پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۲۱۴۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
موجودی مواد و کالا و دارایی ثابت مشهود شرکت و برخی از شرکت های فرعی از پوشش بیمه ای کافی و مناسب برخوردار نمی باشد.هزینه بیمه ای چند درصد سود حاصل از مشارکت در پروژه های مختلف خواهد شد که شرکتی مانند مپنا و برخی از شرکت های تابعه آن از انجام آن به نحو مطلوب خودداری کرده اند؟

شعار سال: گروه مپنا از آغاز تأسیس در سال ۱۳۷۱، اجرای نزدیک به یکصد اَبَر پروژه به ارزش بیش از ۳۰ میلیارد یورو را در کارنامه خود ثبت نموده است. بخش نفت و گاز گروه مپنا از سال 1386 فعالیت‌های رسمی خود را آغاز کرد. که شامل توسعۀ میادین، حفاری در خشکی و دریا، احداث واحدهای فرآیندی پایین­ دستی، تأسیسات جانبی، یوتیلیتی و ساخت مخازن می‌شود. طراحی و تولید تجهیزات استراتژیکی همچون اسکیدهای اندازه­گیری نفت و همچنین طراحی و تولید توربوکمپرسور‌هایی که در خطوطِ انتقال گاز و فرآیندهای پالایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند از جمله فعالیت های این گروه می باشد. همچنین حوزه های اصلی کسب و کار مپنا نیر و، نفت و گاز و حمل و نقل ریلی می باشد با این حساب از گروه مپنا اخبار خوبی به گوش نمی رسد. زیان 11.776 میلیارد ریالی این شرکت در پروژه های 13 و 14 پارس جنوبی از اتفاقاتی است که با توجه به شرایط موجود اقتصادی به این شرکت و سهامداران آن تحمیل شده و هنوز راه حلی در این باره که مد نظر هردو طرف باشد به دست نیامده این میزان ضرر آن هم در جایی که امروز یکی از ارکان تأثیرگذار اقتصادی کشور است سبب خواهد شد تا سایر شرکت ها برای حضور در چنین پروژه هایی مردد شوند. البته این موضوع می توانست با کمی مطالعه بیشتر صورت نگیرد اما با همه سوابقی که در کارنامه این شرکت ملاحظه می شود این اتفاق افتاد و تا الان تعیین تکلیف نشده است. گفتنی مپناهایی در مذاکره با کارفرمای پروژه یعنی شرکت نفت و گاز پارس پیشنهاد افزایش مبلغ قرارداد به مبلغ 236 میلیون دلار را داده اند که هنوز هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

از طرف دیگر طبق اظهارات کارشناسان حسابرسی موجودی مواد و کالا و دارایی ثابت مشهود شرکت و برخی از شرکت های فرعی از پوشش بیمه ای کافی و مناسب برخوردار نمی باشد. حالا باید از مدیران مپنا پرسید چطور امکان دارد که با این حجم از کار و قراردادهای سنگین نسبت به این ماجرا قصور کرده باشند و آن را در نظر نگرفته باشند؟ هزینه بیمه ای چند درصد سود حاصل از مشارکت در پروژه های مختلف خواهد شد که شرکتی مانند مپنا و برخی از شرکت های تابعه آن از انجام آن به نحو مطلوب خودداری کرده اند؟

عدم شفافیت در موارد بسیار زیادی از درآمدها و مخارج یکی دیگر از مسائلی است که گروه مپنا باید نسبت به آن پاسخ شفاف داشته باشد. قراردادهای حوزه انرژی نیازمند حداکثر شفافیت است و با شرایط موجود که در گروه مپنا مشاهده می شود باید گفت که این میزان از عدم شفافیت نقاط تاریک زیادی را به همراه سؤالات مختلف و شائبه های گوناگون به وجود می آورد خصوصا حالا که در یکی از حساسترین شرایط اقتصادی بعد از انقلاب قرار داریم.

گروه مپنا به عنوان یک شرکت تولیدی، صنعتی و بازرگانی بین‌المللی به همراه ۴۱ شرکت زیرمجموعه خود، در زمینه طراحی و احداث نیروگاه‌های حرارتی (بخار، گازی و سیکل ترکیبی) و همچنین اجرای پروژه‌های نفت و گاز و حمل و نقل ریلی و نیز در حوزه سرمایه‌گذاری خصوصی در این صنایع به صورت پیمانکار اجرایی کلید در دست (EPC) و سرمایه‌گذاری خصوصی (IPP) در سطح بازار ایران و منطقه فعالیت می‌کند. از چنین سطحی از فعالیت انتظار می رود که برای تبیین موارد و روشنگری درباره نوع قراردادها و میزان درآمدها با رویه بهتری نسبت وضعیت کنونی رفتار کند تا اولا موضوع فعالیت ها و قراردادهای نفتی که پشتوانه اصلی اقتصاد کشور است لطمه ای را از این جهت به خود وارد نبیند و دوما اصل شفاف سازی رعایت گردد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت نبض بازار، تاریخ 26 خرداد 98، کد مطلب: 19258:www.nabzebaazaar.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین