به دنبال تشکیل دولت فراگیرتر در این کشورها نباشیم و مانع از مداخله‌های خارجی در این کشورها نشویم.

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به این سؤال که واشنگتن در تعامل رسانه‌ای با مردم آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش در خصوص توافق هسته‌ای چه مقدار صداقت داشته است، گفت: تمام کسانی که بحث‌های مربوط به این مسئله را دنبال می‌کردند به خوبی می‌دانند که ما در زمینه استدلال‌هایی که در حمایت از توافق هسته‌ای مطرح می‌کردیم، بسیار شفاف و روشن عمل بودیم. این سخنان ما مبتنی بر واقعیت‌های مفصل درباره ماهیت برنامه هسته‌ای و ماهیت مسائل مربوط به کوچک شدن برنامه هسته‌ای ایران و انتقال ذخایر هسته‌ای به خارج از ایران و تحت نظارت قرار گرفتن سانتریفیوژهای ایران بود. ما تلاش کردیم بهترین استدلال‌ها را درباره توافق هسته‌ای بیان کنیم. این استدلال‌ها در حقایق ریشه داشت.

وی ادامه داد: بهترین دفاعی که امروز می‌توانیم مطرح کنیم این است که اگر به نحوه اجرایی شدن توافق هسته‌ای نگاه کنید، می‌بینید که این روند مطابق رویه‌ای بود که ما می‌گفتیم، به طوری که ایران ذخایرش را از کشور خارج کرده است و سانتریفیوژهای ایران تحت نظارت بین‌المللی قرار گرفته است و قلب راکتور آب سنگین اراک با بتن پر شده است و بازرسان در ایران حضور دارند. بنابراین می‌بینیم که قضاوت در این خصوص، فقط نباید بر اساس گفته‌های ما باشد، بلکه آنها می‌توانند علاوه بر گفته‌های ما در تابستان سال گذشته به اتفاقاتی بنگرند که رخ داده است. با نگاه به این دو متوجه می‌شوند که این دو کاملا با هم منطبق است. ما این استدلال را مطرح می‌کنیم و با آن کاملا راحت هستیم.

توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در 23 تیرماه (14 جولای) سال گذشته در وین انجام شد. بر اساس این توافق 1+5 پذیرفت که در ازای رفع نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران، و انجام برخی اقدامات فنی، تمامی تحریم‌های ملی، یک جانبه و بین‌المللی علیه ایران برداشته شود. رویه بررسی موضوع برنامه هسته‌ای ایران با اجرایی شدن برجام و بسته شدن موضوع "ابعاد احتمالی نظامی"در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تغییر کرد و پس از آن "اجرای برجام" مورد بررسی آژانس قرار گرفت.

توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (برجام) 26 دی ماه سال گذشته پس از طی حدود پنج ماه اجرایی شد.

ایران با اجرای برجام توانسته است در بخش‌های فنی و همکاری‌های هسته‌ای با کشورهای مختلف وارد مذاکره و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری شود. هم‌چنین در همین چارچوب آمریکا از ایران آب سنگین خریداری کرد. علاوه بر این ایران توانست ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را در بازار آزاد به فروش رسانده و ما به ازای آن کیک زرد خریداری کند که این اتفاق پس از انقلاب اسلامی بی‌سابقه بود.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 13 تیر 1395، کد مطلب: 95040107008:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین